Gedaan met laden. U bevindt zich op: Resultaten van de Vlaamse toetsen

Resultaten van de Vlaamse toetsen

Vind de algemene resultaten van de toetsen. Leerlingen krijgen een feedbackfiche met hun resultaat in de vorm van een vaardigheidsniveau. Scholen krijgen de schoolresultaten in het najaar. Leer meer over de analyse van de resultaten, hoe je de feedbackfiche raadpleegt en wat de vaardigheidsniveaus betekenen. 

Algemene resultaten

De afname van de toetsen gebeurt in april en mei.

Feedbackfiche

Leerlingen krijgen hun resultaat in de vorm vaardigheidsniveaus op een individuele feedbackfiche. Deze fiche krijgen ze van de school.

Bekijk een voorbeeld van de feedbackfiches met extra uitleg:

Vaardigheidsniveaus

Vaardigheidsniveaus worden aangeduid met een letter. Er zijn 5 vaardigheidsniveaus:

  • Het laagste vaardigheidsniveau is E.
  • Het hoogste vaardigheidsniveau is A.

Voor elk toetsonderdeel hebben de vaardigheidsniveaus een andere betekenis.

  • Je kunt toetsen dus niet zomaar met elkaar vergelijken
  • Je moet toets per toets bekijken wat je kent en kan in elk vaardigheidsniveau.

Download de omschrijving van de vaardigheidsniveaus:

Uitleg om de resultaten goed te begrijpen

Nadat een leerling de toets heeft afgelegd, worden de antwoorden niet zomaar opgeteld, maar geanalyseerd.

Het resultaat van de toetsen is dus geen score op 10 of een eenvoudige optelsom van de juist beantwoorde vragen, maar een vaardigheidsniveau. Omdat niet iedere leerling dezelfde vragen heeft beantwoord, wordt met vaardigheidsniveaus gewerkt.

Meer info

Lees de uitleg bij de resultaten van de Vlaamse toetsen(opent in nieuw venster). Je vindt er meer informatie over:

  • De van de Vlaamse toetsen (hoofdstuk 1)
  • De analyse van de toetsresultaten (hoofdstuk 2)
  • Eindtermen en cesuren (hoofdstuk 3)
  • De verhouding tussen vaardigheidsniveaus en eindtermen (hoofdstuk 4)

Eindtermen

Eindtermen(opent in nieuw venster) geven aan wat leerlingen op het einde van een onderwijsniveau minimaal moeten bereiken.

De Vlaamse toetsen houden rekening met de .

Aangezien er geen eindtermen zijn aan het einde van het 4de leerjaar lager onderwijs, is voor die doelgroep de afbakening gebaseerd op de eindtermen van het 6de leerjaar. Dit gebeurde in samenspraak met verschillende onderwijspartners en het onderwijsveld.

De eindtermen voor het secundair onderwijs in de 1ste graad werden na de modernisering in 2019 opnieuw herzien tijdens het schooljaar 2023-2024(opent in nieuw venster). De Vlaamse toetsen voor het 2de jaar van het secundair onderwijs in het schooljaar 2024-2025 zijn gebaseerd op de gemoderniseerde eindtermen die geldig waren vóór de herziening(opent in nieuw venster).

Bekijk de geselecteerde eindtermen voor Nederlands en wiskunde en de afbakening voor het 4de leerjaar lager onderwijs: