Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toolbox tewerkstellingsondersteunende maatregelen Informatie voor HR-professionals

Toolbox tewerkstellingsondersteunende maatregelen

Heb je een vraag naar tewerkstellingsondersteunende maatregelen ontvangen van een personeelslid? Om je op weg te helpen vind je op deze webpagina een stappenplan, regelgevend kader en een oplijsting van de meest voorkomende vragen en bijhorende werkwijzen. 

 

Bovenstaande documenten bieden je een houvast als je een vraag naar tewerkstellingsondersteunende maatregelen krijgt.

  • Het eerste document geeft extra uitleg bij het regelgevend kader rond tewerkstellingsondersteunende maatregelen.
    Meer informatie over de regelgeving vind je ook verder op deze webpagina.
  • Het tweede document reikt je een stappenplan aan dat je als leidraad kan gebruiken.
    Kan je de pdf niet goed lezen? Geen nood, dezelfde stappen staan ook verder uitgewerkt op deze webpagina.

Stappenplan TOM

  • Stap 1
    • Het personeelslid stelt een onduidelijke of vage vraag: stuur het personeelslid door naar een gratis jobcoach. Deze helpt het personeelslid om een concrete vraag te formuleren en kan ook ondersteunen bij de aanvraag van een erkenning.
    • Het personeelslid stelt een concrete vraag: ga apart in dialoog met het personeelslid.
      Heeft het personeelslid meteen nood aan ondersteuning? Dan kan deze terecht bij een jobcoach voor een gratis traject.
  • Stap 2
    • Laat het personeelslid eerst hun verhaal doen.
    • Ga na of het personeelslid erkend is als een persoon met een handicap. Informeer het personeelslid over attesteringsmogelijkheden als dat nodig is. Meer informatie vind je terug op de webpagina ‘Personen met een handicap of chronische ziekte’.
    • Ga dieper in op de redelijke aanpassingen.
      • Heeft het personeelslid goed inzicht in de persoonlijke situatie en het voorstel van oplossing? Probeer het personeelslid te heroriënteren als dat nodig is. Stel zeker andere aanpassingen voor die jou geschikt lijken.
      • Schat de redelijkheid van de vraag in.
    • Ga na welke (welzijns-)actoren/specialisten betrokken zijn geweest of nog moeten betrokken worden.
    • Sluit het gesprek af met een toelichting over het verdere verloop van de procedure. Schep de juiste verwachtingen.
    Overzicht belangrijke welzijnsactoren binnen de Vlaamse overheid
    • Binnen de entiteit:
      • Terugkeercoach
      • Vertrouwenspersoon
      • Ergocoach
    • Buiten de entiteit:
      • Arbeidsartsen
      • De Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB)
      • vzw Sociale Dienst
      • Team Loopbaan en Welzijn
    Concrete vragen die je kan stellen:
    • Welke drempels ervaar je?
    • Wat heb je nodig voor een duurzame tewerkstelling?
    • Welke oplossing qua redelijke aanpassingen zie je hier zelf voor?
    • Hoe zal jouw situatie verbeteren met de redelijke aanpassingen die je voorstelt?
    • Wat is reeds voorafgegaan aan deze stap? Heb je reeds contact gehad met artsen, specialisten of andere interne en externe experten omtrent jouw vraag?
    • Wil je graag weten welke mogelijke aanpassingen er zijn?
    • Heb je een erkenning van handicap of andere bewijsstukken?
    • Welke zaken wil je graag op het overleg met je leidinggevende aan bod laten komen? Welke zaken zijn vertrouwelijk en wil je enkel met HR bespreken?
  • Stap 3
    • Je kan een consultatie inboeken bij één van de experten handicap van de dienst Diversiteitsbeleid om specifieke cases en vragen te bespreken.
    • De experten handicap geven op basis van hun expertise meer inzicht in de mogelijkheden voor personeelsleden en onderstrepen belangrijke aspecten zodat het overleg met alle betrokkenen vlotter kan verlopen.
    • Je kan een consultatiemoment met een expert handicap inboeken via onbeperktaandeslag@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).

  • Stap 4
    • Vertaal de noden naar duidelijke tewerkstellingsondersteunende maatregelen waarover de partijen het eens zijn. Zijn niet alle partijen het eens? Win dan informeel advies in bij DDB door een afspraak in te plannen met een expert handicap.
    • Vuistregel: Geef jouw meervoudige partijdigheid aan.
      • Meervoudige partijdigheid = je staat aan ieders kant (leidinggevende, personeelslid, andere betrokkenen ...). Je hebt een bemiddelende rol.
    Checklist overleg alle betrokkenen
    • Laat iedereen aan het woord.
    • Neem notities van de belangrijkste punten.
    • Blijf zoveel mogelijk bij de concrete vraag van het personeelslid.
    • Luister naar de input van de leidinggevende over de mogelijkheden.
    • Breng zelf VO- en entiteitsspecifieke kaders of richtlijnen in die relevant kunnen zijn.
    • Probeer zo veel mogelijk te bemiddelen en tot een compromis te komen.
    • Probeer te eindigen met concrete en haalbare tewerkstellingsondersteunende maatregelen die het personeelslid kunnen ondersteunen.
  • Stap 5
    • Maak op basis van het verslag een voorstel voor een interne afsprakennota, IP of addendum op: formuleer drempels en gemaakte afspraken.
      • Heeft het personeelslid al een IP? Dan kan er een addendum opgemaakt worden.
      • Bekijk de handleiding (lager op deze pagina) voor meer uitleg over het opstellen van een IP of addendum.
    • Een IP of addendum zijn verplicht wanneer:
      • het personeelslid wordt aangeworven in een voorbehouden betrekking.
      • het personeelslid een opslag naar 1e klas vraagt voor de trein of een vergoeding vraagt ter waarde van een 1ste klas abonnement voor het woon-werkverkeer met de eigen wagen.
      • het personeelslid het verlofstelsel deeltijdse prestaties wegens handicap of chronische ziekte aanvraagt als TOM.
  • Stap 6
    • Bezorg een voorstel van een interne afsprakennota, IP of addendum aan het personeelslid en leidinggevende voor feedback.
    • Bezorg een voorstel van interne afsprakennota, IP of addendum aan DDB (met nodige bijlagen) via onbeperktaandeslag@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). DDB bezorgt jou feedback.
      • Dit geldt als de start van de 30 dagen beslissingstermijn.
    Welke bijlagen zijn nodig?
    • Erkenning van het personeelslid
    • Verslag van gesprekken
    • Offertes en adviezen van artsen en/of arts-specialisten (indien van toepassing)
    • De initiële vraag (indien mogelijk)
  • Stap 7
    • Lees het advies van de dienst Diversiteitsbeleid na en beslis of jouw entiteit dit volgt.
    • Bezorg het IP en addendum ter ondertekening aan de leidend ambtenaar.
    • Breng het personeelslid op de hoogte van de beslissing (=start van de 2e termijn: 60 dagen).
  • Stap 8
    • Indien jouw entiteit is aangesloten op Vlimpers, maak je een case in het Vlimperscontactformulier om de interne afsprakennota, het ondertekend IP of addendum te laten opslaan in het e-dossier van het personeelslid. Bezorg dit ook aan DDB.
    • Is je entiteit niet aangesloten op Vlimpers? Sla de documenten op en registreer het personeelslid volgend het interne afsprakenkader en bezorg deze ook aan DDB.
  • Stap 9
    • Voer de beslissingen uit die zijn opgenomen in de afsprakennota, het IP of addendum.
    • Voor bepaalde redelijke aanpassingen moet je een werkwijze volgen, raadpleeg hiervoor de werkwijzen verder op deze webpagina.
    • Let op! Indien de beslissing niet kan worden uitgevoerd binnen de 60 dagen, moet dit gecommuniceerd en gemotiveerd worden aan het personeelslid.
  • Stap 10
    • De situatie van een personeelslid kan altijd veranderen; de impact van de handicap of de werkomgeving (vb. functie, taakinvulling, werkplaats ...).
    • Zijn nieuwe TOM aan de orde? Stel dan een addendum (voor kleine toevoegingen) of een nieuw IP of afsprakennota op.
    • Tip: Stimuleer de leidinggevende en het personeelslid om de huidige aanpassingen en eventuele bijkomende aanpassingen op regelmatige tijdstippen te bespreken.

Enkele vuistregels

  • Ontwikkel een vertrouwensband met het personeelslid; wees open en luister goed.
  • Wees eerlijk tegen het personeelslid en schep realistische verwachtingen. Geef jouw meervoudige partijdigheid aan. Dit betekent dat je aan ieders kant staat (leidinggevende, personeelslid, andere betrokkenen …). Je hebt een bemiddelende rol.
  • Communiceer altijd helder, duidelijk en tijdig (binnen de aangegeven termijnen).
  • Detecteer tijdig de noden van het personeelslid en plaats hen zo snel mogelijk in het juiste traject. Verwijs correct door en schakel nodige betrokkenen in. Hou de welzijnskaart steeds bij de hand.
  • Houd het overzicht en de opgelegde timing voor ogen. Plan alles tijdig in.

Extra informatie nodig?

Vind je het antwoord op je vraag toch niet in bovenstaande lijst? Boek dan een ondersteuningsgesprek in met een expert van de dienst Diversiteitsbeleid via onbeperktaandeslag@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).