Gedaan met laden. U bevindt zich op: Treinpark Kessel-Lo: Centraal werk gemaakt van een groen hart en een multifunctioneel parkgebied Lokaal energie- en klimaatbeleid

Treinpark Kessel-Lo: Centraal werk gemaakt van een groen hart en een multifunctioneel parkgebied

Voorbeeld in de praktijk • Leuven
Gerealiseerd

Leuven vormt de Centrale Werkplaatsen om tot een nieuw centrum voor Kessel-Lo. Groene ruimte speelt daarbij een belangrijke rol.

Locatie
Leuven
Type problematiek
Droogte, Hitte, Wateroverlast
Type maatregel
Bebossen, Ontharden, Ruimte voor water
Type
Voorbeeld in de praktijk

Context

De ‘Centrale Werkplaatsen’ langs de Diestsesteenweg in Kessel-Lo is een vroegere ommuurde spoorwegwerkplaats van de NMBS. Nadat het lang een locatie voor tewerkstelling was, werd het begin jaren ‘90 beschouwd als nieuw te ontwikkelen spoorweggebied voor Leuven. Tussen 2010 en 2016 werd er middels een masterplan een multifunctioneel parkgebied van gemaakt met lokale waterbuffering en verschillende andere functies in de buurt in het kader van een stadsproject.

Projectbeschrijving

De oude industriële site van de Centrale Werkplaatsen leunt aan tegen de stationsomgeving en is daardoor mooi gelegen. In 1992 werd al een eerste plan gemaakt voor het terrein. In 2010 volgde een integraal Masterplan. Een aantal loodsen zijn erkend als erfgoed en werden behouden. Er werd een groot aantal nieuwe woningen gerealiseerd, alsook sociale huisvesting en appartementen. Er is een buurtpark aangelegd dat aansluit op een lokale verbinding voor fietsers en voetgangers en dat toegang geeft tot het station van Leuven en de wijken daar rond. Het gebied vormt een nieuw groen hart voor Kessel-Lo. Tal van gemeenschapsfuncties worden er vervuld en allerlei voorzieningen kregen er een onderkomen: handel, horeca, fietswinkel, ruimte voor verenigingen. De stad heeft een oproep gelanceerd om invulling te geven aan de ruimte in de oude loodsen . Er komt ook een lokale markt en een atelierruimte voor tijdelijk gebruik door creatievelingen,. Dit dient zowel bovenlokale als lokale behoeften en zorgt voor een actief gebruik van de beschikbare ruimte.

Op die manier ontstaat er een aantrekkelijk en groot publiek domein tussen het Blauwputplein, Werfplein, het Treinpark en de woonstraten. De stad zorgt zo voor de nodige ademruimte, koeling en waterbeheer in deze dichtbebouwde omgeving. Onder andere door grachten zorgt men voor lokale waterbuffering. In dit deel van Kessel-Lo is er geen groot risico op overstromingen. Afwatering kan via de nieuw aangelegde gracht. Dit als alternatief voor directe afwatering naar de riool. Langs de randen van de gracht zijn waterplanten aangebracht. In het park is ook het infiltratieoppervlak sterk vergroot door zoveel mogelijk verhardingen weg te halen. Hierdoor wordt terug natuurlijke infiltratie mogelijk. Qua hitte is er bijkomende tempering van de temperatuur doordat er een groot stuk nieuw groen bijkomt in Kessel-Lo dat absorberend werkt. Er is ook veel meer schaduw dan tevoren door de bomen.

Financiering

Geen details beschikbaar over de kosten. Wat de baten betreft zijn er vooral maatschappelijke baten in de context van een veel ruimer ontwikkelingsproject van AGSL (het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Leuven). Door de ontwikkeling van kwalitatieve woningen is de woonkwaliteit verbeterd. Dit heeft een positieve invloed op de marktprijs van de woningen ter plaatse en in de ruimere omgeving.

Beleidsinstrumenten

  • Voor AGSL was de zone een te ontwikkelen gebied i.k.v. hun beheersovereenkomst
  • De bewoners konden ideeën indienen voor de tijdelijke inrichting van het park, middels een projectoproep en campagne ‘Kom op voor je Wijk’.

Toegepaste adaptatiemaatregelen

Succesfactoren

Het ontwerp van het park ging samen met een participatietraject voor de buurt en met de tijdelijke inrichting van een braakliggend gedeelte. Via de projectoproep voor de bewoners kon het idee van een tijdelijk park gerealiseerd worden en wisten de bewoners een buurtfeest te organiseren op de vroegere NMBS parking.

AGSL heeft een belangrijke rol gespeeld in de (her)ontwikkeling van de Centrale Werkplaatsen en het Treinpark. Het autonoom gemeentebedrijf nam de projectcoördinatie op zich en werkte zelf één appartementsblok (‘het Wisselspoor’) uit als een valorisatieproject om zelf te ontwikkelen.

Het Buurtpark en de ontwikkeling van de Centrale Werkplaatsen is deel van een reeks projecten in de ruimere buurt van de Leuvense stationsomgeving. Zo is er langs het spoor, aan de kop van Kessel-Lo, nog de realisatie van Stadspark Bellevue gepland voor 2017 (Stad in Verbinding). Dat project is deels gefinancierd via Europa en past ook in de brede herontwikkeling van de spooromgeving Leuven. En ook aan de Vaartkom werd een RUP waarin o.a. de reconversie van de oude Brouwerijsite en bottelarij van Stella Artois is opgenomen. In de rand daarvan is bv. ook ontwikkeling van parkgebied en waterbuffering langs de Dijle voorzien in het zogenaamde Sluispark (planning 2016-2018).

Locatie