Bijkomende informatie voor Mijn Kortingsbon
De meeste aanvragen van Mijn Kortingsbon worden automatisch verwerkt. In 3% van de aanvragen kunnen de gegevens niet automatisch worden opgehaald en kan niet beoordeeld worden of iemand voldoet aan de voorwaarden van Mijn Kortingsbon. In zo’n situatie hebben wij extra informatie nodig om Mijn Kortingsbon te kunnen toekennen. Indien dit van toepassing is voor u, wordt u hierover via e-mail of brief gecontacteerd.
We begrijpen dat het verzamelen van deze documenten een extra inspanning vergt. Op deze webpagina vindt u meer informatie over welke documenten nodig zijn om uw aanvraag te vervolledigen én waar u de gevraagde documenten kunt terugvinden. Lees deze pagina zorgvuldig na, zodat u ons de juiste documenten kunt bezorgen. U hebt een termijn van 3 maanden om de bewijsstukken te bezorgen. Indien wij na 3 maanden onvoldoende informatie hebben ontvangen, wordt uw dossier afgewezen, aangezien wij niet kunnen controleren of u aan de toekenningsvoorwaarden voldoet.
Begeleiding via het OCMW?
Bent u in begeleiding bij het OCMW? Neem dan contact op en neem uw dossiernummer mee. Een dossiernummer start altijd met de hoofdletters “KB”. Dit vindt u terug in het online aanvraagloket van Mijn Kortingsbon. Het OCMW kan attesteren dat Mijn Kortingsbon relevant is voor uw situatie. Op basis van dit attest kunnen wij uw dossier goedkeuren.
Verplichte documenten
Attest Gezinssamenstelling:
U kunt dit attest opvragen via Mijn Burgerprofiel. U vindt hier meer informatie over hoe u een attest opvraagt bij Mijn Burgerprofiel.
Aanslagbiljet personenbelasting
U kunt het laatst beschikbare aanslagbiljet van uw personenbelasting downloaden in uw Myminfin(opent in nieuw venster)-account. Beschikt u niet over een Belgisch aanslagbiljet? Bezorg ons dan het laatste beschikbare aanslagbiljet van uw inkomen uit Nederland.
Beschikt u niet over één van beide aanslagbiljetten? Neem dan contact op met het OCMW. Alleen met een attest van het OCMW kunnen wij uw aanvraag verder behandelen.
Indien u wettelijk samenwoont met uw partner, of u bent gehuwd, bezorg ons ook het laatst beschikbare aanslagbiljet van de personenbelasting van uw partner. Beschikt uw partner niet over een Belgische aanslagbiljet? Bezorg ons dan het laatste beschikbare aanslagbiljet van het inkomen uit Nederland.
Beschikt uw partner niet over één van beide aanslagbiljetten? Neem dan contact op met het OCMW. Alleen met een attest van het OCMW kunnen wij uw aanvraag verder behandelen.
Leefloon
Ontving u of uw partner - waarmee u wettelijk samenwoont of gehuwd bent - een leefloon? Bezorg ons dan het attest van de uitbetaling van uw leefloon van het volledige jaar. Dit attest moet van hetzelfde inkomstenjaar zijn als het aanslagbiljet van de personenbelasting dat u ons bezorgt.
U kunt dit attest opvragen bij het OCMW van uw gemeente. Ontving u geen leefloon in die periode, dan bent u verplicht deze verklaring op eer(Word bestand opent in nieuw venster) te bezorgen.
Inkomensvervangende tegemoetkoming
Ontving u of uw partner – waarmee u wettelijk samenwoont of gehuwd bent - een inkomensvervangende tegemoetkoming van de FOD Sociale Zekerheid? Bezorg ons dan het attest van de uitbetaling. Dit attest moet van hetzelfde inkomstenjaar zijn als het aanslagbiljet van de personenbelasting dat u ons bezorgt. U kunt dit attest opvragen bij de FOD Sociale zekerheid.
Ontving u geen inkomensvervangende tegemoetkoming in die periode, dan bent u verplicht deze verklaring op eer(Word bestand opent in nieuw venster) te bezorgen.
Bijkomende documenten - niet verplicht
Attest ernstige handicap
Indien u, uw partner, uw kinderen of andere gezinsleden een handicap hebben, dient u één van volgende (niet vervallen) attesten aan ons te bezorgen:
- een attest verhoogde kinderbijslag voor kinderen met een handicap of aandoening (= zorgtoeslag Groeipakket)
- een attest van de FOD Sociale Zekerheid met vermelding dat de persoon met een handicap aan de medische voorwaarden voldoet om een inkomensvervangende tegemoetkoming, een integratietegemoetkoming of een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (categorie 2, 3, 4 of 5) te verkrijgen, of door een arbeidsongeschiktheid of een invaliditeit van tenminste 66 % getroffen is
- een attest van het ziekenfonds met vermelding, na afloop van de periode van één jaar primaire ongeschiktheid, van de duur tijdens welke de betrokkene als « invalide » erkend werd of dat bevestigt dat de betrokkene op de datum van ingang van zijn ouderdoms- of brugpensioen, door het RIZIV erkend werd als 66 % invalide
- een kopie van de definitief geworden gerechtelijke uitspraak waaruit de blijvende invaliditeitsgraad blijkt
- Enkele bijzondere attesten voor slachtoffers van arbeidsongevallen, militaire oorlogsinvaliden, oorlogsslachtoffers, mijnwerkers, zeelieden, bepaalde ambtenaren en NMBS personeelsleden.
Groeipakket
Laat ons weten of u meerderjarige kinderen hebt die nog recht hebben op het Groeipakket. U kunt dit attest opvragen bij uw kinderbijslagfonds. Indien u geen meerderjarige kinderen hebt, hoeft u dit attest niet bij te voegen.
Niet-gedomicilieerde kinderen die regelmatig bij u verblijven
Indien u een kind(eren) hebt dat regelmatig bij u verblijft wegens co-ouderschap, maar niet bij u gedomicilieerd is, kunt u dit ook bewijzen op basis van één van volgende bewijsstukken.
Vonnis co-ouderschapsregeling.
Gerechterlijke overeenkomst.
Regelingsakte.
Verklaring van de jeugdrechtbank.
Verklaring op eer ondertekend door beide ouders.