Gedaan met laden. U bevindt zich op: Lokaal Digitaal: Cases Lokaal Digitaal

Lokaal Digitaal: Cases

Op deze pagina vindt u een overzicht van cases die binnen het programma Lokaal Digitaal worden opgenomen. Ze werden positief geadviseerd door de Werkgroep Interbestuurlijk Samenwerken (WIBS) en de Smart Region Board

Case 1: Cyberveiligheid van lokale besturen

Lokaal Digitaal wil versterkend werken aan de cyberveiligheid van de lokale besturen en start daarom met een behoefteanalyse en marktverkenning van cyberveiligheidsoplossingen die binnen het programma kunnen ontwikkeld worden voor alle lokale besturen.

Een behoefteanalyse en marktverkenning werden uitgevoerd.

Het traject is in april 2023 gestart. Lokale besturen die interesse hebben kunnen contact opnemen met simon.vanderelst@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)

Een eerste aanbod binnen deze case kreeg vorm, je leest er alles over in dit nieuwsbericht: https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/lokale-besturen-kunnen-hun-digitale-infrastructuur-voortaan-beter-beveiligen-met-securedns

Case 2: Een virtuele balie voor lokale besturen

Lokaal Digitaal ondersteunt mee het Gemeente Zonder Gemeentehuis project “Digitale balie: het beste van twee werelden” met de stad Gent als penhouder en het agentschap Digitaal Vlaanderen als toekomstige product owner. We lopen vanuit het programma mee in de behoefteanalyse en organiseren mee de marktverkenning. Voor meer informatie omtrent de rol van Lokaal Digitaal in de project kan je contact opnemen met simon.vanderelst@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) .

Intussen werd een overheidsopdracht opgestart, zie: https://www.publicprocurement.be/bda?terms=126980&includeOrganisationChildren=true&page=1(opent in nieuw venster)

Case 3: Digitaal werken op afspraak

Heel wat lokale besturen zetten de stap naar werken op afspraak en een professionele aanpak op het vlak van klantgeleiding. Binnen het programma Lokaal Digitaal is daarom een traject opgestart om de opportuniteit, haalbaarheid en aanpak van een gemeenschappelijke oplossing voor “afspraakwerken” opgestart. Een overheidsopdracht is in intussen in uitvoering.

Geïnteresseerde lokale besturen kunnen contact opnemen met Simon Vander Elst (simon.vanderelst@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)).

Case 4: Virtuele assistenten

Uit de ingediende projecten in het kader van Gemeente Zonder Gemeentehuis blijkt de sterke interesse van de steden en gemeenten om werk te maken van innovatieve burgergerichte dienstverlening die steunt op chatbots en AI-technologieën. Het programma Lokaal Digitaal wil gemeenten en projecten met elkaar verbinden en start in het voorjaar 2023 met de uitwerking van een behoefteanalyse en marktverkenning om een gemeenschappelijke oplossing ter zake te onderzoeken. Voor meer info: simon.vanderelst@vlaanderen.be.(opent in uw e-mail applicatie)

Case 5: Case parking- en toegangsregister

Slimme mobiliteit houdt de steden en gemeenten bezig. Met de case “Vlaams Parkeer- en Toegangsregister (PTR)” wil Lokaal Digitaal in coproductie met alle relevante actoren een analysetraject opstarten om de haalbaarheid en vormgeving van een dergelijk register te bestuderen.

De finaliteit van een dergelijke register moet er op gericht zijn dat gemeenten hun parkeerbeleid meer flexibel kunnen sturen en burgers op betere parkeerdiensten kunnen rekenen.

Deze case komt tot stand in nauwe cocreatie met de Vereniging voor Steden en Gemeenten.
Voor meer info kan u terecht bij simon.vanderelst@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) . Bij de VVSG kan u contact opnemen met Ward.vanhal@vvsg.be(opent in uw e-mail applicatie)

Case 6: Kinderopvang

Binnen Gemeente zonder Gemeentehuis programma zijn er verschillende projecten binnen het thema ‘kinderopvang’. Die cases bieden als potentieel om samen met het Agentschap Opgroeien de haalbaarheid van een Vlaamse standaard over kinderopvangsystemen en de registratie van kinderopvang te onderzoeken.

Deze ambitie staat dan ook centraal in deze zesde case. Een standaard is natuurlijk nooit een doel op zich en moet er in deze op gericht zijn inzicht te krijgen in betere cijfers door informatie over opvangplaatsen te delen over gemeentegrenzen heen in een meer gelinkt ecosysteem van lokale kinderopvangsystemen op basis van een duidelijk informatiemodel dat ook centraal inzicht biedt in een totaaloverzicht.

Voor meer info over deze case: simon.vanderelst@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)

Case 7: Smart retail dashboard

Binnen de City of Things en EFRO - werkingen van het Vlaams Agentschap voor Innovatie en Ondernemen wordt al jaren ingezet op het ondersteunen en ontplooien van Smart Economy projecten voor en door de lokale besturen.

Eén van deze projecten heeft betrekking op een oplossing voor een smart retail dashboard(opent in nieuw venster). De vraag die zich in dit traject nu stelt is een opschalingsvraag, namelijk: hoe kan er, gelet op de nood bij vele lokale besturen aan betere inzichten en data-analyse ter versterking van hun lokaal handelsbeleid, vanuit dit project opgeschaald worden tot een aanbod voor veel grotere groep van lokale besturen?

Lokaal Digitaal start daarom een traject op gericht op een bredere behoefteanalyse en marktverkenning ter voorbereiding van een mogelijke aanbesteding van een gemeenschappelijke oplossing.

Voor meer info: simon.vanderelst@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) of nils.walravens@vlaio.be(opent in uw e-mail applicatie) .

Case 8: raamovereenkomst ‘Digitaliseren van bestuursdocumenten’

De Cluster Documentbeheer van Het Facilitair Bedrijf (HFB) merkt dat er steeds meer nood is aan ondersteuning voor gerichte digitaliseringsprojecten bij overheden in Vlaanderen. Daarom stelt het Agentschap Facilitair Bedrijf een raamovereenkomst op voor de digitalisering van papieren bestuursdocumenten. Door dit centraal te coördineren, kan het digitaliseringsproces gestandaardiseerd en gestroomlijnd verlopen en kunnen schaalvoordelen behaald worden. Hierbij wordt gedacht aan de digitalisering van inkomende post (m.u.v. de Vlaamse overheid, aangezien die gebruik maakt van DigiPost), (historische) vergunningsdossiers in het kader van omgeving en allerhande (historische) dossiers en documenten zoals bv. subsidiedossiers, beslissingen van de gemeenteraad, enz.. Naast de digitalisering zelf, wordt van de opdrachtnemer ook verwacht dat de volgende diensten optioneel opgenomen worden: metadatering, fysiek opschonen en ordenen (rubricering) van dossiers, herverpakken, digitalisering in situ (mobiel team) en substitutie volgens de regelgeving. Het aanbieden van scanning-op-vraag, restauratie en het bewaren van analoog archief voor een periode langer dan de periode nodig voor de digitalisering, valt buiten scope van deze raamovereenkomst. Lokaal Digitaal ondersteunt deze aanpak met een gerichte cofinanciering.

Zie de volgende weblink voor info over de lopende overheidsopdracht: https://www.vlaanderen.be/informatiemanagement/nieuwsberichten/opstart-overheidsopdracht-voor-digitaliseren-van-bestuursdocumenten

Meer info: Sofie Ruysseveldt(opent in uw e-mail applicatie)

Case 9: een generieke service bus oplossing

Lokaal Digitaal start een haalbaarheidsanalyse op m.b.t. een centraal aanbod op het vlak van een service bus en master data management voor lokale besturen. De motivering ligt in het streven van vele lokale besturen om vanuit organisatiebreed perspectief een slimme gegevensdeling te realiseren, dit zowel intern als extern (t.a.v. centrale authentieke bronnen, enz.). Ook in vele Gemeente zonder Gemeentehuis-projecten zit deze ambitie onderliggend vervat.

Meer info: simon.vanderelst@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)