Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aantal ontvankelijke eerstelijnsklachten Relatie overheid en burger

Aantal ontvankelijke eerstelijnsklachten

Gepubliceerd op 19 maart 2024 • Volgende update: maart 2025
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

Ruim 138.000 klachten ingediend bij Vlaamse overheidsdiensten in 2023

In 2023 werden er 138.137 klachten ingediend bij de Vlaamse overheidsdiensten. In 2022 waren dat er 92.345. Tussen 2022 en 2023 steeg het aantal ingediende klachten met 49,6%.

De verschillende Vlaamse overheidsdiensten hebben allemaal hun eigen klachten- en klantendiensten. De Vlaamse Ombudsdienst bundelt al die klachten jaarlijks in zijn bemiddelingsboek (vroeger klachtenboek).

Het grootste deel van de klachten had in 2023 betrekking op het beleidsdomein Mobiliteit (50%). Daarna volgde het beleidsdomein Energie, Water, Omgeving en Wonen (31%). Bij het beleidsdomein Cultuur, Jeugd, Sport en Media ging het over 10% van de klachten. Daarin zijn de klachten in verband met de VRT opgenomen.