Hieronder vindt u een overzicht van evenementen die georganiseerd worden door derden waaraan Digitaal Vlaanderen participeert als spreker, met een beursstand,…
Hieronder vindt u een thematisch overzicht van alle evenementen die Digitaal Vlaanderen organiseert of waar Digitaal Vlaanderen aanwezig zal zijn.
- Beleidskeuzes met feiten onderbouwen, dossierbehandelingen deels automatiseren, inzichten verwerven voor inspectie, … het zijn slechts enkele toepassingen waar artificiële intelligentie en analytics een mogelijke oplossing kunnen bieden. Meer info over het AI Expertisecenter vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/ai-expertisecentrum
- Op 17 mei 2024 heeft de Vlaamse Regering het decreet tot wijziging van diverse decreten, wat het beheren en bewaren van bestuursdocumenten en persoonsgegevens betreft, bekrachtigd en afgekondigd. Met dat decreet wordt de maximale bewaartermijn voor vaak voorkomende processen/procedures/verwerkingen van persoonsgegevens decretaal vastgelegd. Deze regeling moet toelaten dat er in specifieke decreten niet telkens een maximale bewaartermijn moet worden opgenomen en aldus deze algemene regeling kan worden toegepast (en bv. een machtiging voor toegang tot het Rijksregister kan worden bekomen)./br> Aangezien het decreet voor alle Vlaamse overheidsinstanties en lokale besturen praktische gevolgen heeft (zoals wat bij het opstellen van nieuwe regelgeving, hoe verwijzen naar het decreet bij aanvragen voor toegang tot het Rijksregister, wat bij het aanpassen van de selectieregels, …), organiseren Digitaal Vlaanderen en Het Facilitair Bedrijf samen drie infosessies (telkens van 9 tot 14 uur, in het auditorium) om dit decreet nader toe te lichten. Doelpubliek: Ieder die te maken heeft met bewaartermijnen: juristen, archivarissen, informatiebeheerders en DPO’s. Naar het decreet (Belgisch Staatsblad)
- Via haar expertisecentrum Digital Leaders Academy biedt Digitaal Vlaanderen oplossingen aan voor de digitale transformatie van Vlaamse en lokale overheden. De Academy is een uitstekend platform om de digitaliseringsprojecten van uw eigen organisatie kenbaar te maken aan anderen, maar ook om feedback in te winnen bij ervaringsdeskundigen als uw digitaliseringsplannen nog in de kinderschoenen staan. Meer info over de Digital Leaders Academy vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/digital-leaders-academy
- Het Generiek Informatieplatform Openbaar Domein (GIPOD) brengt alle informatie over (grond)werken, evenementen en hinder op het openbaar domein zoveel mogelijk samen. Het platform zorgt ervoor dat er meer afstemming komt tussen nuts- en wegenwerken. Zo vermijden we werken op omleidingstrajecten en detecteren we conflicten tussen grondwerken, werken en evenementen. Dit moet leiden tot minder (mobiliteits)hinder op het openbaar domein.
Het GIPOD maakt alle gegevens over geplande mobiliteitshinder op het openbaar domein publiek beschikbaar voor hergebruik.
Meer info over GIPOD vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/generiek-informatieplatform-openbaar-domein-gipod - Het Gebouwenregister- en Adressenregister verzamelt informatie over alle gebouwen op het Vlaamse grondgebied in één register. Het biedt een unieke identificatie en levensloop aan voor gebouwen en gebouweenheden (zoals flats en winkels). Dit vereenvoudigt de uitwisseling van (gebouwgerelateerde) informatie tussen verschillende instanties en vormt een stabieler koppelvlak dan adressen. Het Gebouwenregister wordt de authentieke gegevensbron voor gebouwen en gebouweenheden in het Vlaamse Gewest. Meer info over het Gebouwen- en Adressenregister vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/gebouwen-en-adressenregister Schrijf u in op de interesselijst en ontvang als eerste een uitnodiging voor aankomende opleidingen en infosessies.
- Het Geografisch portaal (Geopunt) is de centrale toegangspoort tot geografische overheidsinformatie. Het verzamelt alle informatie van de Vlaamse overheid op één kaart en vormt het uithangbord van het samenwerkingsverband voor geografische informatie in Vlaanderen (GDI-Vlaanderen). Meer info over Geopunt vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/geopunt
- Digitaal Vlaanderen selecteerde 6 ICT-partners. Zij bieden oplossingen aan in diverse domeinen (percelen). Hun aanbod vervolledigt het ecosysteem van Digitaal Vlaanderen:
- Service-Integratiediensten: Atos
- Werkplekdiensten: Cegeka
- Cloud- en datacenterdiensten: Atos
- Netwerkdiensten: Proximus
- Applicatiediensten: Eviden, Cronos, DXC-Cegeka
- Mainframediensten: DXC
- Context Via ‘Open Standaarden voor Linkende Organisaties’ zetten overheden in Vlaanderen in op een eenduidige standaard voor de uitwisseling van informatie. Het is de bedoeling om te zorgen voor meer samenhang en een betere vindbaarheid van data. Op die manier kan iedereen de gegevens gemakkelijker gebruiken. Doel Op initiatief van het departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse overheid (CJM), en met ondersteuning van Digitaal Vlaanderen, werd in 2020 een traject OSLO Cultureel Erfgoed ingezet, met als bedoeling de datastromen rond (digitale) collecties semantisch te modelleren en de structuur van de data te standaardiseren volgens de geldende Vlaamse regelgeving. Dit traject leidde in april 2021 tot publicatie van OSLO Cultureel Erfgoed als erkende standaard. OSLO Cultureel Erfgoed omvat momenteel:
- een vocabularium
- een applicatieprofiel Cultureel Erfgoed object
- een applicatieprofiel Cultureel Erfgoed event
- Wanneer u grondwerken wil uitvoeren, moet u weten welke kabels en leidingen u onder de grond kan tegenkomen om graafschade te voorkomen. Deze leidingen vraagt u op via het KLIP. Meer info over KLIP vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/kabel-en-leidinginformatieportaal-klip
- Mijn Burgerprofiel, de essentiële schakel in uw digitale dienstverlening Als Vlaamse of lokale overheid is uw digitale aanwezigheid vandaag belangrijker dan ooit. Investeren in innovatie en in uw online dienstverlening staat ongetwijfeld hoog op de agenda. Mijn Burgerprofiel helpt u om een versnelling hoger te schakelen in de digitalisering van uw werking. Bied uw burgers en klanten meer interactie door zelf te kiezen welke diensten u centraal digitaal aanbiedt. Zo houdt u meer tijd over om persoonlijke contacten te verdiepen, voor wie daar nood aan heeft. Meer info over Mijn Burgerprofiel vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/mijn-burgerprofiel
- In samenwerking met Mobiliteit en Parkeren Antwerpen en de Stad Antwerpen werkt VLOCA (Vlaamse Open City Architectuur) samen met OSLO (Open Standaarden voor Linkende Organisaties) aan een City of Things project genaamd "Citerra". Citerra staat voor 'City Environmental Regulations and Rights for Access' en verbindt verschillende stakeholders, zoals steden, gemeenten, bedrijven, burgers, verenigingen en overheden, met de lokale regelgeving. Op dit moment is de informatie over verschillende gereglementeerde zones in de stad niet goed georganiseerd, wat het voor burgers en bedrijven moeilijk maakt om te begrijpen welke regels waar van toepassing zijn. Het handmatig invullen van persoonlijke gegevens bij herhaalde aanvragen leidt ook tot frustratie. Om dit te verbeteren, streeft het project ernaar gebruikers zelf hun profiel te laten beheren, inclusief het toevoegen van extra nummerplaten, en om gegevens automatisch in te vullen bij nieuwe aanvragen. Bovendien voldoet het project aan de Europese Directive over "Intelligent Transport Systems" door steden te verplichten Urban Vehicle Access Rights (UVAR) data naar het Europese Platform te uploaden, wat geautomatiseerd zal verlopen. Doel Het doel van Citerra is om alle regelgevingen te centraliseren en te uniformeren, waarbij de aanvragen voor vergunningen kunnen worden ingediend. De focus van dit City of Things traject ligt op vergunningen voor autoluwe zones of gebieden met cameratoezicht. Hoewel de Stad Antwerpen het project leidt, is het de bedoeling om dit initiatief uit te breiden naar alle lokale besturen. Doelgroep Iedereen die affiniteit heeft met - of genoodzaakt is om - een vergunning voor het betreden van een autoluwe zone aan te vragen, is meer dan welkom in dit traject. Er zijn geen vereisten nodig met betrekking tot IT-kennis, we streven ernaar zowel technische stakeholders als ervaringsdeskundigen uit de business samen te brengen. Samen met alle stakeholders worden de use cases en de datastandaard voorgesteld en iteratief verbeterd. Door de semantische stromen te verduidelijken, worden de gegevens begrijpelijk, vindbaar en beter verbonden met andere gegevensbronnen. Zo wordt uiteindelijk een volwaardige datastandaard gecreëerd. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 3 werkgroepen gepland. De eerste thematische werkgroep vindt fysiek plaats in het Virginie Lovelinggebouw (VAC Gent). De andere werkgroepen gaan virtueel door via Teams. Hieronder vindt u een overzicht van de data voor de werkgroepen. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.