Bijna 4 op 10 leerlingen in voltijds secundair ontvangen schooltoeslag
In het schooljaar 2022-2023 ontving 39% van de leerlingen in het voltijds gewoon secundair onderwijs een schooltoeslag. 25% woonde in een buurt met een hoge mate van schoolse vertraging. Daarnaast had 22% een laagopgeleide moeder en 21% een niet-Nederlandse thuistaal.
Het aandeel leerlingen met thuistaal niet-Nederlands in het secundair onderwijs stijgt sinds schooljaar 2013-2014. Het aandeel dat een schooltoeslag ontvangt, ligt opmerkelijk hoger dan het aandeel leerlingen dat vroeger een schooltoelage ontving.
Leerlingen in onthaalklas anderstalige nieuwkomers en bso tikken vaakst aan
Leerlingen in de onthaalklas anderstalige nieuwkomers en in het beroepssecundair onderwijs (bso) tikken in het voltijds gewoon secundair onderwijs het vaakst aan op de leerlingenkenmerken. In de onthaalklas ligt het percentage dat een schooltoeslag ontvangt wel relatief laag.
In de onthaalklas ligt het aandeel leerlingen met een laagopgeleide moeder 4,6 keer hoger dan in het aso en het aandeel leerlingen dat woont in een buurt met een hoge mate van schoolse vertraging 2,3 keer hoger.
In het bso ligt het aandeel leerlingen met een laagopgeleide moeder bijna 4,1 keer hoger dan in het aso. Het aandeel leerlingen met een schooltoeslag ligt er 2,4 keer hoger dan in het aso.
Leerlingen uit Brussels Gewest tikken vaker aan dan leerlingen uit Vlaams Gewest
Leerlingen die wonen in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest tikken vaker aan op de leerlingenkenmerken dan leerlingen die wonen in het Vlaamse Gewest. Dat geldt voor alle leerlingenkenmerken en voor alle onderwijsniveaus. Het gaat hier voor beide gewesten enkel om leerlingen ingeschreven in het Nederlandstalige onderwijs.
Bronnen
- Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming:
- Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming: