Gedaan met laden. U bevindt zich op: Digitale leermiddelen Thema's

Digitale leermiddelen

Elke school heeft toegang nodig tot kwaliteitsvolle en innovatieve leermiddelen en leerplatformen. Kenniscentrum Digisprong beheert en ondersteunt verschillende platformen en leermiddelen. Daarnaast ondersteunt het Kenniscentrum projecten die werken aan digitale tools, platformen en games. Duik hieronder in de verschillende initiatieven. Via KlasCement ontdek je trouwens nog veel meer leermiddelen en platformen.     

Leermiddelen vinden

Logo KlasCement

KlasCement

KlasCement is al jaren hét leermiddelennetwerk voor en door onderwijs. Onderwijsprofessionals ondersteunen en inspireren elkaar door hun lesmateriaal en praktijkervaring uit te wisselen. Door mee te bouwen aan dit onderwijsnetwerk, zorgen de tienduizenden KlasCementleden voor sterker onderwijs. Het netwerk maakt deel uit van het Kenniscentrum Digisprong.

Ga naar de website van KlasCement(opent in nieuw venster)

Oefen.be

Oefen.be staat vol met interactieve oefeningen om leerlingen en cursisten volledig zelfstandig te laten oefenen. Wat het niveau ook is (kleuter-, lager, secundair of volwassenenonderwijs), deze website bundelt een heleboel interactieve oefeningen die op KlasCement staan. Gebruiksklaar voor iedereen, zonder aanmelden. Oefen.be is een product van KlasCement en maakt deel uit van het Departement Onderwijs en Vorming.

Ga naar de website van Oefen.be(opent in nieuw venster)

WAI-NOT

WAI-NOT is een toegankelijke website voor jongeren die behoefte hebben aan meer ondersteuning. Het platform focust zich op kinderen of leerlingen die extra hulp kunnen gebruiken in de klas en daarbuiten. Het online aanbod varieert van educatief tot (re)creatief, informatief en zeker interactief. WAI-NOT is een product van KlasCement en maakt deel uit van het Departement Onderwijs en Vorming.

Ga naar de website van WAI-NOT(opent in nieuw venster)

ADIBib

ADIBib van ondersteuningsdienst Eureka zet zich in voor leerlingen met beperkingen in schriftelijke communicatie. Zo maakt het platform leer- en werkboeken van het onderwijs digitaal beschikbaar en biedt het voorleessoftware aan.

Naar de website van ADIBib(opent in nieuw venster)

Bednet

Bednet zorgt ervoor dat zieke kinderen en jongeren uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs van thuis uit live de les kunnen volgen in hun eigen klas. Zo kunnen ze bij blijven met de leerstof en contact houden met klasgenoten. De leerkracht geeft gewoon les alsof de afwezige leerling mee in de klas zit.

Lees meer over Bednet op de website(opent in nieuw venster)

Het Archief voor Onderwijs

Het Archief voor Onderwijs van het Vlaams instituut voor het archief, meemoo, is een gratis online beeldbank voor leraren met filmpjes en geluidsfragmenten uit overheid, cultuur en media. Dat alle beschikbare inhoud helemaal afgestemd is op de eindtermen en leerplandoelen, is mooi meegenomen. Met de gerichte kijk- en luisteropdrachten gaan leerlingen secundair zelf aan het werk.

Ga naar de website van Het Archief voor Onderwijs(opent in nieuw venster)

Leermiddelen maken

H5P

Met H5P maak je eenvoudige interactieve oefeningen. Je integreert H5P in je eigen omgeving(opent in nieuw venster) of je gebruikt onze - gratis - installatie(opent in nieuw venster) (via je KlasCement-account). Wie H5P gebruikt binnen bijvoorbeeld Moodle kan resultaten van leerlingen opvolgen. H5P is een opensource programma waarmee je volgende oefensoorten kan maken: quiz, collage, presentatie, flashcards, documentatietool, invuloefening, sleepoefening, interactieve video of afbeelding, hotspots, scenario, digitaal werkblaadje, … Via het Kenniscentrum Digisprong kan je aan de slag met de gratis versie H5P.

Ga naar de website van H5P(opent in nieuw venster)

Xerte

Xerte Online Toolkits (Xerte) is een opensource auteurstool. Als leraar maak je met Xerte eenvoudig mediarijke, interactieve adaptieve leerpaden. Je hebt hiervoor geen technische kennis nodig. Via invulschermen voeg je afbeeldingen, video’s, links, gesproken en/of geschreven teksten, slideshows … toe aan een leerpad. Je wisselt tekst af met interactieve oefeningen zoals hotspots, sleepoefeningen, invuloefeningen en quizzen. Met Xerte is het mogelijk om gedifferentieerde leerpaden te ontwikkelen. Maak via je KlasCement-account gratis gebruik van de Xerte-installatie die wij aanbieden. Lees hier hoe je dat doet. (opent in nieuw venster)

Een overzicht van de belangrijkste verbeteringen en nieuwigheden in de laatste versie van Xerte lees je in ons artikel.

Ga naar de website van Xerte(opent in nieuw venster)

Lopende projecten

Gamefonds

Het Gamefonds van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) wil de onafhankelijke creatie van games in Vlaanderen stimuleren en ondersteunen via een geïntegreerde aanpak. Het fonds zorgt voor financiële tegemoetkomingen in de verschillende stadia van het creatieproces en de promotie van Vlaamse games. Daarnaast is er aandacht voor talentontwikkeling en publiekswerking. Het VAF/Gamefonds is een actieve en gedreven partner in het vormgeven en behouden van een bloeiende Vlaamse gamesector.

Naar de website van het Gamefonds(opent in nieuw venster)

i-Learn

i-Learn is een onderzoeks- en implementatieproject rond digitaal gepersonaliseerd leren in het lager en secundair onderwijs. Het werd geïnitieerd door de Vlaamse overheid en ging van start in september 2019. i-Learn creëerde MyWay, een online portaal waarop softwareproviders hun digitale toepassingen voor digitaal leren op maat beschikbaar kunnen stellen. Deze educatieve technologie stelt leerkrachten in staat om een leertraject op maat van elke leerling te creëren. Dankzij het portaal worden nuttige applicaties op één centrale plek verzameld en ontsloten dankzij één enkele login. Om ervoor te zorgen dat elke leerkracht deze digitale tools op een zo concreet en efficiënt mogelijke manier kan inzetten in de eigen klaspraktijk voorziet het project ook de nodige coaching en begeleiding via de i-Learn Academy.

Naar de website van i-Learn(opent in nieuw venster)

Smart Education @ Schools

Met Smart Education @ Schools-projecten pakken leraren uit het basis- en secundair onderwijs, net als instellingen voor volwasseneneducatie, samen de uitdagingen van ons onderwijs aan met slimme educatieve technologie. Om hun ideeën - van apps tot oefeningen met VR - te realiseren kunnen scholen samenwerken met kennisinstellingen, bedrijven en andere partners. Via een jaarlijkse open oproep kunnen consortia projecten indienen met een maximale subsidie van € 75.000 met een looptijd van maximaal één jaar. Onderzoekscentrum imec organiseert deze oproep samen met de Vlaamse overheid. Om ervoor te zorgen dat de projecten voortkomend uit Smart Education @Schools ook breder inzetbaar worden in het onderwijsveld, investeert de Vlaamse overheid eenmalig extra middelen in verduurzaming van deze projecten. Consortia die eerder deelnamen aan de Smart Education @ Schools oproep, konden intekenen op een projectoproep voor deze verduurzaming.

Naar de website van Smart Education @ Schools(opent in nieuw venster)

Gemakkelijke toegang tot leermiddelen

Ken je LeerID al? Deze loginoplossing van de Vlaamse overheid maakt digitaal onderwijs toegankelijk. Met LeerID hoeven leerlingen maar 1 keer in te loggen om toegang te krijgen tot digitale toepassingen en leermiddelen.