Gedaan met laden. U bevindt zich op: Evalueren van duurzaamheidscompetenties Begeleiding bij ontwerptrajecten

Evalueren van duurzaamheidscompetenties

Een ontwerptraject in samenwerking met Howest

 

De uitdaging

Howest startte in september 2023 een nieuwe opleiding; Built Environment. In de opleiding leren studenten mee te bouwen aan een circulaire maatschappij en een leefbare toekomst met focus op de lange termijn. Doorheen de opleiding matchen studenten mens, ecologie, technologie en economie.

De opleiding heeft de belangrijkste duurzaamheidsprincipes al geïmplementeerd in het curriculum. In dit ontwerptraject zoeken we met de docenten manieren om duurzaamheidscompetenties te evalueren.

Transitieprioriteit ‘Omgeving voor de Toekomst’

Dit project werd samen met twee andere projecten geselecteerd uit de projectoproep ‘onderwijsinnovatie Omgeving voor de Toekomst’, één van de zeven transitieprioriteiten van de Vlaamse Overheid(opent in nieuw venster). Deze oproep kadert binnen het project dat Duurzaam Educatiepunt binnen deze transitieprioriteit opneemt: ‘Hoger Onderwijs als transitieversneller(PDF bestand opent in nieuw venster)’.

“Het is super interessant om vanuit de competenties te starten. Meestal start onderwijs vanuit kennis. Dan is het moeilijk die vaardigheden en attitude achteraf nog toe te voegen. Het is inspirerend een bestaand systeem opnieuw in vraag te stellen”

Zo gingen we te werk

Voices that count

We startten dit ontwerptraject met een bevraging bij studenten. De output geeft ons en de docenten een duidelijk beeld van wat bij studenten leeft rond duurzaamheid, hoe zij de toekomst zien en hoe ze zich daarbij voelen. Voices That Count(opent in nieuw venster) ondersteunt Duurzaam Educatiepunt bij deze luisteronderzoeken.

Co creëren van een aanpak rond evalueren

Na een verkennend gesprek startten we met een cocreatieve sessie in samenwerking met een extern expert. In deze sessie ·

  • screenden we de duurzaamheidscompetenties
  • analyseerden we het bestaande curriculum en formuleerden we opportuniteiten en hiaten voor authentiek leren
  • brachten we didactiek en organisatiecultuur in kaart
  • keken we naar een geïntegreerde aanpak van evalueren, rekening houdend met bovenstaande elementen
  • formuleerden we de uitdagingen voor de volgende stappen in het ontwerptraject

Relevantie voor het Hoger Onderwijs

Om meer gedragenheid te creëren, stemmen we binnen Howest de verschillende stappen van dit traject af met de onderwijsdienst. Zo kunnen andere opleidingen geleerde lessen meenemen.

Ook voor Duurzaam Educatiepunt is dit ontwerptraject een boeiende proeftuin. We merken dat de kernvraag van dit ontwerptraject leeft binnen het Hoger Onderwijs. Daarom starten we 2024 een netwerkforum over evaluatie van duurzaamheid(scompetenties) om met geïnteresseerde docenten en collega’s in het Hoger Onderwijs.

De komende maanden buigen we ons verder over dit vraagstuk. Binnenkort lees je hier meer over dit traject.

Ook een ontwerptraject op touw zetten?

Ontdek hoe we jou kunnen helpen!