Gedaan met laden. U bevindt zich op: Descubriendo colores Genomineerde kandidaten 2023 (uitreiking 2024)

Descubriendo colores

Eindproef master Textielontwerp

Fabiana Maria Perna Leon (Hogent, KASK)

Samenvatting

In mijn masteronderzoek lag de focus op de connectie met kleurpigmenten en de vrije experimenten die daaruit voortkwamen, geïnspireerd door het concept van “relational aesthetics” in de kunst. Ik ontdekte dat kleur meer is dan visueel; het is een complex samenspel van materie, behandeling, weersomstandigheden en culturele context. Bewust omgaan met kleurverandering en vergankelijkheid biedt inzicht in de relatie tussen kleur en waarneming, emoties en betekenisgeving. Mijn ontmoeting met kleur heeft geleid tot het verkennen en vastleggen van de schoonheid en betekenis van vergankelijke kleuren in collages en textielproducten. Dit onderzoek roept vragen op en nodigt uit tot verdere verkenning, waarbij de veranderlijkheid van kleuren wordt omarmd als een esthetiek die ons uitnodigt om de wereld anders te ervaren. De multidisciplinaire benadering van kunst, wetenschap, design en cultuur opent de deur naar nieuwe perspectieven en innovatieve benaderingen om kleurverandering en vergankelijkheid te integreren in design en kunst, waardoor mijn liefde voor kleuren verdiept is en mijn waardering voor de connectie tussen kleur en ons leven is vergroot.

Hoe draagt deze masterproef bij aan duurzaamheid?

Mijn masterproef omvat een innovatieve benadering van duurzaamheid door technologie en duurzaamheid te integreren in een veranderlijk design. Mijn onderzoek richt zich op het vervagen van kleuren en de perceptie ervan in onze consumptiemaatschappij. Interviews tonen aan dat vervagende kleuren vaak als imperfect worden beschouwd. Het onderzoek wijst op de impact van bewustwording, met verf en afwerkingsmiddelen in de textielindustrie als grote vervuilers. Een deel van mijn design gebruikt digital transferprinting, terwijl het andere deel natuurlijk wordt gekleurd met overschotten van planten, groenten en fruit. Door natuurlijke kleuren niet te fixeren, ontstaat ruimte voor herkleuring en benadruk ik de duurzame schoonheid van afval als bron van kleur.