Gedaan met laden. U bevindt zich op: Telecomcontracten Vlaamse overheid 2023 Het Facilitair Bedrijf

Telecomcontracten Vlaamse overheid 2023

De Vlaamse overheid heeft in de zomer van 2023 nieuwe raamovereenkomsten afgesloten. Heb je nog een vraag over de raamcontracten 2018? Neem gerust contact op met ons via telecom2023@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)

Krachtlijnen

De voornaamste krachtlijnen van de nieuwe contracten:

  • gemeenschappelijk telecomaanbod dat tegemoet komt aan de meest courante noden
  • uitstekende en consistente kwaliteit tegen een scherpe prijs
  • doorgedreven procesmatige werking en strikte opvolging van de S.L.A.’s
  • mogelijkheid tot afname van individuele diensten
  • flexibel dienstenaanbod
  • transitie van de huidige naar de nieuwe telecomcontracten met een minimale impact voor de klanten, én met de garantie op continuïteit van de dienstverlening aan burgers en bedrijven in Vlaanderen
  • geen exclusief recht voor de gekozen dienstverleners voor het leveren van de telecomdiensten opgenomen in de contracten (vrije afname door de afnemers)

De grootste verschillen tussen de nieuwe en de oude telecomcontracten:

  • scherpere, transparante en eenvoudiger te controleren prijzen (benchmarking)
  • voordelig aanbod voor zowel werkgever als werknemer
  • betere S..L.A.’s en service credits bepaald door de aanbestedende overheid, niet door de dienstverlener
  • operationele procedures hoofdzakelijk uitgetekend door de aanbestedende overheid (ITIL)
  • vereenvoudiging van het aantal belprofielen, van 43 naar 3 basis belprofielen, met de mogelijkheid tot maatwerk
  • meer AVG-conformiteit met minder (gedetailleerde) rapporten en een kleinere kans op een datalek van vertrouwelijke informatie die bij de dienstverlener blijft (web-portaal en API)
  • aanbod met hogere bandbreedtes en toevoeging van SDWAN
  • extra aanbod om de grotere cybersecurity uitdagingen aan te pakken
  • dienstenaanbod dat flexibeler inspeelt op de noden van de markt en van de klant
  • nieuwe en innovatieve referentie in de huidige telecommarkt (PAYU-model)

Percelen

De percelen zijn in het nieuwe contract helemaal opnieuw ingedeeld.

De initiële duurtijd van 2 of van 5 jaar kan meermaals verlengd worden tot maximaal 7 jaar.

Afnameprocedure

De raamovereenkomsten van de Vlaamse overheid zijn opgezet als een aankoopcentrale voor entiteiten van de Vlaamse overheid en lokale besturen.

De enige voorwaarde om te kunnen afnemen is behoren tot het klantenbereik van de raamovereenkomsten(PDF bestand opent in nieuw venster).

Voor je kan bestellen, moet je als entiteit een Toetredingsovereenkomst ondertekenen. Meer hierover in de rubriek toetreding.

Ben je end-to-end klant en neem je nu al af via het dienstencentrum van Het Facilitair Bedrijf? Dan verlopen de migraties via het dienstencentrum. Het Facilitair Bedrijf neemt hiervoor contact op met de facilitair verantwoordelijken om je entiteit te begeleiden.

De andere entiteiten kunnen onderstaand stappenplan volgen:

  • Stap 1

    Vraag via de landingspagina toegang tot de afgeschermde omgeving voor het perceel of percelen waarvan je wilt afnemen

  • Stap 2

    Laat het vertrouwelijkheidsdocument ondertekenen door diegene die hier intern voor bevoegd is en bezorg het terug aan de dienstverlener.

  • Stap 3

    Na controle krijg je toegang tot de contractuele documenten.

  • Stap 4

    Stuur een toetredingsovereenkomst naar de dienstverlener van het perceel.

  • Stap 5

    Na toetreding:

    1. zal de dienstverlener jou contacteren om je bestaande diensten om te zetten naar de nieuwe raamovereenkomsten.
    2. kan je bestellingen plaatsen via de portaalsite van de gekozen dienstverlener(s).

Voor bijkomende vragen over het klantenbereik of over de procedure, contacteer facilipunt: facilipunt@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)

Voor specifieke (technische) vragen over jouw oplossing en over de transitie ervan kan je terecht bij de dienstenleverancier. Meer hierover in de rubriek toegang contractuele documenten.

Toegang tot de contractuele documenten

Wil je het bestek en de offertes van een leverancier raadplegen? Dan moet je je eerst registreren op de website van de door jouw gekozen leverancier(s).

Op de registratiewebsites van de verschillende telecomoperatoren zul je een OVO-code moeten invullen.

De OVO-code is een unieke identificatie van jouw entiteit binnen de Vlaamse overheid. Als je het OVO-nummer van uw organisatie wil achterhalen, kunt daarvoor terecht in het Organisatieregister van de Vlaamse overheid.(opent in nieuw venster)

Bij ‘Naam’ geef je de naam van jouw entiteit (departement, agentschap, gemeente, stad, ...) in. In de resultatenlijst vind je de OVO-code naast jouw organisatie.

Als je nog geen OVO-code hebt, kunt je die aanvragen aan de beheerders van Wegwijs mits voorlegging van de juiste documenten. Dit kan door een e-mail te sturen naar digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).

Toetreding

Om de raamovereenkomsten te kunnen gebruiken, moet een entiteit toetreden tot de percelen via een toetredingsovereenkomst. Het sjabloon voor de toetredingsovereenkomst is beschikbaar op de website(s) van de dienstenleveranciers waarvoor de toegang werd goedgekeurd, samen met alle nodige instructies.

  • Ook entiteiten die al van vorige raamovereenkomsten afnemen moeten een nieuwe toetredingsovereenkomst afsluiten.
  • Voor entiteiten met meerdere locaties, volstaat één centrale toetredingsovereenkomst voor alle locaties.
  • Eén toetredingsdocument aanleveren per dienstenleverancier volstaat, m.a.w. niet per perceel.

Sluit zo snel mogelijk deze toetredingsovereenkomst af en maak gebruik van de transitieprocedures. Zo vermijd je het risico op het eventueel (deels) afschakelen van diensten.

De ondertekening van de toetredingsovereenkomst is enkel een intentieverklaring, een identificatie van een besteller die wenst af te nemen. Het houdt geen juridische verbintenis in. Ook na toetreding staat het je vrij om al dan niet af te nemen van deze raamovereenkomsten.

De beslissing om toe te treden wordt genomen door de persoon die intern bevoegd is volgens de delegatieregels. Op de afgeschermde pagina’s per perceel, staat een model voor interne beslissing voor lokale besturen. Je kan daar ook de andere documenten terugvinden die vereist zijn voor de voorbereiding van een intern dossier, zoals gunningsbeslissing en bestek.

Beperkte transitieperiode

De raamovereenkomsten: 2017/HFB/OPMB/33326 (Raamcontracten Telecom 2018) zijn verlengd voor de beperkte duur van de transitieperiode. Dit biedt de garantie dat de dienstverlening en facturatie blijven doorlopen tijdens de transitie naar de nieuwe telecomcontracten 2023. Daarna vervallen de huidige voorwaarden van de telecomcontracten 2018.

Einddata transitieperiode:

  • Perceel 1: 1/09/2024
  • Perceel 2: 1/06/2024
  • Perceel 3 en 4: al stopgezet

De afname van deze nieuwe raamovereenkomsten is niet verplicht. Wens je niet toe te treden tot de nieuwe telecomcontracten 2023? Dan kan je zelf zorgen voor een alternatief aanbod, uiteraard conform de wetgeving op de overheidsopdrachten. Ongeacht het tijdstip waarop je op de raamcontracten 2018 bent ingestapt, blijft dan ook voor jou de dienstverlening op basis van de raamcontracten telecom 2018 gegarandeerd gedurende de transitieperiode .

We raden je echter aan om - met het oog op de continuïteit van jouw dienstverlening en een vlotte en tijdige transitie - geen nieuwe bestellingen meer te plaatsen onder de vorige raamovereenkomsten: 2017/HFB/OPMB/33326.

Gerechtigde entiteiten die nu nog niet afnemen, kunnen op elk ogenblik instappen.

Vragen

Voor technische vragen kan je terecht bij de dienstenleverancier van het betreffende perceel. Voor andere vragen, contacteer Facilipunt via e-mail: facilipunt@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)