Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onverwacht Innovatief – Aflevering 3 - Hoe vertaal ik een idee tot een concept? Onverwacht Innovatief

Onverwacht Innovatief – Aflevering 3 - Hoe vertaal ik een idee tot een concept?

Centrale gasten: Joke Hermans en Sofie Iserbyt, Agentschap Integratie en Inburgering

De datakluis voor de inburgeraar is één van de winnende ideeën uit het Sandbox Intrapreneurship traject. Met dit idee is een team van gemotiveerde medewerkers uit de Agentschappen Inburgering en Integratie aan de slag gegaan.

Joke Hermans en Sofie Iserbyt vertellen over het traject dat zij afgelegd hebben samen met Sandbox Vlaanderen. Vertrekkende van het initiële idee werd er, gebruik makend van de Design Sprint methodologie nagedacht over een klantenportaal voor de inburgeraar. De gebruiker staat in dit proces centraal en wordt actief betrokken bij de beoordeling van het concept. Het levert verrassende resultaten op.

Voor wie nog nooit gehoord heeft over dit een meerdaags proces waarin je een antwoord op de meest kritieke businessvragen probeert te krijgen, een uitgelezen kans om kennis te maken met ervaringen uit de praktijk.

“Vanuit onze cel Digitalisering en onder impuls van onze algemeen directeur zijn we mee gesprongen op de kar van Sandbox Vlaanderen,” steekt Joke Hermans van wal. “We zijn beginnen nadenken over welke ideeën we konden vastpakken om nog extra aan de lopende programma’s toe te voegen. In de Sandbox krijg je vrij spel om daarover na te denken, los van alles wat moet en alleen te kijken naar wat mogelijk is. Dat is het toffe eraan. Zo zijn we aan de slag gegaan met het concept van de datakluis voor onze klanten. We hebben dat als uitgangspunt genomen, maar we zijn vrij snel tot de conclusie gekomen dat we meer konden aanbieden dan documenten alleen.”

“We hebben de tijd genomen tijdens dit traject om stil te staan bij het probleem en de uitdagingen die daaraan vasthangen,” neemt Sofie Iserbyt over. “Dat was belangrijk om met alle deelnemers op dezelfde lijn te zitten. We zijn dat gaan verfijnen, ook door er experten uit het werkveld bij te betrekken. Op het einde van onze eerste dag was het voor iedereen duidelijk waar we heel concreet naartoe wilden.”

“De eerste dag, was de eerste dag van een hele week, waarbij we de methodiek van design thinking en design sprint gevolgd hebben,” neemt Joke terug over. “Elke dag heeft een eigen doelstelling en je probeert tegen het einde van de week een oplossing te formuleren. De sterkte van dit concept is dat je, in plaats van veel vergadering gespreid over vele maanden, op 1 week heel snel zicht krijgt op een oplossing. Snel en resultaatsgericht!”

“De eerste dag focust op het probleem waarvoor we oplossing we willen ontwerpen. Op dag twee zijn we gestart met een aantal good practices en daarna zijn we echt in de ideation gedoken. Dag drie staat in het teken van het kiezen van de juiste onderdelen van onze oplossing en deze als een verhaal, een storyboard, voor te stellen. We kregen dan ook het gezelschap van een UX-designer die dit de volgende dag is gaan omzetten naar een klikmodel. Die persoon is een hele grote meerwaarde gebleken,” zeggen Joke en Sofie afwisselend.

“Op het einde van de week hebben we onze oplossing voorgelegd aan een aantal inburgeraars. Dat is een heel interessant moment geweest en misschien wel het belangrijkste van de hele week, een echte eye-opener. Na de week hebben we een pitch gedaan voor een jury en ons voorstel is één van de drie winnaars die een werkend prototype mag gaan maken.”