Gedaan met laden. U bevindt zich op: Vlaamse Gebarentaal in het gewoon basisonderwijs

Vlaamse Gebarentaal in het gewoon basisonderwijs

Vanaf 1 september 2025 kunnen basisscholen een taalafdeling Nederlands-Vlaamse Gebarentaal (VGT) oprichten.  
 

Wat is de taalafdeling Nederlands-Vlaamse Gebarentaal?

Een taalafdeling Nederlands-Vlaamse Gebarentaal is een aparte structuur in het basisonderwijs. In deze ‘tweetalige’ afdeling kunnen kinderen terecht die doof of slechthorend zijn, maar ook horende kinderen die vrijwillig gebarentaal willen leren.

Leerlingen in de taalafdeling Nederlands-VGT: 

  • Krijgen les in het Nederlands en in de Vlaamse Gebarentaal 

  • Leren zowel de Vlaamse Gebarentaal als het Nederlands 

  • Krijgen lessen over dovencultuur 

  • Krijgen een volwaardig aanbod basisonderwijs 

  • Kunnen op het einde van de lagere school hun getuigschrift basisonderwijs behalen

Scholen die een ‘tweetalige’ afdeling inrichten, hebben daarnaast ook een ‘eentalige’ afdeling die het gewone aanbod van het basisonderwijs volgt. Zo krijgt VGT een volwaardige plaats binnen het gewoon basisonderwijs. 

Hoe inschrijven?  

Om in te schrijven in de taalafdeling, volg je in grote lijnen dezelfde principes als in het gewoon basisonderwijs:

  • Het is mogelijk dat je je eerst moet aanmelden voor je kan inschrijven. Aanmelden betekent dat je vooraf laat weten in welke school jij je kind zou willen inschrijven en of dat voor de taalafdeling is.  
  • Na het aanmelden wordt een ordening gemaakt van de leerlingen. Hierbij kan men rekening houden met bepaalde voorrangsgroepen. De voorrangsgroepen voor de taalafdeling Nederlands-VGT zijn: 
    • Eerst broers, zussen, stiefbroers en -zussen, halfbroers en -zussen of andere kinderen die op hetzelfde adres wonen 
    • Daarna leerlingen die doof of slechthorend zijn, samen met de kinderen van het personeel 

Meer over de inschrijvingsprocedure in het gewoon basisonderwijs(opent in nieuw venster).

Lesaanbod Nederlands

Er is een volwaardig aanbod Nederlands in de taalafdeling Nederlands-VGT. Dezelfde eindtermen Nederlands zijn van toepassing als die voor het gewoon basisonderwijs.  

De klassenraad kan dove en slechthorende leerlingen vrijstellen van bepaalde eindtermen die ze niet kunnen bereiken, zoals luisteren. Leerlingen, ook dove of slechthorende leerlingen, die deze eindtermen wel kunnen bereiken, krijgen geen vrijstelling. 

Leersteun 

In de taalafdeling Nederlands-VGT hebben kinderen die normaal recht hebben op tolkondersteuning, nog recht op 20% van het maximaal aantal tolkuren die ze normaal kunnen verkrijgen. Die tolkuren wenden ze aan voor vakken zoals lichamelijke opvoeding (LO) en godsdienst, die ze samen met leerlingen uit de ‘eentalige’ afdeling volgen. 

Er zijn geen aanpassingen aan de principes van leersteun. Kinderen in de taalafdeling Nederlands-VGT met een IAC-verslag (geeft toegang tot een individueel aangepast curriculum) of een GC-verslag (geeft toegang tot leersteun voor leerlingen die het gemeenschappelijk curriculum volgen in een school voor gewoon onderwijs) kunnen leersteun krijgen.  

Extra informatie

Verwante pagina’s

  • Op zoek naar een kleuterschool of lagere school