Hieronder vindt u een overzicht van evenementen die georganiseerd worden door derden waaraan Digitaal Vlaanderen participeert als spreker, met een beursstand,…
Hieronder vindt u een thematisch overzicht van alle evenementen die Digitaal Vlaanderen organiseert of waar Digitaal Vlaanderen aanwezig zal zijn.
Beleidskeuzes met feiten onderbouwen, dossierbehandelingen deels automatiseren, inzichten verwerven voor inspectie, … het zijn slechts enkele toepassingen waar artificiële intelligentie en analytics een mogelijke oplossing kunnen bieden. Meer info over het AI Expertisecenter vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/ai-expertisecentrum
Het Gebouwenregister- en Adressenregister verzamelt informatie over alle gebouwen op het Vlaamse grondgebied in één register. Het biedt een unieke identificatie en levensloop aan voor gebouwen en gebouweenheden (zoals flats en winkels). Dit vereenvoudigt de uitwisseling van (gebouwgerelateerde) informatie tussen verschillende instanties en vormt een stabieler koppelvlak dan adressen. Het Gebouwenregister wordt de authentieke gegevensbron voor gebouwen en gebouweenheden in het Vlaamse Gewest. Meer info over het Gebouwen- en Adressenregister vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/gebouwen-en-adressenregister
Het Geografisch portaal (Geopunt) is de centrale toegangspoort tot geografische overheidsinformatie. Het verzamelt alle informatie van de Vlaamse overheid op één kaart en vormt het uithangbord van het samenwerkingsverband voor geografische informatie in Vlaanderen (GDI-Vlaanderen). Meer info over Geopunt vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/geopunt
Context Via ‘Open Standaarden voor Linkende Organisaties’ zetten overheden in Vlaanderen in op een eenduidige standaard voor de uitwisseling van informatie. Het is de bedoeling om te zorgen voor meer samenhang en een betere vindbaarheid van data. Op die manier kan iedereen de gegevens gemakkelijker gebruiken. Doel Op initiatief van het departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse overheid (CJM), en met ondersteuning van Digitaal Vlaanderen, werd in 2020 een traject OSLO Cultureel Erfgoed ingezet, met als bedoeling de datastromen rond (digitale) collecties semantisch te modelleren en de structuur van de data te standaardiseren volgens de geldende Vlaamse regelgeving. Dit traject leidde in april 2021 tot publicatie van OSLO Cultureel Erfgoed als erkende standaard. OSLO Cultureel Erfgoed omvat momenteel: een vocabularium een applicatieprofiel Cultureel Erfgoed object een applicatieprofiel Cultureel Erfgoed event Naast een communicatie naar de cultureel erfgoedsector promootte CJM het gebruik van de standaard OSLO Cultureel Erfgoed door het inzetten van collectiedata als open data. Ook werd het zichtbaar maken/ valoriseren van de collectie(data) conform de OSLO-uitwisselingsstandaard voor cultureel erfgoed als doelstelling ingeschreven in het subsidiereglement voor inhaalbeweging digitale collectiedata. Enkele erfgoedorganisaties gingen ook effectief met de standaard aan de slag. Op basis van de implementaties en opvolging rond de standaard stelde Datable in opdracht van meemoo een charter op met een oplijsting van de noden en bijkomende use cases die zouden kunnen deel uitmaken van een nieuwe iteratie van bovenstaande standaarden. Dit charter zal als vertrekpunt worden genomen voor dit traject. Doelgroep Iedereen die graag wil meewerken aan de standaarden rond cultureel erfgoed. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. Hieronder vindt u een overzicht van de data voor de werkgroepen. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.
Overheidsinstanties in Vlaanderen kunnen met de MAGDA Documentendienst veilig brieven en documenten versturen naar burgers, ondernemingen en andere overheden, zowel digitaal via de eBox als per klassieke post. Gebruik maken van de Documentendienst kan via een koppeling met een softwarepakket (API), via de kant-en-klare webtoepassing MAGDA Online of allebei. Meer info over MAGDA Documentendienst vindt u op https://www.vlaanderen.be/magda/magda-documentendienst
Metadata moeten beschreven worden volgens geldende internationale normen en criteria. Digitaal Vlaanderen ontwikkelde Metadata Vlaanderen met behulp van GeoNetwork-opensource software. Dit metadatacenter maakt het iedereen mogelijk om metadata correct te beschrijven. In dit metadatacenter worden geografische gegevens en API's, open data en API's en de zogenaamde 'gesloten' data en API's beschreven. Vanuit dit center wordt de informatie ontsloten, onder meer naar Geopunt en de Datavindplaats, het Belgisch en/of Europees Open data portaal, naargelang de gegevenssoort. Schrijf u in op de interesselijst en bij voldoende deelnemers organiseren wij een opleiding. Meer info over Metadata vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/informatiecatalogus
Mijn Burgerprofiel, de essentiële schakel in uw digitale dienstverlening Als Vlaamse of lokale overheid is uw digitale aanwezigheid vandaag belangrijker dan ooit. Investeren in innovatie en in uw online dienstverlening staat ongetwijfeld hoog op de agenda. Mijn Burgerprofiel helpt u om een versnelling hoger te schakelen in de digitalisering van uw werking. Bied uw burgers en klanten meer interactie door zelf te kiezen welke diensten u centraal digitaal aanbiedt. Zo houdt u meer tijd over om persoonlijke contacten te verdiepen, voor wie daar nood aan heeft. Meer info over Mijn Burgerprofiel vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/mijn-burgerprofiel
Binnen het ‘Gemeente zonder gemeentehuis’-traject van Stad Leuven streeft men naar een naadloze integratie van diensten, inclusief energieadvies via energiecoaches en -huizen, met het “Energiehuis” als initiatief van de Vlaamse overheid. In Vlaanderen bestaan er 20 Energiehuizen, maar er ontbreekt een gestandaardiseerde gegevensuitwisseling. In samenwerking met VEKA, Stad Leuven en Digitaal Vlaanderen wordt het OSLO-traject rond Energiehuis gestart om deze uitdaging aan te pakken. Dit initiatief valt binnen het bredere kader van initiatieven uit de Stad Leuven met de steun van VEKA, maar zal impact hebben op alle Vlaamse Energiehuizen en Vlaamse burgers. Doel Het doel van dit OSLO-traject is het ontwikkelen van een datamodel en een vocabularium met betrekking tot Energiehuizen. Dit model zal de basis leggen voor een gestandaardiseerde en verhelderende informatieoverdracht tussen de partners van de Energiehuizen en de Vlaamse overheid. Daarnaast zal de ontwikkelde OSLO-standaard de efficiëntie van de Energiehuizen verhogen, burgers beter informeren over beschikbare steun voor energieverbeteringen en renovaties, kosten besparen en de rapportage en monitoring optimaliseren. Doelgroep Om de OSLO-standaard rond ‘Energiehuis’ te ontwikkelen, wordt er voornamelijk input verwacht van de Vlaamse Energiehuizen en (inter)communale organisaties. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.
Er is een grote toename aan digitale leermiddelen, zoals bijvoorbeeld digitale handboeken, lesmateriaal, oefeningen en instructievideo’s. Dit biedt veel mogelijkheden voor het verbeteren van de leerervaring, het op maat maken van onderwijs en het vergroten van de toegankelijkheid van lesmateriaal. Dit leermateriaal wordt via verschillende platformen aangeboden en verspreid. Denk hierbij aan KlasCement, Meemoo, platformen van uitgeverijen, digitale leermiddelen etc. Dit maakt dat leermiddelen vaak op andere manieren gemetadateerd zijn. Hierdoor verloopt uitwisseling van data en leermiddelen tussen verschillende platformen soms moeilijk en zijn ze niet altijd makkelijk vindbaar. Met dit OSLO-traject willen we tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar interoperabiliteit tussen leermiddelen. In het traject ontwikkelen we daarom een semantische standaard die de uitwisseling tussen systemen bevordert en de doorzoekbaarheid en vindbaarheid van leermiddelen vergemakkelijkt. Doel Het doel van dit OSLO-traject is het ontwikkelen van een metadatamodel en een vocabularium voor leermiddelen. Dit model zal de basis leggen voor een gestandaardiseerde en verhelderende informatieoverdracht tussen de verschillende partners binnen het onderwijslandschap. Daarnaast zal de ontwikkelde OSLO-standaard de algemene efficiëntie verhogen en kostenbesparend werken, dankzij de verbeterde doorzoekbaarheid op metadata. Verder zal dit traject ook zorgen voor een samensmelting van de verschillende, reeds lopende initiatieven om op deze manier ook de vindbaarheid en doorzoekbaarheid te vergroten van leermiddelen, vorderingsgegevens, leerplannen, jaarplannen, … Doelgroep Om de OSLO-standaard rond ‘Leermiddelen’ te ontwikkelen, wordt er voornamelijk input verwacht van onderwijsoverheidsinstanties, onderzoeksinstellingen en onderwijs, alsook aanbieders van leerplatformen en onderwijsportalen. Tijdens de werkgroepen met de geïnteresseerde stakeholders, zullen we ons focussen op het ontwikkelen van een gestandaardiseerd metadatamodel en vocabularium in samenspraak met alle belanghebbenden. De bijdrage van de stakeholders tijdens dit traject zal ervoor zorgen dat we deze data op een doordachte manier kunnen structureren en dat deze metadatastandaard maximaal bruikbaar is voor uw organisatie. Het is belangrijk om te benadrukken dat kennis over leermiddelen en het onderwijslandschap belangrijk is, terwijl technische kennis niet noodzakelijk is. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. 1 business werkgroep waarbij input verzameld wordt omtrent de use cases en concepten om een eerste metadatamodel op te stellen, gevolgd door 4 thematische werkgroepen waarbij het metadatamodel iteratief verfijnd wordt. Deze werkgroepen worden op een interactieve manier georganiseerd en trachten de input van de deelnemers maximaal te integreren om een breed gedragen standaard te bekomen. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.
De toename van digitale innovatie biedt mogelijkheden op het verbeteren van de toegankelijkheid van grensbepalingsdata zoals grenzen openbaar domein en rooilijnplannen. Momenteel zijn er echter verschillende bronnen, zoals de atlas der buurtwegen, wegenregister, ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's), omgevingsvergunningen en gewestelijke rooilijnplannen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Deze versnippering maakt het moeilijker voor gebruikers en de overheid om consistente en toegankelijke rooilijninformatie te vinden. Doel De doelstelling van dit traject is om de uitwisseling van informatie over grensbepalingen te vereenvoudigen door in te zetten op een gestandaardiseerd kader en semantische duidelijkheid. Zo zullen de reeds beschikbare rooilijnplannen en gegevens gemakkelijker raadpleegbaar worden voor burgers, professionals en overheden. Op basis van internationale standaarden bouwen we het uniform vocabularium op. Doelgroep Iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp en wil deelnemen. Samen met alle stakeholders worden de use cases en gegevens gestandaardiseerd. Door de semantische stromen te verduidelijken worden de gegevens begrijpelijk, vindbaar en beter verbonden met andere gegevensbronnen. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. Hieronder vindt u een overzicht van de data voor de werkgroepen. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.
De toename van digitale innovatie biedt mogelijkheden op het verbeteren van de toegankelijkheid van het boeken van zalen. Momenteel zijn er echter verschillende gegevensdelingen aan de gang tussen verschillende softwareleveranciers en lokale besturen. Informatie over zaalreservaties wordt versnipperd en ongestructureerd bijgehouden. Deze versnippering verhoogt de kosten voor lokale besturen, verhindert efficiënte dienstverlening en bemoeilijkt een goede rapportage. Doel De doelstelling van dit traject is om de uitwisseling van informatie over zaalreservaties te vereenvoudigen door in te zetten op een gestandaardiseerd kader en semantische duidelijkheid. Zo zal de informatie omtrent zaalreservaties makkelijker beschikbaar worden en zal de aanvraagverwerking van premieafhandeling efficiënter verlopen. Op basis van internationale standaarden bouwen we het uniform vocabularium op. Doelgroep Iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp en wil deelnemen. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.