Gedaan met laden. U bevindt zich op: STEM-fiets en STEM-versatie Genomineerde kandidaten 2023 (uitreiking 2024)

STEM-fiets en STEM-versatie

Eindproef professionele bachelor Lerarenopleiding

Kirinyana Laureys, Elias Nouwen, Lowie Janssens, Tibo De Cuyper, Jan Segaert, Kobe Bot en Arne Vermeulen (UCLL)  

Samenvatting

Een speelplaats is meer dan alleen speelgoed; het kan ook educatief materiaal bevatten waar kinderen actief leren terwijl ze bewegen. Dit praktijkonderzoek richt zich op twee groepen: de STEM-fiets, die technische aspecten behandelt, en STEM-versatie, die educatieve podcasts ontwerpt over duurzaamheid. De eerste onderzoeksvraag is gericht op het ontwerpen van podcasts voor leerlingen vanaf 10 jaar over duurzaamheidsthema’s. Voor de tweede vraag wordt onderzocht hoe leerlingen enthousiast gemaakt kunnen worden voor STEM via een fiets waarmee ze zelf energie kunnen opwekken en inzicht krijgen in duurzame energie. Samenwerking met onderwijs en bedrijven was essentieel, inclusief partners zoals VLS Heilig Hart Heverlee, WeWatt, en UCLL eXPerience Lab, evenals financiële steun van de provincie.

Hoe draagt deze bachelorproef bij aan duurzaamheid?

Ons praktijkonderzoek richt zich op duurzaamheid in brede zin, met aandacht voor ecologie, economie en maatschappij. We ontwikkelden educatieve podcasts en een STEM-fiets om leerlingen te betrekken bij duurzame thema’s. De podcasts, gericht op leerlingen vanaf 10 jaar, behandelen onderwerpen zoals zonne-energie, WADI, koesterburen en energievormen. We integreren ook de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) in onze aanpak, zoals kwaliteitsonderwijs, betaalbare en duurzame energie, en industrie, innovatie en infrastructuur. Samenwerking met de school en bedrijven was cruciaal om onze ideeën te realiseren, met aandacht voor de impact op de samenleving en het belang van vroege educatie over duurzaamheid. Het ontwerp van de STEM-fiets, gebaseerd op een eerdere versie van WeWatt, omvatte het verbeteren van geluidskwaliteit en duurzaamheid, evenals het toevoegen van een touchscreen en zonnepanelen. Het resultaat is een innovatief product dat duurzaamheid en educatie combineert op de speelplaats. Voor de toekomst streven we naar verdere verduurzaming van de fiets, uitbreiding naar andere scholen en locaties, en het delen van onze kennis en schema’s met leerkrachten voor bredere toepassing in het onderwijs.