Gedaan met laden. U bevindt zich op: ICT in de kleuterklas? Tuurlijk! Thema's

ICT in de kleuterklas? Tuurlijk!

Waarom zou je ICT beginnen te gebruiken in je kleuterklas? Daar zijn heel wat redenen voor. Voor ons genoeg redenen om daar in 2023 een heel jaar dieper op in te gaan. We zetten er graag al een aantal voor je op een rij. Samen met enkele aandachtspunten om mee rekening te houden.

  • Stap 1

    ICT helpt ontwikkelingsdoelen bereiken

    ICT draait rond media in de ruimste zin van het woord. Die kijk vind je ook terug in de doelen van je onderwijskoepel. Die ontwikkelingsdoelen zijn niet altijd specifiek op ICT gericht. ICT moet je lessen vooral ondersteunen en sterker maken. Daarnaast kun je ICT gebruiken om andere onderwijsdoelen te bereiken. We zien dat de onderwijskoepels ICT nu vooral koppelen aan de ontwikkelingsdoelen rond media en attitudes voor muzische vorming. Ook dat kan ruimer.

    Wil je weten welke leerplandoelen jouw onderwijskoepel aan die ontwikkelingsdoelen koppelt? Neem gerust contact met hen op.

  • Stap 2

    Met ICT leer je kleuters computationeel denken

    Met ICT kun je werken aan computationeel denken. Onderzoeken wijzen uit dat werken aan computationeel denken in je kleuterklas een positief effect heeft op de algemene vaardigheden van je kleuters. Je werkt aan hun ICT-vaardigheden en stimuleert hun vermogen om problemen op te lossen. Dat helpt hen om ook buiten ICT problemen op te lossen.

    Laat je ze bijvoorbeeld robots gebruiken en een computerprogramma maken(opent in nieuw venster) door blokjes aan elkaar te haken? Dan werk je aan 5 delen van computationeel denken:

    • decompositie: een geheel opsplitsen in deelproblemen
    • abstractie: onnodige details weglaten
    • patroonherkenning: overeenkomsten zien en gebruiken
    • algoritmisch denken: stappen en regels doorlopen
    • evalueren.
  • Stap 3

    Met ICT geef je kleuters leerkansen

    Door je kleuters de kans te geven om te leren met ICT geef je hun tegelijk de kans om in een veilige en gecontroleerde omgeving met de digitale wereld kennis te maken. Wanneer je ICT doordacht gebruikt, krijgen ze de kans om te experimenteren met toestellen die ze al van thuis kennen, of misschien nog niet kennen. Zo leren ze hoe ze die toestellen moeten gebruiken en hoe ze er mediawijs mee moeten omgaan. Als kleuterleraar moet je je leermiddelen dan ook doordacht kiezen. Je pedagogische rol is daarin belangrijk.

    © boggy22iStock/Getty Images Plus/via Getty Images

    Je hoeft je lessen niet ingrijpend aan te passen om ICT te gebruiken, en je hoeft het ook niet ver te gaan zoeken. Met kleine klasactiviteiten bereik je al heel veel. Enkele mogelijkheden:

    • Je wilt een ziek klasgenootje graag beterschap wensen. Dat kun je door je kleuters een kleurplaat te laten kleuren, een tekening te laten maken of een kaartje te sturen. Maar je kunt ook een digitaal berichtje of videoboodschap sturen. Zo werk je meteen aan hun mediawijsheid. Bespreek bijvoorbeeld deze vragen met hen:
      • Mogen we door elkaar praten?
      • Sturen we zomaar elke emoticon?
      • Hoe moeten we ons voor de camera gedragen?
    • Je kunt ICT perfect je lessen laten aanvullen. In het thema ‘Op stap naar …’ kun je bijvoorbeeld een robot inzetten. Met fietsen op de speelplaats of autootjes in de klas leggen je kleuters in de les lichamelijke opvoeding zelf routes af. Of ze stippelen er zelf een uit met een robot. Je kunt dus mét – plugged – en zonder – unplugged – technologie aan hun ICT-vaardigheden werken. Samen met je kleuters stappen, tellen, kaartjes met instructies gebruiken … Zo kom je tot de juiste instructies om in te voeren. Je experimenteert en stuurt bij.
    • Een nieuw toestel, een nieuwe app, een oude smartphone: ze brengen vernieuwing en verwondering in je klas. Samen ontdekken en proberen hoe ze werken, wat ze kunnen, wat ze doen … Door toestellen en programma’s functioneel of aanvullend in je klas te gebruiken, geef je je kleuters verschillende groeikansen.

    ICT in je kleuterklas: 4 aandachtspunten

    Wanneer je ICT in je klas gebruikt, zijn er enkele aandachtspunten.

    • Stap 1

      Schermtijd

      Op de tablet, smartphone of computer spelen, televisiekijken: hou in de gaten hoelang je kleuters voor een beeldscherm zitten. Experts zijn er nog altijd niet uit wat de aangeraden maximale schermtijd is. Maar overdrijf niet met de tijd dat je tablets en andere schermen gebruikt. Zorg voor een goede digitale balans en gebruik al die toestellen doordacht.

    • Stap 2

      Toestellen op maat

      Overleg met je directie en ICT-coördinator om te zorgen dat je kleuterschool toestellen op maat van kleuters krijgt. Dat is belangrijk voor hun welzijn. Kleuters werken bijvoorbeeld makkelijker met een tablet dan met een laptop of pc met toetsenbord. Ze laten ook al sneller iets vallen. Hoesjes zijn dus een aanrader.

    • Stap 3

      Games voor kleuters

      Het aanbod aan games is groot. Die zijn niet allemaal geschikt voor kleuters. Games met het label PEGI 3 zijn veilig voor alle leeftijden. Er komt geen grof taalgebruik in en de beelden jagen kleuters geen schrik aan. Let op: PEGI(opent in nieuw venster) kijkt wel alleen naar de inhoud. Het is geen garantie dat je kleuters dat spel ook kúnnen spelen.

    • Stap 4

      Zelf testen

      Ook in apps en games voor kleuters(opent in nieuw venster) zitten heel wat verschillen. Er zijn er goede en minder goede. Sommige zijn gratis, andere zijn betalend of bevatten reclame. Test de games en apps die je wilt gebruiken zelf uit. Zo kun je zelf bepalen of die app of game geschikt is voor je kleuters.

    Ook jij leert uit ICT

    ICT gebruiken in je kleuterklas is niet alleen zinvol voor je kleuters. Ook voor jou. Digitale technologie is een nieuwe uitdaging en leerkans in je lesgeven. Kom uit je comfortzone en experimenteer, net zoals je kleuters met die toestellen, apps en games experimenteren. Het is normaal dat niet alles meteen loopt zoals verwacht. Stuur bij tot je klasactiviteit haalbaar is voor jou en je kleuters. En vooral: ga doordacht aan de slag, neem je tijd en zet ICT zinvol in.

    Op zoek naar inspiratie, lesideeën en concreet lesmateriaal voor jouw kleuterklas? Neem zeker een kijkje op KlasCement voor de kleuterklas(opent in nieuw venster).

    Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwtjes en publicaties? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.