Gedaan met laden. U bevindt zich op: Uitgaande post Overzicht gebouwen

Uitgaande post

Voor de grote kantoorgebouwen heeft het Facilitair Bedrijf een samenwerking met IPEX voor het ophalen, verwerken, behandelen en frankeren van de uitgaande post.  

Wil je een pakketje of brief klaarmaken voor verzending? Ga steeds na wat de procedure is binnen je entiteit.

Meer informatie over deze raamovereenkomst kan je hier vinden: Ophaling, behandeling en frankering uitgaande post - complexe gebouwen.(opent in nieuw venster)

Klantenportaal

Zodra IPEX de facturatiegegevens heeft verwerkt, ontvang je van hen de logingegevens voor het klantenportaal https://platform.post.vlaanderen/(opent in nieuw venster)

Op het klantenportaal kan je volgende acties uitvoeren:

  • raadplegen en downloaden van afgiftebewijzen van aangetekende zendingen
  • volgen status pakket
  • raadplegen van de rapportering van jouw facturen

Postmateriaal

Om de postverwerking op jouw afdelingen vlot te laten verlopen heb je volgend postmateriaal nodig:

  • postzakken

    • groen: voor de non-prior zendingen

    • wit: voor de prior zendingen

    • rood: voor de aangetekende zendingen

  • bindingen om de postzak te sluiten

  • barcodes voor de aangetekende zendingen

  • klantenlabel voor in de postzak of op een pakket. Beschikbaar op het klantenportaal van jou entiteit/afdeling onder:
    Documenten → Verzendingsformulier of neem hiervoor contact op met de facilitaire contactpersoon of de postverantwoordelijke van je entiteit.

Hoe plaats je de postzak op de postkar?

Groene (NON PRIOR) en witte (PRIOR) postzak voor de brieven en pakketten

  • Stap 1

    Verpak de te verzenden documenten/goederen zodanig dat het pakket geschikt is voor transport en de inhoud niet kan worden beschadigd.

  • Stap 2

    Stop de brief/het pakket correct geadresseerd en ongefrankeerd in de postzak.

    • Pakketten te groot voor de postzak plaats je naast de postzakken op de postkar.

    • Vermeld op deze pakketten zeker jouw organisatie en klantennummer

  • Stap 3

    Stop het klantenlabel in de groene (non-prior) of witte (prior) postzak.

  • Stap 4

    Plaats de postzak op de postkar.

Rode postzak voor de aangetekende zendingen

  • Stap 1

    Kleef de sticker barcode 'aangetekend' altijd links van het adres op de brief.

    • Vink indien nodig AR en/of RP aan

    • Indien een ontvangstbevestiging/melding vereist is, wordt die ingevuld en op de achterkant van de zending gepla

  • Stap 2

    Stop de brieven correct geadresseerd en ongefrankeerd in de rode postzak.

  • Stap 3

    Stop het klantenlabel in de rode postzak. 

  • Stap 4

    Plaats de postzak op de postkar.

Afgiftebewijzen kunnen via het klantenportaal worden geraadpleegd en gedownload.

Waar plaats je jouw zendingen?

Op de postkar in de buurt van het onthaal of de verzending.

GebouwLocatie postkar in het gebouw Laatst mogelijk uur dat je de postzak op de kar kan plaatsen
VAC BruggeOnthaalTot 16 uur
VAC GentOnthaalTot 17 uur
VAC HasseltOnthaalTot 17 uur
VAC AntwerpenOnthaalTot 17 uur
VAC LeuvenOnthaalTot 17 uur
Herman TeirlinckBuiten verzendingslokaal Tot 17 uur
EllipsOnthaalTot 17 uur
ConscienceOnthaal (b toren) Tot 17 uur
FerrarisVerzendingslokaal Tot 17 uur
KoolstraatOnthaalTot 17 uur
BelpaireOnthaalTot 17 uur

Veelgestelde vragen