Gedaan met laden. U bevindt zich op: Een breed gedragen visie op ‘Wereldleraarschap’ voor de lerarenopleiding lager onderwijs Begeleiding bij ontwerptrajecten

Een breed gedragen visie op ‘Wereldleraarschap’ voor de lerarenopleiding lager onderwijs

Een ontwerptraject in samenwerking met UCLL Diepenbeek

 

De uitdaging

Docenten in de lerarenopleiding lager onderwijs van UCLL Diepenbeek vulden het concept ‘wereldleraarschap’ erg uiteenlopend in. De opleiding wilde de neuzen in dezelfde richting krijgen, zodat iedereen dezelfde boodschap geeft aan studenten. Ze wilde ook meer nadruk leggen op duurzaamheid binnen het bredere discours over wereldleraarschap.

Naast een gedeelde visie, was er ook nood aan een bredere verankering van wereldleraarschap in de opleiding. Het thema kwam vooral aan bod in vier opleidingsonderdelen (de vakkencluster wereldleraarschap). Ook in andere vakken zouden docenten thema’s gelinkt aan wereldleraarschap of duurzaamheid aan bod kunnen laten komen, maar dat gebeurde nauwelijks en al zeker niet expliciet.

Doel was dus de concepten wereldleraarschap en duurzaamheid beter te integreren in de verschillende vakken van het lectorenteam, omdat het cruciale onderdelen zijn van de grondhouding als leraar.

Zo gingen we te werk

We werkten eerst samen met de docenten van de cluster wereldleraarschap, om met hen een duidelijke visie te ontwikkelen. We hielpen hen om basisbegrippen rond wereldleraarschap en duurzaamheid te verhelderen en eindcompetenties voor de studenten af te bakenen. De groep maakte een SWOT-analyse van de opleiding en dacht na over manieren om sterker en meer doordacht in te zetten op alle competenties. Dit leidde tot een vernieuwde leerlijn voor de vakkencluster wereldleraarschap.

Vervolgens presenteerden we de nieuwe visie op wereldleraarschap en duurzaamheid aan het volledige team. Deze sessie toonde dat er in het brede lectorenteam nog nood is aan inhoudelijke ondersteuning op vlak van duurzaamheid en duurzaamheidscompetenties. De opleiding zal het online leerplatform van Duurzaam Educatiepunt gebruiken (vlaanderen.be/duurzaamheid-in-de-lerarenopleidingen) om het team verder te professionaliseren.

Relevantie voor het Hoger Onderwijs

Dit ontwerptraject wordt afgerond tegen het einde van academiejaar ’23-’24. Resultaten worden nadien gedeeld.