Gedaan met laden. U bevindt zich op: Project A&S (Alma en School) Genomineerde graduaatsproeven 2025

Project A&S (Alma en School)

Graduaat Orthopedagogische begeleiding

Malika El Bahoui (AP Hogeschool)

Het Project A&S ondersteunt kwetsbare gezinnen, ontlast scholen en draagt bij aan sociale duurzaamheid door het onderwijs toegankelijker en inclusiever te maken voor diverse ouders.

Waar gaat je eindproef over?

Project A&S is een methodiek om moeders te versterken, ifv onderwijs van hun kinderen, in de thuiscontext. Internationale onderzoeken stellen dat thuisbetrokkenheid van ouders en samenwerking met scholen, de leerkansen van kinderen verhoogt. Bij kwetsbare ouders staan die ouderrollen onder druk. Een deel van deze ouders zijn minder talig, missen inzicht in het schoolsysteem, hebben minder vertrouwen in de eigen mogelijkheden en hebben weinig of geen netwerkondersteuning. Het goede nieuws is dat thuisbetrokkenheid effect heeft, ongeacht achtergrond, opleiding of economische status, door zes ouderrollen, ifv onderwijs, te trainen en spreekdurf te stimuleren.

Hoe draagt jouw masterproef bij aan duurzaamheid?

Project A en S is geïnspireerd op een werkvorm van de Schoolbrug en deze is verder uitgewerkt in CAW Alma. Daar ontmoette ik moeders die worstelden met de schoolloopbaan van hun kinderen. Eén moeder, zelf laaggeletterd en zonder computer, wist niet hoe ze haar zoon kon helpen met begrijpend lezen. Een andere moeder voelde zich machteloos bij het begeleiden van haar dochter, die gepest werd en moeilijkheden had op school.

Deze ervaringen maakten me bewust van de uitdagingen waarmee kwetsbare ouders in het onderwijssysteem te maken krijgen. Daarom ontwikkelde ik samen met mijn mentoren Project A&S, een methodiek die ouders ondersteunt bij schoolse thema’s zoals huiswerk, oudercontact en digitale platformen. Het project helpt hen hun kinderen beter te begeleiden zonder oordeel over hun ouderschapsvaardigheden.

De kern is het ABC van schoolthema’s, een map met 26 visueel en interactief uitgewerkte onderwerpen. Dit hulpmiddel verlaagt drempels en maakt het onderwijssysteem toegankelijker voor ouders die minder vertrouwd zijn met schoolse verwachtingen. Wekelijkse gesprekken en interactieve sessies bieden een veilige ruimte waarin ouders kunnen reflecteren en denkpatronen doorbreken.

Tijdens de testfase bij CAW Alma waren de eerste resultaten veelbelovend: een aanvankelijk terughoudende vader stemde uiteindelijk in met schoolcontact, waardoor zijn dochter extra steun kreeg. Dit bevestigt de kracht van ouderbetrokkenheid en kleine, gerichte interventies.

Project A&S heeft potentieel als good practice die gebruikt kan worden binnen CAW’s en Huizen van het Kind. Het ondersteunt kwetsbare gezinnen, ontlast scholen en draagt bij aan sociale duurzaamheid door het onderwijs toegankelijker en inclusiever te maken voor diverse ouders.