Steunaanvraag indienen in de kmo-portefeuille
Als u een overeenkomst ondertekend hebt met een geregistreerde dienstverlener voor een opdracht of project, dan kunt u online een projectaanvraag indienen. Dat kan tot 14 kalenderdagen na de start van de prestaties (opleiding, project, cursus).
Op de website van de kmo-portefeuille(opent in nieuw venster) klikt u op de roze knop ‘aanvragen’.
Meld u aan als persoon (niet als natuurlijk persoon) en selecteer de juiste onderneming (linksboven verschijnt dan uw naam, gevolgd door uw onderneming tussen haakjes).
U komt terecht op uw persoonlijk dashboard in het e-loket ondernemers. Hier kunt u ook u kmo-portefeuille aanvragen.Wilt u voor het eerst een subsidieaanvraag doen? Dan moet u aanmelden en de juiste rechten krijgen om aanvragen te beheren in de kmo-portefeuille.
Bevestig de grootte van uw onderneming (kleine - middelgrote - grote).
Voor ondernemingen met een neergelegde jaarrekening, gebeurt er een check. Daardoor kan het even duren om de pagina te laden als u de ondernemingsgrootte moet bevestigen.
Als u een wit scherm ziet, is er een laadprobleem. => escaleer.
- Als u voor het eerst gebruikmaakt van de kmo-portefeuille: vul de ontbrekende bedrijfsgegevens aan (SEPA, omzet...).
- in het scherm ziet u een knop ‘nieuwe aanvraag’ en kunt u de historiek van uw subsidies bekijken.
- Stap 1
Dat is de code van de hoofdactiviteit van uw onderneming (de activiteit die de grootste omzet genereert).
- De NACE-code bestaat uit 5 cijfers.
- U kunt de NACE-codes van uw onderneming vinden in de KBO public search(opent in nieuw venster). Is die lijst onvolledig, dan kunt u ze wijzigen in My Enterprise(opent in nieuw venster).
- Stap 2
- Kies het type dienstverlening: opleiding of advies.
- Vul de naam van de opleiding of het advies in.
- Vul de soort van de opleiding in. U hebt de keuze uit:
- klassikaal (extern)
- afstandsleren (online)
- interne opleidingen.
- Selecteer één van de toekomstgerichte thema’s (bedrijfsstrategie, beroepsspecifieke competenties, digitalisering, enz.) waarin de opleiding of het advies thuishoort. Elk van deze thema’s is onderverdeeld in een aantal subthema’s. Ga eerst na in de overeenkomst met de dienstverlener onder welk thema (subthema) de opleiding of het advies valt.
- Bij een opleiding: geef het aantal deelnemers aan de opleiding op. U vermeldt ook de voornaam en naam van de deelnemers die de opleiding zullen volgen. Deze namen moeten niet vermeld worden op de factuur van de dienstverlener. U kunt later de namen nog nakijken door bij de historiek van uw projecten op het project in kwestie te klikken en vervolgens ‘Toon projectfiche’ aan te klikken.
- Vul het aantal uren in dat de opleiding of advies in beslag zal nemen voor al uw personeelsleden die eraan deelnemen. Voorbeeld: de opleiding duurt 8 uur en u volgt deze opleiding met 2 deelnemers, dan is de duur van de opleiding 16 uur.
- Vul de datum van de inschrijving/overeenkomst met de dienstverlener in (een aanvraag mag pas ingediend worden indien er een inschrijving/overeenkomst is).
- Vul de startdatum van de opleiding of het advies in. Vink aan of de opleiding of de adviesprestatie bijdraagt tot het huidig of toekomstig bedrijfsfunctioneren (dat is een voorwaarde om subsidie te krijgen).
- Geef de kost van de inschrijving en de toegestane kosten exclusief de niet-toegestane kosten en de btw in.
- Het projectbedrag binnen de kmo-portefeuille wordt zichtbaar.
- Op basis van die bedragen berekent de applicatie onmiddellijk hoeveel uw eigen bijdrage en de subsidie van de Vlaamse overheid bedraagt.
- Stap 3
- U kunt onmiddellijk het registratienummer van de dienstverlener invullen of op naam zoeken
- Zoekt u op naam, dan krijgt u een aantal zoekresultaten
- Via de knop 'selecteer' kiest u de juiste dienstverlener
- Stap 4
U krijgt een overzicht van de ingevulde gegevens, controleer het overzicht en ga eventueel een aantal stappen terug om correcties aan te brengen. U ziet de volgende samenvatting:
- naam project
- aanvraagdatum
- dienstverlener
- registratienummer
- projectbedrag
- bijdrage onderneming
- bijdrage Vlaamse overheid (subsidie).
Tot slot vinkt u de verklaring op eer aan.
- Stap 5
De aanvraag wordt automatisch goedgekeurd, u krijgt het projectnummer en alle stortingsgegevens die u nodig heeft om uw eigen bijdrage te storten:
- uiterste stortingsdatum
- begunstigde (Pluxee, de instelling die de portefeuille beheert)
- Pluxee Belgium
- Adres: Ravensteinstraat 36, 1000 Brussel
- Belgisch rekeningnummer: 733-0337970-52
- IBAN: BE64 7330 3379 7052
- BIC: KREDBEBB
- het te storten bedrag
- gestructureerde mededeling (noodzakelijk om de koppeling tussen project en storting te kunnen doen, anders wordt de storting geweigerd!).
- Stap 6
U krijgt een lijst met de volgende stappen die het project moet doorlopen:
- storting
- subsidie
- betaling
U kunt in het overzicht van uw portefeuille de details van het project opvragen en stortingen en betalingen uitvoeren.