Groene Trends 2017: over humor, evenwicht, energie en zintuiglijke prikkels

Bloemen en planten volgen sterk de consumententrends, die het resultaat zijn van allerlei omgevingsfactoren. En het is alsof die omgeving steeds sneller verandert. Terwijl we vorig jaar nog de focus legden op de toegenomen alertheid, spelen tegenwoordig veranderingen in technologie, klimaat en politieke conflicten een cruciale rol. Dat resulteert voor 2017 in een vraag naar innovatie. Ontdek de vier stijltrends, hun bijhorende kleurenpallet en enkele bijpassende producten.

Trends

De Groenbranche Trends 2017 zijn een vertaling van deze ontwikkelingen specifiek gericht op de groene branche, voor zowel binnenshuis als buitenshuis en identificeren vier stijltrends die ieder een ander type consument aanspreken, namelijk: Rebel, Equalise, Energise en Harmonise. Bij elke trend hoort een specifiek assortiment aan specifieke bloemen & planten en een eigen kleurenpallet.
De beschrijving van de nieuwe trends is het resultaat van een samenwerking tussen Tuinbranche Nederland, Branchevereniging VHG, Bloemenbureau Holland, iBulb en VLAM. Trendwatcher Aafje Nijman van Bureau Nijman + van Haaster bracht voor deze partners de trends voor 2017 in beeld.

Rebel

In een tijd waarin spanningen hoog kunnen oplopen heeft de consument behoefte aan een uitlaatklep. Men wenst zorgeloze ontspanning en even geen rekening te moeten houden met alle regels en verplichtingen. Als antwoord hierop ontstaat een sfeer waarin er geen regels lijken te zijn, maar vooral plaats is voor kleur, vrolijkheid en gekkigheid. Dat uit zich in een trend waarin humor centraal staat en groen anders bekeken wordt. De gebruikte vormen zijn grillig en lopen ver uiteen. Het draait in deze trend immers vooral om onverwachte combinaties van strakke, grappige, romantische en natuurlijke vormen. De kleurkaart is een vrolijke kakafonie van felle kleuren, aangevuld met heldere en vergrijsde pastellen. Natuurlijke kleuren en materialen liggen minder voor de hand. Bloemen en planten met opvallende vormen en dubbele kleuren passen perfect binnen deze trend. In het interieur zijn het vooral de bloeiende planten en miniplanten die hier tot hun recht komen.
Suggesties voor binnen
Snijbloemen: gipskruid, chrysant, gloriosa, troschrysant, dahlia, tulp, ridderspoor en gerbera
Planten: Echeveria, cactus, begonia, Guzmania, Senecio en Tillandsia

Equalise

Deze trend verwijst naar meer eenheid in tuin of interieur, waarbij men streeft naar een geïntegreerde nieuwe werkelijkheid. Meer concreet wordt een ultieme mix tussen mannelijk en vrouwelijk gezocht. De gebruikte materialen zijn heel divers en worden ongebruikelijk met elkaar gecombineerd, niet zozeer om te contrasteren maar eerder om te zoeken naar een nieuwe harmonie. Als trendkleuren worden zowel vrouwelijke romantische kleuren als mannelijke zakelijke kleuren gecombineerd. Voor het vinden van een juiste balans is het belangrijk dat de vrouwelijke kleuren op strakke vormen worden toegepast en de mannelijke kleuren op elegante vormen. Zowel robuuste, stoere bloem- en plantvormen als fijne decoratieve vormen komen hier tot hun recht.
Suggesties voor binnen
Bolbloemen en bloemen: tulp, alstroemeria, calla, gerbera, anjer, kangoeroepootje, lelie en anthurium
Planten: Anthurium, Guzmania, chrysant, calathea, Crassula afra
Suggesties voor buiten
Bloembollen: lelie, gladiool, tulp, dahlia en tulp
Tuinplanten: gamander, koperknoopje, schijnbeuk en chrysant

Energise

Fit zijn en energie uitstralen worden nieuwe eigenschappen die we van onszelf en de omgeving verlangen. Vitaliteit wordt het nieuwe statussymbool en de elementen die centraal staan, symboliseren een winnaarsmentaliteit. De rol van bloemen en planten verandert volgens deze trend van sfeerbrengers in energiegevers. Ze zijn niet enkel luchtzuiveraars en zuurstoffabrieken, maar ze worden tevens ingezet om persoonlijke prestaties te onderstrepen en te vieren, denk maar aan overwinningskransen. De trend komt tot leven door fris, krachtig bladgroen, stevige bloemvormen, opvallende kleuren en functionele en strakke materialen met elkaar te combineren. Uiteraard spelen energieke kleuren hier de hoofdrol, waarbij een felle kleur vaak gecombineerd wordt met een lichtere of vergrijsde tint van dezelfde kleur.
Suggesties voor binnen
Bolbloemen en bloemen: tulp, sneeuwbes, Heliconia, Molucella, dahlia, calla en anjer
Planten: Zamioculcas, sanseveria, Haworthia en Philodendron
Suggesties voor buiten
Bloembollen: tulp, lelie, calla, narcis en dahlia
Tuinplanten: mansoor, wijnstok, Zinnia en conifeer

Harmonise

De wereld om ons heen wordt steeds minder transparant. Mensen voelen mensen zich minder veilig en vertrouwen steeds meer op de natuur, waarbij ze hun zintuigen als kompas gebruiken. Planten die met hun geur, kleur en textuur de zintuigen prikkelen, komen volledig tot hun recht in deze trend. Qua vormgebruik passen vooral organische en symbolische vormen die tot de verbeelding spreken in deze trend. Het kleurenpallet is erg rustig, waarbij de groene tinten centraal staan en aangevuld worden met rustige en positieve accenten in geel, roze of lila. Deze trend komt tot zijn leven via bloemen en planten met bijzondere vormen, een opvallende groeiwijze of een sterke geur.
Suggesties voor binnen
Bolbloemen en bloemen: Eucharis, mimosa, freesia, juffertje-in-‘t-groen, veronica, ranonkel en hyacint
Planten: jasmijn, Kalanchoë beharensis, Clerodendrum en Ceropegia sandersonii
Suggesties voor buiten
Bloembollen: Allium, lenteklokje, blauwe druif, lelie en dahlia
Tuinplanten: akeleiruit, Fuchsia, Clematis en Zeeuws knoopje

Hoe speelt VLAM in op deze trends?

We horen u al denken: ‘Mooi, zo’n oplijsting van trends. En nu?’ Natuurlijk is dit maar een beginpunt. Eerst alles in kaart brengen, daarna acties uitwerken. En zorgen dat de hele sector mee is met het verhaal. ‘Daarom organiseerden we midden september een trendseminarie voor de hele sector’, vertelt Marie Arnauts, promotiemanager sierteelt bij VLAM. ‘Van producent tot verkooppunt, we nodigden alle schakels uit de keten uit voor een toelichting over de nieuwe trends. Ze kregen er nog concrete tips over sociale media en meer bepaald Facebook & Instagram van onze eigen expert Anna Van Meensel bovenop. Verder verwerken we de trends ook in berichten om de consumentenpers te inspireren. We mikken daarbij zowel op het brede publiek als specifiek de jongerendoelgroep’, vult Marie aan. ‘En uiteraard willen we ook onze campagnes afstemmen op de nieuwe trends. Daarom krijgen al onze partners van onze campagnes inzicht in deze trends.’
Ook de jongerencampagne Floor van VLAM volgt uiteraard de nieuwe trends. ‘We voorzien online filmpjes die de jongeren helpen om de trends in de praktijk te brengen’, verduidelijkt Marie. ‘Zo geven we bij de start van het academiejaar tips voor bloemen en groen op een studentenkot. We werken deze actie uit in het teken van de studentikoze trend ‘rebel’. Er hangt een Instagram-wedstrijd aan vast, waarmee een bloemenabonnement voor het kot te winnen is.’

 

****

Bronvermelding beeldmateriaal: Bloemenbureau Holland

Download documenten