Gedaan met laden. U bevindt zich op: De resultaten begrijpen

De resultaten begrijpen

Leerlingen krijgen feedback over de Vlaamse toetsen in een feedbackfiche. Daarin vinden ze hun resultaat in de vorm van een vaardigheidsniveau. Lees hoe je de feedbackfiche raadpleegt en wat de vaardigheidsniveaus betekenen. Raadpleeg de Vlaamse cijfers en leer meer over de analyse van de resultaten.

Uitleg om de resultaten goed te begrijpen

Nadat een leerling de toets heeft afgelegd, worden de antwoorden niet zomaar opgeteld, maar geanalyseerd.

Het resultaat van de toetsen is dus geen score op 10 of een eenvoudige optelsom van de juist beantwoorde vragen, maar een vaardigheidsniveau. Omdat niet iedere leerling dezelfde vragen heeft beantwoord, wordt met vaardigheidsniveaus gewerkt.

  • Een leerling die de (meeste) eerste vragen juist beantwoordde, krijgt daarna moeilijkere vragen.
  • Een leerling die de eerste vragen niet (allemaal) juist beantwoordde, krijgt daarna gemakkelijkere vragen.

De leerling krijgt voor het antwoord op een makkelijke vraag niet dezelfde score als voor het antwoord op een moeilijke vraag.

Een feedbackfiche geeft per leerling de resultaten van de Vlaamse toetsen weer in de vorm van vaardigheidsniveaus. De vaardigheidsniveaus (A, B, C, D of E) staan voor wat een leerling kan en kent van het onderwerp van elk toetsonderdeel.

  • A betekent dat de leerling binnen dat toetsonderdeel veel kan en kent.
  • E betekent dat de leerling (nog) niet voldoende kan en kent.

Die fiche vermeldt voor leerlingen van het secundair ook of ze wel of niet de eindtermen behalen.

Om de behaalde resultaten te verbinden met het juiste vaardigheidsniveau, maken onderzoekers gebruik van een statistisch model. Dit model maakt het mogelijk om resultaten van leerlingen op een betrouwbare manier met elkaar te vergelijken.

Wil je meer weten over hoe dit statistisch model werkt en onderzoekers ermee aan de slag gaan?

Wil je meer weten over hoe wiskunde en leesbegrip worden getoetst? Lees de uitleg bij de toets:

Per toets en per onderwijsniveau

    Vaardigheidsniveaus

    Vaardigheidsniveaus worden aangeduid met een letter. Er zijn 5 vaardigheidsniveaus:

    • Het laagste vaardigheidsniveau is E.
    • Het hoogste vaardigheidsniveau is A.

    Voor elk toetsonderdeel hebben de vaardigheidsniveaus een andere betekenis.

    • Je kunt toetsen dus niet zomaar met elkaar vergelijken
    • Je moet toets per toets bekijken wat je kent en kan in elk vaardigheidsniveau.

    Download de omschrijving van de vaardigheidsniveaus:

    Eindtermen

    Eindtermen(opent in nieuw venster) geven aan wat leerlingen op het einde van een onderwijsniveau minimaal moeten bereiken.

    Wil je precies weten welke eindtermen er geselecteerd werden voor de Vlaamse toetsen? Bekijk de geselecteerde eindtermen voor Nederlands en wiskunde en de afbakening voor het 4de leerjaar lager onderwijs: