Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleidingsinhouden buitengewoon secundair onderwijs

Opleidingsinhouden buitengewoon secundair onderwijs

Onder ‘opleidingsinhouden’ verstaan we wat de overheid inhoudelijk bepaalt van wat in het onderwijs aan bod komt: de onderwijsdoelen en de beroepskwalificaties. Voor de leerplannen waarin die inhouden geconcretiseerd worden, verwijzen we naar de websites van de onderwijsverstrekkers.

Loop je verloren in de terminologie? Check onze woordenlijst.

Zoekfunctie opleidingsinhouden

Vind alle opleidingsinhouden door te filteren op de naam van de opleiding, de fase, de beroepskwalificatie …

Structuur

Het buitengewoon secundair onderwijs (buso) richt zich tot jongeren met een beperking of jongeren met leer- of opvoedingsmoeilijkheden.

Leerlingen kunnen in vier opleidingsvormen terecht.

Inhoud

Het buitengewoon secundair onderwijs werkt voor OV 1, 2 en 3 met ontwikkelingsdoelen(opent in nieuw venster) per opleidingsvorm. Een schoolteam selecteert de doelen die het voor een leerling of leerlingengroep gepast vindt om na te streven. Die selectie vormt een belangrijke stap in de opmaak van een handelingsplan.

Binnen buso OV3 zijn er duale en niet-duale opleidingen.

Niet-gemoderniseerde opleidingen omzetten (buso OV3)

Scholen kunnen niet-gemoderniseerde opleidingen van buso OV3 omzetten in telkens één gemoderniseerde opleiding zoals werd opgenomen in de concordantietabel(Word bestand opent in nieuw venster). Dat kan zonder programmatie-aanvraag. Scholen die een niet-gemoderniseerde opleiding willen omzetten in meerdere gemoderniseerde opleidingen, moeten een programmatie-aanvraag indienen.

Studiebewijzen

Lees meer over de studiebewijzen in het buitengewoon onderwijs(opent in nieuw venster) vóór de modernisering.

Raadpleeg de zoekfunctie opleidingsinhouden(opent in nieuw venster) voor de studiebewijzen in het gemoderniseerde buso OV3.

Schoolkeuze

Vind de school binnen het buitengewoon onderwijs die past bij je voorkeuren op Onderwijskiezer(opent in nieuw venster), een website van de CLB’s.