Gedaan met laden. U bevindt zich op: Foutenbeleid Kwaliteit

Foutenbeleid

Eén van de doelstellingen van een kwaliteitsbeleid voor openbare statistieken is het creëren van een optimale context waarbinnen betrouwbare statistieken worden geproduceerd en verspreid met zo min mogelijk fouten. Fouten blijven echter altijd mogelijk. Een uitgewerkt beleid om adequaat om te gaan met fouten in gepubliceerde openbare statistieken is daarom belangrijk voor een professionele statistiekorganisatie. Indicator 6.3 van de Praktijkcode voor Europese Statistieken stelt dan ook: “Fouten die in gepubliceerde statistieken worden ontdekt, worden zo snel mogelijk gecorrigeerd en de correcties worden bekendgemaakt.”. Om daaraan tegemoet te komen heeft Statistiek Vlaanderen een foutenbeleid opgesteld voor alle Vlaamse openbare statistieken die worden gepubliceerd op de website van Statistiek Vlaanderen.

Toepassingsgebied

Het foutenbeleid uitgewerkt door Statistiek Vlaanderen is van toepassing op (meldingen van) inhoudelijke fouten, onvolledigheden of onnauwkeurigheden in de gepubliceerde Vlaamse openbare statistieken en bijhorende metadata op de website van Statistiek Vlaanderen. Deze procedure is uitdrukkelijk niet van toepassing op vormelijke fouten (grammaticale fouten, typefouten, etc.). Vormelijke fouten die gemeld worden, worden rechtstreeks doorgegeven aan de beheerder van de website om te corrigeren. Bij twijfel of een melding om een vormelijke of inhoudelijke fout gaat, zal alsnog de procedure gevolgd worden zoals in dit beleid beschreven.

(1) capteren/registreren van fouten

  • Gebruikers kunnen fouten melden via het contactformulier op de website van Statistiek Vlaanderen (https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/contact). De link naar dit contactformulier is beschikbaar op iedere pagina van de website (zowel in de navigatie rechtsboven, als in de footer via de helpdesk).
  • De foutmeldingen die via het contactformulier worden ingediend, worden verzameld en opgevolgd door de kwaliteitsmanager van de Vlaamse Statistische Autoriteit (VSA).
  • Indien medewerkers van de Vlaamse overheid, inclusief de producenten van de statistiek, zelf fouten opmerken in gepubliceerde statistieken, ook dan worden deze via het contactformulier gemeld. Zo zorgen we ervoor dat elke melding van een fout in een gepubliceerde statistiek en elke correctie van een gepubliceerde statistiek centraal wordt geregistreerd en opgevolgd.

(2) snel corrigeren van fouten

  • Elke foutmelding wordt zo snel mogelijk geëvalueerd door de betrokken VSA-medewerker en de producent van de statistiek, en indien nodig gecorrigeerd.
  • Elke correctie moeten ook worden gedocumenteerd. Deze documentatie bevat volgende informatie: (1) een beschrijving van de fout; (2) de oorzaak van de fout (indien deze kon worden geïdentificeerd), (3) een beschrijving van de correctie, en (4) de datum en het uur waarop de correctie werd doorgevoerd en gepubliceerd.
  • Zowel de correctie van de fout in de publicatie van de statistiek als het documenteren gebeurt idealiter binnen de drie werkdagen na de melding van de fout.
  • Indien de fout niet binnen de drie werkdagen kan worden gecorrigeerd, dan beslist de hoofdstatisticus of de statistiek offline dient gehaald te worden. Indien een statistiek offline gehaald wordt, dan gaat dit steeds gepaard gaan met een sterk engagement om de gecorrigeerde statistiek zo snel mogelijk te herpubliceren.
  • Indien een melding van een fout snel kan worden ingeschat als potentieel zeer impactvol, dan kan de hoofdstatisticus beslissen om alsnog vóór het verstrijken van de termijn van drie werkdagen de statistiek offline te halen, ter preventie van verdere verspreiding van de fout, in afwachting van verdere evaluatie en correctie.

(3) communicatie omtrent de fout en de correctie van de fout

  • De kwaliteitsmanager communiceert steeds een antwoord aan de melder van de fout.
  • Op de webpagina waarop de correctie werd doorgevoerd, wordt duidelijk vermeld dat er een correctie werd uitgevoerd, met datum en uur van correctie en een beknopte beschrijving van de fout en de correctie.
  • Indien de statistiek actief werd gecommuniceerd door de VSA, bijvoorbeeld via een persbericht, of de VSA weet heeft van verdere verspreiding van de fout (bv. in de media of in beleidsdocumenten), dan worden betrokken diensten (redacties, journalisten, beleidsmedewerkers, etc.) door de persmedewerker van de VSA op de hoogte gebracht van de fout en de correctie.

Aanvullingen

  • In geval van dubbelpublicatie via de kanalen van de producerende VO-entiteit wordt de correctie ook doorgevoerd door de producent van de statistiek op de eigen communicatiekanalen. Bij voorkeur wordt ook door hen de fout en correctie gecommuniceerd in lijn met dit foutenbeleid.
  • Meldingen inzake inbreuken op privacy en vertrouwelijkheid verlopen niet via deze procedure, maar via de daarvoor bestaande procedure en worden behandeld door de DPO van Statistiek Vlaanderen (https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/gegevensbescherming).
  • Foutmeldingen die onterecht blijken worden niet uitgebreid gedocumenteerd en beschreven op de website. De kwaliteitsmanager informeert de melder over de onterechtheid van de fout.