MAGDA-aansluitingsproces – Opzetten van beveiliging
MAGDA-beveiliging bij webservices
Het uitwisselen van gegevens tussen de bronsystemen en de toepassing of het systeem van de afnemer moet op een veilige manier verlopen. MAGDA diensten maken daarvoor gebruik van certificaten.
Het gebruik van certificaten is verplicht bij het uitwisselen van gegevens via internet, voor persoonsgegevens, voor dienstverlening via de Vlaamse Service Bus (bijvoorbeeld voor e-invoicing, mandaten service) enzovoort.
Als afnemer ben je echter zelf verantwoordelijk om de nodige certificaten aan te vragen en om deze te gebruiken bij iedere oproep van een MAGDA dienst.
Team MAGDA zorgt ervoor dat je bij het DCB (het Digitaal Certificatenbeheer van de Vlaamse overheid) de juiste certificaten kan aanmaken. Als Vlaamse instantie kan je namelijk gratis certificaten aanmaken via het VO-DCB.
De handleidingen over hoe dit te doen vind je hier(opent in nieuw venster).
In geval van problemen staat team MAGDA klaar om je te helpen.
MAGDA-beveiliging bij MAGDA Online
Wanneer je MAGDA-diensten wil gebruiken via de MAGDA Online toepassing, hoef je geen certificaten te installeren, de toepassing draait immers op de eigen MAGDA-servers.
Je moet je als gebruiker wel nog steeds identificeren en authentiseren bij elke aanmelding op MAGDA Online. Maar daarvoor dient de lokale beheerder van je instantie eerst aan de juiste medewerkers rechten toe te kennen in het Gebruikers- en Toegangsbeheer. Wanneer en hoe de lokale beheerder dit moet doen, wordt duidelijk meegegeven tijdens het aansluitingsproces.
Welke stappen de lokale beheerder daar precies voor moet doorlopen, vind je hier.
In geval van problemen staat team MAGDA klaar om je te helpen.