Gedaan met laden. U bevindt zich op: 4 redenen om als communicatieverantwoordelijke naar de #trefdag24 te komen Digitaal Vlaanderen

4 redenen om als communicatieverantwoordelijke naar de #trefdag24 te komen

Nieuwsbericht
21 oktober 2024

De digitale transformatie van overheden speelt zich niet enkel af op de afdeling ICT en houdt zeker niet op bij technische profielen. De uitdagingen zijn ook groot voor wie erover communiceert. Hoe maak je mensen alert voor digitale veiligheid als je zelf niet geïnformeerd bent? Hoe vertaal je advies rond AI naar boeiende communicatie als je van op de zijlijn toekijkt? Ons advies? Laat je inspireren door de keuze van Katleen Deraymaeker, manager MarCom bij Digitaal Vlaanderen. In haar voetsporen word je een beslagen digitale transformatie-communicatiespecialist.  

Hal 7 – 9.30u – 10.45u. Ellen Van den Berghe tijdens de plenaire opening

Katleen legt uit: “Ik wil beslist de presentatie van Ellen Van den Berghe, algemeen directeur Publiq, bijwonen. Zij heeft het over de kracht van taal, hoe taal ons wereldbeeld vormt en, andersom, hoe ons wereldbeeld taal beïnvloedt. In AI leidt ons dat automatisch naar taalmodellen. Hoe ze ontstaan en waarom ze zo’n impact hebben op onder andere inclusie.”

Hal 7 – 15.00u – 15.25u. Panelgesprek NIS2

Katleen: “NIS 2 wordt wel eens de cybersecuritywet van de digitale veiligheid genoemd en zal een grote impact hebben op overheden. Als communicatieverantwoordelijken worden we bijvoorbeeld geacht om medewerkers te sensibiliseren. Ik kijk er vooral naar uit omdat in deze sessie NIS2 wordt uitgelegd in mensentaal. Dat is toch ook wat wij moeten doen.”

Op de beursvloer

Tussen de sessies door zal je Katleen vooral ontmoeten op de beursvloer. Ook hier heeft ze een aantal tips voor wie met communicatie bezig is:

Ontdek de campagne rond digitale veiligheid

“Op de stand van Digitaal Vlaanderen kan je de campagne rond Digitale Veiligheid ontdekken die door Digitaal Vlaanderen is opgezet, samen met een reclamebureau. Het is in de eerste plaats een bewustwordingscampagne. We hopen een gelijkaardig effect te bereiken zoals de BOB-campagne, door niet met de vinger wijzen, maar een spontaan verantwoordelijkheidsgevoel opwekken en medewerkers aan te zetten om te trainen om digitaal veiliger te worden. Samen met alle entiteiten van de Vlaamse overheid willen we de campagne zo breed mogelijk verspreiden bij alle medewerkers van de Vlaamse overheid. Train je mee?”

FTI Race the champ: meer dan een beleving!

“Je hoeft geen fietsfanaat te zijn om even halt te houden bij de stand van FTI. Al helpt het natuurlijk wel. Op hun stand kan je namelijk fietsen tegen de digitale Lotte Kopecky. Het gaat hier echter niet alleen over jouw talent, maar vooral over data. Want sport, en per extentie gezondheid, wordt meer en meer een kwestie van data. Naast deze beleving, geeft FTI ook inzage hun 1ste business case rond gezondheid. Een aanrader!”