Wonen in Vlaanderen biedt woonmaatschappijen communicatiemateriaal aan voor hun communicatie met (kandidaat-)huurders.
Sjabloonteksten voor uw huurderskrant
Wonen in Vlaanderen stelde sjabloonteksten op over verschillende thema’s, zoals sorteren, ventileren, brandveiligheid … voor uw huurderskrant. Zo heeft u al verschillende basisteksten die u kunt gebruiken of die u kunnen inspireren. Verschillende woonmaatschappijen werkten mee aan deze sjabloonteksten, waarvoor onze oprechte dank!
U leest best eerst de richtlijnen. Daarna kunt u aan de slag met de teksten en afbeeldingen.
U vindt alles op de afgeschermde documentenpagina van het luik werking woonmaatschappij.
Website ondersteuning
Een website bouwen via het raamcontract
Wonen in Vlaanderen sloot een raamovereenkomst af waarop geïnteresseerde woonmaatschappijen kunnen intekenen voor de ontwikkeling en hosting van hun (nieuwe) website. Paddle is de partner waarmee we samenwerken. U kan nog altijd instappen. Lees meer over dit aanbod en bekijk voorbeelden van andere woonmaatschappijen op deze webpagina.
Webteksten in klare taal: informatiewidgets
Wonen in Vlaanderen heeft een aanbod van ‘informatiewidgets’ voor op de website van sociale verhuurders. Informatiewidgets zijn tekstfragmenten over de verschillende aspecten van sociaal huren en/of kopen die u op uw website kunt overnemen.
De teksten zijn aangepast aan de laatste wetgeving en geschreven in klare taal. Ze bevatten basisinformatie die voor alle organisaties die sociaal verhuren dezelfde is. Ze geven uw bezoeker een antwoord op veel voorkomende vragen.
Wonen in Vlaanderen biedt de widgets aan via deze tool: de informatiewidgets SharePoint-site(opent in nieuw venster). U moet éénmalig toegang aanvragen via het standaard toegangen aanvraagformulier(opent in nieuw venster) van Wonen in Vlaanderen. Kies voor de keuze toegang > informatiewidgets. Hoe u de toepassing gebruikt, leest u in de informatiewidgets handleiding(PDF bestand opent in nieuw venster).
Bevraging van huurders
Sinds januari 2023 biedt Wonen in Vlaanderen geen tool meer aan om tevredenheidsbevragingen mee te doen. Als alternatief bieden we een draaiboek ‘Hoe bevraag ik bewoners?’ aan. M.A.S research werkte het draaiboek uit. U vindt hieronder ook een vragenbibliotheek als inspiratie.
Crisisplan
Het is niet abnormaal dat er af en toe iets gebeurt wat opvallend afwijkt van de normale gang van zaken voor een woonmaatschappij. Die situaties hebben soms het potentieel om te evolueren naar een crisis.
We kregen van Woonhaven een geanonimiseerd voorbeeld van een crisisplan. U vindt het op de documentenpagina werking woonmaatschappij (aanmelden nodig).