Tegemoetkoming Vlaams Rampenfonds aanvragen: ondernemers en lokale besturen
Als een natuurramp erkend is door de Vlaamse Regering en u aan de voorwaarden voldoet, kunt u tegemoetkoming aanvragen. Dit moet u als ondernemer, organisatie, overheid of landbouwer doen.
Voor wie
Onderstaande procedure geldt voor ondernemers, organisaties, overheden of landbouwers. Bent u burger? Dan kunt u terecht op de pagina Tegemoetkoming aanvragen voor particulieren.
Aanvraagprocedure ondernemers
- Stap 1
Deze documenten moet u altijd bijvoegen
De statuten en eventuele wijzigingen voor een rechtspersoon.
Een volmacht of bewijs van hoedanigheid wanneer een gemachtigde optreedt voor de schadelijder.
Een kopie van de verzekeringspolis.
Een gedetailleerd attest van tussenkomst of een attest van niet-tussenkomst van uw verzekeringsmaatschappij.
Een gedetailleerde beschrijving, raming en bewijsstukken van de geleden schade. Bijvoorbeeld:
facturen
bestekken
leveringsnota’s of weegbonnen
het verslag van de privé-deskundige
het pv van de gemeentelijke vaststellingscommissie(s).
Een gedetailleerd fotoverslag dat de aard en de omvang van de schade duidelijk in beeld brengt.
Opgelet! Het Vlaams Rampenfonds verleent geen tussenkomst in de erelonen en de kosten van deskundige die u zelf aanstelt.
De schade die u niet in uw aanvraag vermeld hebt, zal niet vergoed worden, ook al meldt u die schade achteraf aan de expert van het Vlaams Rampenfonds bij zijn bezoek ter plaatse.
- Stap 2
Verkeert u in financiële moeilijkheden als gevolg van de schade veroorzaakt door de ramp? Dan kunt u vragen dat uw dossier voorrang krijgt bij de behandeling. U moet dan de nodige bewijsstukken toevoegen aan uw aanvraag om aan te tonen dat uw financiële moeilijkheden het gevolg zijn van de ramp.
- Stap 3
Een attest waaruit blijkt dat u op het moment van de schade eigenaar, erfpachter of opstalhouder was.
U kunt dit attest verkrijgen bij de Administratie van het Kadaster, Registratie en Domeinen(opent in nieuw venster).
- Stap 4
de aankoopfactuur van het voertuig
een kopie van het inschrijvingsbewijs (per voertuig)
een kopie van het verzekeringsbewijs (per voertuig)
de gegevensfiche voertuig(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 5
Een kadastraal plan waarop de ligging van de percelen is aangeduid. Dit kunt u aanvragen bij de FOD Financiën(opent in nieuw venster).
- Stap 6
Een kaart van het Nationaal Geografisch Instituut(opent in nieuw venster). Duid hierop nauwkeurig de ligging van de beschadigde goederen aan.
- Stap 7
Een attest afgeleverd door uw verzekeraar waaruit blijkt dat u een polis ‘brede weersverzekering’ hebt afgesloten die geldig is op het ogenblik van de erkende ramp. .
Deze informatie moet vermeld zijn op het verzekeringsattest:
- de gegevens van de landbouwer
- de geldigheidsperiode van de verzekeringspolis
- de opsomming van de verzekerde weersverschijnselen
- welke percelen en teelten uit de verzamelaanvraag verzekerd zijn (opsommen van de percelen, oppervlakte en de teelten).
- Stap 8
U kunt uw aanvraag indienen via het e-loket van het Vlaams Rampenfonds(opent in nieuw venster).
Dit is de gemakkelijkste manier om uw aanvraag in te dienen. Bovendien bent u er zeker van dat u uw aanvraag tijdig, correct en volledig indient.
Als u toch liever uw aanvraag op papier indient, kunt u uw aanvraag doen aan de hand van deze formulieren:
- Algemeen formulier(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijzonder formulier A (vaste en verplaatsbare constructies)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijzonder formulier C (beroepsschade)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijzonder formulier D (landbouwschade aan teelten, oogsten en veestapel)(Word bestand opent in nieuw venster)
- Bijzonder formulier E (grond en bosaanplantingen aangewend voor beroepsdoeleinden)(Word bestand opent in nieuw venster)
Als u uw aanvraag niet op tijd heeft kunnen indienen omdat u verhinderd werd door overmacht of u te goeder trouw hebt gehandeld, dan kunt u de aanvraag enkel indienen via e-mail of per brief (zie contactgegevens onderaan deze pagina).
Gemeentelijke commissie voor de vaststelling van schade aan teelten
Conform het decreet van 5 april 2019 en de bepalingen van artikel 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 5 april 2019 is er sinds 1 januari 2020 geen verplichte rol meer weggelegd voor de gemeentelijke commissie in het raam van de erkenning van natuurverschijnselen met een uitzonderlijk karakter tot ramp.
Bijgevolg neemt het Vlaams Rampenfonds nooit deel aan vaststellingen van de gemeentelijke commissie. Het Vlaams Rampenfonds is niet bevoegd voor de vorm of inhoud van de pv’s.
Bij het indienen van een aanvraag voor een erkende ramp is het aangewezen dat de schadelijders alle beschikbare bewijsstukken van de geleden schade toevoegen bij hun aanvraag: facturen, bestekken, leveringsnota’s of weegbonnen, het verslag van de privé-deskundige en in voorkomend geval het pv van de gemeentelijke vaststellingscommissie(s). Zo krijgt de door het Vlaams Rampenfonds aangestelde deskundige een correct beeld krijgen van de omvang van de schade. Het Vlaams Rampenfonds benadrukt dat foto’s van de geleden schade essentieel zijn als bewijsstuk.
Samengevat:
- Voor het Vlaams Rampenfonds is het geen vereiste om de gemeentelijke commissie samen te roepen voor het vaststellen van schade aan teelten.
- Het Vlaams Rampenfonds stuurt geen afgevaardigden om deel uit te maken van de gemeentelijke commissie.
- De schadelijder kan het pv van de gemeentelijke commissie toevoegen aan zijn aanvraag als een objectieve vaststelling van de schade.
- De gemeentelijke commissie stelt best één pv per landbouwer op. Overkoepelende pv’s die een gemiddelde schade per teelt per gemeente vermelden, hebben niet de gewenste bewijskracht.
- De vaststellingen door de schadecommissie zijn wel nog van belang voor fiscale redenen (uitzonderlijke beroepsverliezen), voor het aanvragen van uitstel van betaling voor VLIF-dossiers of bij bijzondere opbrengstverliezen in het geval van premies.