HUPP. (Design Thinking Model)
Eindproef bachelor Sociaal Agogisch Werk
Febe De Baerdemaeker, Marie Declerc, Febe Courtens, Amber Dewitte, Margaux Timmermans, Liezel Vanderheyden, Anouk Kimpe (Hogeschool VIVES)
Samenvatting
Als sociaal agogiestudente bij Hogeschool VIVES, initieerde ik, samen met zes medestudenten, de sociale onderneming HUPP. Als onderdeel van mijn bachelorproef en het keuzetraject Social Entrepreneurship hebben we binnen vier maanden een grondig marktonderzoek uitgevoerd, onze onderneming opgestart en HUPPdays georganiseerd. Als laagdrempelige West-Vlaamse onderneming wilden we via interactieve netwerkevents bedrijven samenbrengen, inspireren en bewust maken van duurzaamheid. HUPPdays faciliteerden gesprekken over wettelijke verplichtingen, duurzaamheidsthema’s en best practices. Ons doel was om in een beperkte tijd organisaties waardevolle informatie te bieden en te inspireren, met de nadruk op People en Planet. HUPPdays omvatten interactieve sessies, expertinput, en werden afgesloten met netwerkmogelijkheden. De naam HUPP. komt van “hub”, een centrale plek voor organisaties om te leren, samen te komen en te praten over People en Planet. Het staat ook voor aanmoediging tot bewustwording en verandering in duurzaamheid.
Hoe draagt deze bachelorproef bij aan duurzaamheid?
In onze eindproef beperkten we ons tot People en Planet, met nadruk op deconnectie, work-life balance, welzijn, diversiteit, inclusie, hernieuwbare energie en de ecologische voetafdruk. Hoewel Profit relevant is, kreeg het tijdens de eindproef onvoldoende aandacht. We geloven dat het HUPP.-concept de drie duurzaamheidspijlers kan omvatten, met de nadruk op goed uitgewerkte thema’s die aansluiten bij de noden van de deelnemers. We hechten veel waarde aan de SDG’s en zetten actief in op de 9 doelen, gericht op organisaties, KMO’s, VZW’s en lokale overheden. Onze impact met HUPP. richtte zich op het positief beïnvloeden van HR- en duurzaamheidsbeleid binnen organisaties. HUPPdays stimuleerden kennisdeling en actieve deelname, met indirecte impact op het leggen van waardevolle connecties. We meten de impact nauwgezet via klantencontact, feedbackformulieren en blijven streven naar succesvolle HUPPdays. Onze unieke leermethode benadrukt samenwerking voor een duurzame toekomst. Als sociale ondernemers bereikten we 300 organisaties en ervoeren persoonlijke en professionele groei, met de focus op duurzaamheid binnen het bedrijfsleven.