Uitbetaling presentiegelden gebeurt door de provincie
Op de verkiezingsdag noteren de leden van de stembureaus en telbureaus hun gegevens in het kader van de presentiegelden. Het gemeentelijk hoofdbureau verzamelt de formulieren en stuurt die door naar de relevante provincie. De provincie is verantwoordelijk voor de uitbetaling van de presentiegelden. De verwerking van de betalingen kan mogelijks tot 8 weken duren. Let op: deze werkwijze verschilt van de uitbetalingen van de presentiegelden bij de verkiezingen van 9 juni 2024. Op deze pagina vind je meer details over de werkwijze voor de lokale en provinciale verkiezingen.
Vrijstelling voor bijzitters
De provincie daarna bezorgt de naam en het rijksregisternummer van de persoon aan wie presentiegeld is uitbetaald aan de gemeente waar deze persoon woont. Zo kan de gemeente registreren hoe vaak deze burger in een stem- of telbureau heeft gezeten. Wie vanaf 1 januari 2024 twee keer heeft gezeten als bijzitter, kan vanaf nu een vrijstelling aanvragen bij het gemeentebestuur wanneer die opnieuw wordt opgeroepen om te zetelen.
Contactpersonen provincie
Bij vragen over de presententiegelden neem je contact op met je contactpersoon bij de provincie:
- West-Vlaanderen: provincieraad@west-vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Oost-Vlaanderen: griffie@oost-vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Vlaams-Brabant: griffiedienst@vlaamsbrabant.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Antwerpen: info@provincieantwerpen.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Limburg: kabgrif@limburg.be(opent in uw e-mail applicatie)