Gedaan met laden. U bevindt zich op: Clean Power for Transport

Clean Power for Transport

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. We hebben daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werken we hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.

Doelstellingen

Het actieplan Clean Power for Transport wil de groene transitie in mobiliteit realiseren via 9 doelen:

  • Stap 1

    Stimuleren van vraag en aanbod op de zero-emissievoertuigenmarkt

  • Stap 2

    Investeren in laadinfrastructuur

  • Stap 3

    Ontwikkelen van performante batterijen

  • Stap 4

    Benutten van de efficiëntie van lichte elektrische voertuigen

  • Stap 5

    Van niche- en bedrijfsvloten zero-emissiekoplopers maken

  • Stap 6

    Inzetten op batterij-elektrische voertuigen voor vrachtvervoer

  • Stap 7

    Opzetten van zero-emissiezones

  • Stap 8

    Ondersteuning krijgen vanuit de private sector en kennisinstellingen

  • Stap 9

    Samenwerken met steden, gemeenten, regio’s en landen in Europa

In de periode 2021-2030 zijn de ambities van het actieplan opgeschaald:

  • Vanaf 2025 worden stadscentra emissievrij bevoorraad;
  • Vanaf 2025 rijdt het openbaar vervoer emissievrij in stadscentra;
  • Vanaf 2029 zullen alle nieuw verkochte personenauto’s emissievrij zijn;
  • Uiterlijk in 2035 rijden alle bussen in Vlaanderen emissievrij.

Europese partnerships

Vlaanderen is betrokken bij verschillende Europese projecten rond groene mobiliteit. Zo werken we met het RH2INE-project en CONDOR H2 aan de vergroening van respectievelijk de binnen- en de zeevaart. Met PIONEERS willen we dan weer tot een Europees masterplan komen om tegen 2050 klimaatneutrale scheepvaart en ander multimodaal vervoer mogelijk te maken. Binnen IDACS hebben we de basis gelegd voor de verplichtingen rond gegevensuitwisseling voor AFIR, samen met 15 partnerlanden. Binnen BENEFIC waren we de eersten in de EU om een grensoverschrijdende subsidieregeling te coördineren voor de effectieve uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in Vlaanderen, Brussel en Nederland.

Werk mee aan een schone toekomst

We zijn op de goede weg, maar er ligt nog veel werk op de plank om onze mobiliteit volledig te vergroenen. Zeker voor het openbaar vervoer en het goederenvervoer. We zijn dan ook geïnteresseerd in grensoverschrijdende projecten om deze uitdagingen samen aan te gaan. Daarnaast delen we graag onze eigen kennis, om zo tot de best mogelijke oplossingen te komen op internationaal niveau.