Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe kunnen we schoolgebouwen voorbereiden op de klimaatdoelstellingen van 2050? Genomineerde kandidaten 2023 (uitreiking 2024)

Hoe kunnen we schoolgebouwen voorbereiden op de klimaatdoelstellingen van 2050?

Eindproef bachelor Bouw

 Matthijs De Winter en Katrijn Oosterbosch (VIVES)

Samenvatting

Dit eindwerk, uitgevoerd voor stageplaats ‘Bewonderwijs’, dient als inspiratie voor de bouwcommissie en de scholengroep om stappen te zetten naar een klimaatvriendelijke school. Het omvat een grondige studie, met een energetische vergelijking tussen twee schoolgebouwen. Hierin beschrijf ik de bestaande situatie, mogelijkheden voor klimaatdoelen, en een traject naar 2050. De studie bevat ook plannen voor toekomstige dak- en gevelisolatie, zonnepanelenaansluitingen en uitvoeringsplanning. Het tweede deel omvat een vergelijkende studie over de voordelen van zonnepanelen op alle scholen versus enkele scholen die aan energiedelen doen. Het laatste deel onderzoekt de effecten van relighting op financieel en comfortniveau in de lokalen, inclusief een prijscalculatie en een EPB-analyse.

Hoe draagt deze bachelorproef bij aan duurzaamheid?

De nieuwe klimaatdoelstellingen vereisen dat de opwarming van de aarde beperkt blijft tot 2°C, met klimaatneutraliteit als langetermijndoelstelling voor scholen tegen 2050. Mijn bachelorproef onderzoekt deze doelen en analyseert de energie-efficiëntie van een school, inclusief isolatie, glas, verwarming, verbruik en CO2-uitstoot. Ik identificeer energieverslindende aspecten en bied oplossingen om minder energie te verbruiken en de klimaatdoelen te bereiken. De impact strekt zich uit tot heel Vlaanderen, met mijn werk als een stappenplan voor elke schooldirecteur om hun school klimaatvriendelijker te maken. Het eindwerk is een waardevolle bron voor directeurs, leerkrachten en leerlingen, waardoor scholen financiële middelen vrijmaken voor educatieve projecten en het comfort verhogen, wat de motivatie bevordert.