Gedaan met laden. U bevindt zich op: Verwervingen Verwerven en vervreemden

Verwervingen

Aankopen gronden en te renoveren woningen

  • Onder grondaankopen verstaan we onbebouwde onroerende goederen én bebouwde gronden, met daarop te slopen gebouwen.

    Daarnaast leest u hier ook over de aankoop van woningen die geen goede woningen zijn.

    • Stap 1

      Programmatie

      Om de financiering van uw aankoop te verzekeren, doorloopt u alle stappen in het projectportaal volgens het Besluit Vlaamse Codex Wonen (zie boek 4, deel 1, titel 2, hoofdstuk 2, afdeling 1).
      Deze stappen vindt u in het stappenplan (aanmelden nodig).

      Nieuw: vanaf 1 maart 2021 voegt u bij de aanmelding van een nieuwe verwerving telkens een volledig ingevulde ‘verklaring over te verwerven onroerende goederen’ in, zowel in excel- als pdf-formaat. De verklaring in pdf-formaat moet u ook ondertekenen.

      U gaat als volgt tewerk:

      • Vul alle gele velden in op het werkblad ‘Input’
      • Exporteer vervolgens de gegevens naar een pdf-bestand. Dit doet u als volgt:
        1. Klik op het werkblad ‘Print’
        2. Klik vervolgens bovenaan in de menubalk op ‘Bestand’ > ‘Exporteren’ > ‘Pdf’
      • Onderteken het pdf-bestand. Dit mag via een handgeschreven of elektronische handtekening.
      • Dien zowel het ingevulde excel-bestand als het ondertekende pdf-bestand in via het projectportaal.

      Opgelet: in sommige gevallen bent u verplicht om naast deze verklaring over te verwerven onroerende goederen (in excel- en pdf-formaat) ook nog een stavingsdocument in te dienen waaruit de visie en de houding van de gemeente tegenover het toekomstige project blijkt. Dit bijkomend document moet u verplicht indienen als u een SHM bent die behoort tot categorie 1 of 2 of wanneer het vastleggingscomité dit voor uw SHM heeft bepaald. In de andere gevallen beslist u zelf of u dit stavingsdocument indient.

    • Stap 2

      Betalingsaanvragen

      Als uw prefinanciering (bij de aankoop) is toegewezen op het jaarbudget, kunt u een betalingsaanvraag indienen. Hoe u dit doet, leest u in het betaalreglement.

      Verwerft u een grond of gebouw waarvoor u 5 miljoen euro of meer betaalt, dan moet u de VMSW vroeger dan de betalingsaanvraag informeren over de aktedatum. Zo kan de VMSW tijdig inschatten welke middelen de sector nodig heeft.

      Opgelet: u mag een aankoop alleen financieren via eigen middelen van uw rekening-courant bij de VMSW of via een marktconforme lening. Dit kan dus niet via rekeningen buiten de VMSW.

    • Stap 3

      Kennisgeving na verwerving

      Binnen de maand na de ondertekening van de akte bezorgt u aan de VMSW een volledig ingevuld kennisgevingsformulier. Voor uw aankopen gebruikt u het formulier kennisgeving van verwerving onroerende goederen. U vindt dit formulier op de documentenpagina.

      Na registratie van de akte van verwerving bezorgt u ook van deze akte een kopie aan de dienst vastgoed.

Aankoop goede woning

  • Een goede woning is een woning die u verhuurt als sociale huurwoning, en dit:

    • ofwel onmiddellijk na aankoop
    • ofwel na een beperkte investering van maximaal 20.200 euro (geïndexeerd bedrag 2024), exclusief btw.
    • Stap 1

      Programmatie

      Om de financiering van uw aankoop van een goede woning te verzekeren, doorloopt u alle stappen in het projectportaal volgens het Besluit Vlaamse Codex Wonen(opent in nieuw venster) (zie boek 4, deel 1, titel 2, hoofdstuk 2, afdeling 1).
      Deze stappen vindt u in het stappenplan.

      Vanaf 1 maart 2021 voegt u bij de aanmelding van een nieuwe verwerving telkens een volledig ingevulde ‘verklaring over te verwerven onroerende goederen’ in, zowel in excel- als pdf-formaat. De verklaring in pdf-formaat moet u ook ondertekenen.

      U gaat als volgt tewerk:

      • Vul alle gele velden in op het werkblad ‘Input’
      • Exporteer vervolgens de gegevens naar een pdf-bestand. Dit doet u als volgt:
        • Klik op het werkblad ‘Print’
        • Klik vervolgens bovenaan in de menubalk op ‘Bestand’ > ‘Exporteren’ > ‘Pdf’
      • Onderteken het pdf-bestand. Dit mag via een handgeschreven of elektronische handtekening.
      • Dien zowel het ingevulde excel-bestand als het ondertekende pdf-bestand in via het projectportaal.

      Opgelet: in sommige gevallen bent u verplicht om naast deze verklaring over te verwerven onroerende goederen (in excel- en pdf-formaat) ook nog een stavingsdocument in te dienen waaruit de visie en de houding van de gemeente tegenover het toekomstige project blijkt. Dit bijkomend document moet u verplicht indienen als u een SHM bent die behoort tot categorie 1 of 2 of wanneer het vastleggingscomité dit voor uw SHM heeft bepaald. In de andere gevallen beslist u zelf of u dit stavingsdocument indient.

    • Stap 2

      Betalingsaanvragen

      Als uw financiering is toegewezen, kunt u een betalingsaanvraag indienen. Hoe u dit doet, leest u in het betaalreglement.

      Verwerft u woningen waarvoor u 5 miljoen euro of meer betaalt, dan moet u de VMSW vroeger dan de betalingsaanvraag informeren over de aktedatum. Zo kan de VMSW tijdig inschatten welke middelen de sector nodig heeft.

      Opgelet: u mag een aankoop alleen financieren via eigen middelen van uw rekening-courant bij de VMSW of via een marktconforme lening. Dit kan dus niet via rekeningen buiten de VMSW.

    • Stap 3

      Kennisgeving na verwerving

      Binnen de maand na de ondertekening van de akte bezorgt u aan de VMSW een volledig ingevuld kennisgevingsformulier. Voor uw aankopen gebruikt u het formulier kennisgeving van verwerving onroerende goederen. U vindt dit formulier op de documentenpagina.

      Na registratie van de akte van de aankoop bezorgt u ook een kopie van deze akte aan de dienst vastgoed via helpdesk.vastgoed.wonen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).

  • Het bedrag waarvoor u een FS3-lening kunt verkrijgen, is steeds beperkt tot een prijsplafond, dat nooit hoger kan zijn dan de schattingsprijs (venale waarde). Het eventuele gedeelte van de prijs en/of andere kosten waarvoor u geen FS3-lening krijgt, moet u financieren met een aanvullende marktconforme lening of met eigen middelen.

    Het prijsplafond kunt u berekenen via de simulatietabel voor de aankoop van goede woningen.

Onteigeningen

Op 24 februari 2017 bekrachtigde de Vlaamse Regering het Vlaams Onteigeningsdecreet(opent in nieuw venster). Dit decreet trad samen met het uitvoeringsbesluit(opent in nieuw venster) (BVR van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017) in werking op 1 januari 2018.

Het Vlaams Onteigeningsdecreet voorziet één overkoepelende onteigeningsregeling voor alle onteigeningen binnen het Vlaamse Gewest.

We geven u een toelichting over het Vlaams Onteigeningsdecreet waarbij de volgende thema’s aan bod komen:

  • de bevoegdheid, de gevallen waarin onteigend kan worden en de voorwaarden
  • de bestuurlijke fase
  • de gerechtelijke fase
  • onteigening via de afdeling Vastgoedtransacties
  • de onteigeningsvergoeding
  • wederoverdracht en afdwingbare overname van het restant

Leidraad grondaankopen

Wonen in Vlaanderen ontwikkelde deze leidraad als handig instrument waarmee u aan de slag kunt.

We geven u een volledig overzicht van de zaken die van belang kunnen zijn bij de aankoop van een grond. Elk thema komt kort aanbod en we verwijzen u door naar het bronnenmateriaal.

Rekentools

De rekentools zijn verschillende rekenbladen van berekening verkoopprijzen sociale koopwoningen, van berekening schadevergoeding sociale koopwoningen en sociale kavels. Woonmaatschappijen die aanmelden op deze website kunnen ze raadplegen.

Ga naar de rekentools

Modeldocumenten en kennisgevingsformulieren

Alle modeldocumenten en kennisgevingsformulieren van verwerven en verkopen van gronden en gebouwen zijn gebundeld op één overzichtspagina. Woonmaatschappijen moeten aanmelden op deze website om ze te raadplegen.

Ga naar de documenten en formulieren

Ook interessant

Er is ook vastgoed dat het GO!-gemeenschapsonderwijs verkoopt. Mogelijk zitten hierin ook interessante opportuniteiten voor sociaal wonen.