Gedaan met laden. U bevindt zich op: Regeling voor sociale last Betaalbaar woonaanbod

Regeling voor sociale last

Handvaten om een sociaal woonaanbod te realiseren in uw gemeente

Wonen in Vlaanderen heeft in 2022 een handleiding gemaakt voor gemeenten en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden om een (bijkomend) sociaal woonaanbod te realiseren. Er worden handvaten aangeboden en inspirerende voorbeelden gebruikt: handleiding om een sociaal woonaanbod te realiseren in uw gemeente.(PDF bestand opent in nieuw venster)

Disclaimer

Wij zijn momenteel bezig aan een grondige herwerking van deze handleiding.

De voorbeelden opgenomen in deze handleiding zijn praktijkvoorbeelden die het resultaat zijn van eigen opzoekingswerk. Bij het schrijven van deze handleiding zijn voornoemde voorbeelden, volgens onze informatie, juridisch niet aangevochten.

Gevolgen vernietiging regeling sociale last

Eind 2013 vernietigde het Grondwettelijk Hof de regeling over de sociale lasten uit het decreet grond- en pandenbeleid van 27 maart 2009.

In de vaak gestelde vragen onderaan deze pagina leest u over:

  • de gevolgen voor de afgeleverde verkavelings- of bouwvergunningen
  • de impact op stedenbouwkundige verordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen en gemeentelijke reglementen sociaal wonen.

Bij beschikking van 18 december 2013 breidde het Hof de vernietiging uit tot een aantal andere bepalingen die onlosmakelijk verbonden zijn met de socialelastenregeling. Meer in het bijzonder werden de bepalingen vernietigd over:

  • de gewestelijke en gemeentelijke normen sociaal woonaanbod
  • de normen sociaal woonaanbod in plangebied
  • de gebiedsspecifieke typebepaling voor RUP’s waarin werd voorzien in een sociaal woonaanbod.

Het Grondwettelijk Hof vernietigde ten slotte ook bepalingen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening die onlosmakelijk verbonden zijn met de socialelastenregeling. Het gaat meer in het bijzonder om:

  • de weigering van een vergunning wegens onverenigbaarheid met de normen sociaal woonaanbod
  • het verval van de vergunning met sociale last.

De overige bepalingen blijven bestaan, waaronder:

  • het bindend sociaal objectief
  • het gemeentelijk actieprogramma
  • de regeling inzake het bescheiden woonaanbod.

Private actoren konden ervoor kiezen hun sociale last op vrijwillige basis verder uit te voeren. Zij konden met een woonmaatschappij een overeenkomst sluiten over de verkoop van sociale woningen. Tegelijkertijd sloten zij met het Vlaamse Gewest een vaststellingsovereenkomst, waarin zij verklaarden afstand te doen van enig recht op schadevergoeding. Het Vlaamse Gewest van zijn kant verklaarde niet te zullen overgaan tot terugvordering van de verstrekte steunmaatregelen. Wonen in Vlaanderen ondersteunde de partijen bij de opmaak van beide overeenkomsten.

Disclaimer

De informatie op deze pagina heeft een zuiver informatieve waarde en bevat geen juridisch advies of instructies die toelaten een juridische procedure te starten of te begeleiden. De informatie op deze website kan hooguit dienen ter ondersteuning van een juridische vraagstelling. Indien U vragen heeft omtrent een (juridische) vraagstelling kan u altijd contact opnemen met een gekwalificeerd raadsman, justitiehuis of de balie. Wonen in Vlaanderen aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid. Het gebruik van de informatie is volledig op eigen risico. De voorwaarden uiteengezet in de algemene disclaimer van de website worden hierbij als integraal herhaald en aanvaard beschouwd.

Regelgeving

Het Grondwettelijk Hof heeft in twee arresten van 7 november 2013 een aantal bepalingen van het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid vernietigd:

  1. In een eerste arrest (arrest nr. 144/2013) vernietigde het Hof de regeling over ‘Wonen in eigen streek’ (boek 5 DGPB).
  2. In een tweede arrest (arrest nr. 145/2013) vernietigde het Hof de regeling over de sociale lasten (artikel 4.1.16 t.e.m. artikel 4.1.26 DGPB). Bij beschikking van 18 december 2013 breidde het Hof de vernietiging uit tot een aantal andere bepalingen die onlosmakelijk verbonden zijn met de socialelastenregeling. Meer in het bijzonder worden de bepalingen vernietigd over de gewestelijke en gemeentelijke normen sociaal woonaanbod (artikel 4.1.8 t.e.m. artikel 4.1.11 DGPB), de normen sociaal woonaanbod in plangebied (art. 4.1.12 en 4.1.13 DGPB) en de gebiedsspecifieke typebepaling voor RUP’s waarin werd voorzien in een sociaal woonaanbod (artikel 7.2.34, §1, DGPB). De overige bepalingen van boek 4 (maatregelen betreffende betaalbaar wonen), waaronder het bindend sociaal objectief, het gemeentelijk actieprogramma en de regeling over het bescheiden woonaanbod, blijven bestaan.
    Het Grondwettelijk Hof vernietigde ten slotte ook bepalingen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening die onlosmakelijk verbonden zijn met de socialelastenregeling. Het gaat meer in het bijzonder om artikel 4.3.1, §1, eerste lid, 3°, VCRO (weigering vergunning wegens onverenigbaarheid met de normen sociaal woonaanbod), en de artikelen 4.6.2, §2 en 4.6.4, §3, VCRO (verval vergunning met sociale last).

De betrokken arresten zijn te raadplegen via volgende link:

Een informatieve nota over de betrokken arresten, opgesteld door de griffie van het Grondwettelijk Hof, is te raadplegen via volgende link:

Een uittreksel van arrest nr. 145/2013 is op 10 februari 2014 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

Veelgestelde vragen