Roadmap focus circulaire economie in Bedrijfsmanagement
Een ontwerptraject in samenwerking met HOGENT
De uitdaging
Op faculteitsniveau werd de keuze gemaakt om in opleiding bedrijfsmanagement, goed voor 7 afstudeerrichtingen en 300+ vakken, de focus volledig op circulaire economie te leggen. Op die manier wil men studenten kennis, competenties en tools meegeven waar ze in het werkveld concreet mee aan de slag kunnen. Men wil de studenten empoweren zodat ze kunnen meewerken aan de transitie, vanuit een positief verhaal. Een groep docenten is met deze opdracht aan de slag gegaan.
Zo gingen we te werk
Een kerngroep werd samengesteld met vertegenwoordigers uit de verschillende opleidingen.
De komende maanden werken we samen een roadmap uit met concrete stappen om deze transitie in te zetten. Daarnaast werken we ook aan de opbouw van een community in het docententeam en zetten we de eerste stappen in een professionaliseringstraject.
FASE I: Kader bepaling en nulmeting uitvoeren
Een kader wordt uitgewerkt door de kerngroep a.d.h.v. volgende vraag: ‘wat is de definitie van circulaire economie, toepasbaar binnen de vraag van het departement en gealigneerd met het strategisch plan van de HOGENT?’
Een nulmeting wordt uitgevoerd door de studenten. Zij screenen tijdens het eerste semester de verschillende vakken op inhoud rond circulaire economie en duurzaamheid. Deze bevindingen worden besproken en geanalyseerd door de kerngroep.
FASE II: Impact op studiefiches
We zoeken antwoorden op de vraag: ‘hoe kunnen we onze leerdoelen integreren in de vakken en bij uitbreiding in de studiefiches?’
We bepalen welke vakken (fiches) in aanmerking komen en hoe ze kunnen aangepast worden.
We zoeken draagvlak om de opportuniteiten om te zetten naar praktisch werkbare vormen.
FASE III: Professionaliseringstraject
Draagvlakverbreding: we gaan na of de docenten binnen het departement begrijpen wat de transitie naar circulaire economie inhoudt.
Professionaliseringstraject: vanuit de bottom-up aftoetsing, in overleg met het departement en afgestemd met de hogeschoolbrede werking brengen we in kaart waar ondersteuning nodig is voor de docenten.
We gieten in een roadmap hoe de transitie naar Circulaire Economie kan worden vormgegeven.
Relevantie voor het Hoger Onderwijs
In co-creatie bepaalden we inhoud rond circulaire economie voor de eerste bachelor. Deze inhoud werd doorgesproken met de docenten uit de stamvakken, en is in academiejaar 2023-2024 geïmplementeerd. Docenten uit tweede bachelor werden gebrieft over het proces, zij werken verder aan de inhoud met als doel een implementatie in academiejaar 2024-2025. Volgend academiejaar start een doorstroomtraject naar derde bachelor en een verbredingstraject naar meerdere vakken.
De dienst onderwijs neemt de inhoud en het proces mee naar hogeschoolbrede processen met focus op integratie van duurzaamheid in opleidingen.
Docenten professionaliseren zich via een professionele leergemeenschap die in het kader van dit project wordt aangeboden. Op die manier is er een doorwerking dat onverwachte gevolgen heeft. Zo nemen docenten contact op met uitgeverijen om handboeken te hervormen, en opdrachten rond circulaire economie op te nemen.
We ontwikkelden een roadmap met gedetailleerde beschrijving hoe dit proces werd aangepakt
Templates van de workshops, bruikbaar om een gelijkaardig traject vorm te geven werden uitgewerkt