Nieuwe regels voor technische keuring van banden vanaf 1 december 2024
Vanaf 1 december wijzigen de controles op banden tijdens de technische keuring in Vlaanderen. Deze wijzigingen hebben als doel het verbeteren van de verkeersveiligheid en het vereenvoudigen van de keuring.
De wijzigingen hebben betrekking op de minimale snelheidsindex van de banden, de symmetrie van de banden, de bandenslijtage en de e-markering op de banden. U kunt aan de hand van de aanduidingen op de banden en de slijtage-indicator zelf achterhalen of uw banden aan de juiste voorwaarden voldoen.
Minimale snelheidsindex van 160 km/u
De snelheidsindex van een band bepaalt de maximale toegestane snelheid waarmee een auto met die band mag rijden. De letter van de snelheidsindex vindt u terug op de band zelf. Vandaag moet de snelheidsindex van de banden altijd gelijk zijn aan of hoger zijn dan de maximumsnelheid van de auto, die u kunt vinden op het gelijkvormigheidsattest.
Vanaf 1 december 2024 volstaat, gezien de maximumsnelheid in Vlaanderen nergens boven de 120 km/u ligt, een minimale snelheidsindex van 160 km/u voor alle banden ook al kan het voertuig een hogere snelheid aan. Indien de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig, dient er een waarschuwingslabel met de toegestane maximumsnelheid op het dashboard te worden aangebracht.
Minder strenge voorwaarden voor symmetrie
Banden op dezelfde as worden vanaf 1 december alleen nog gecontroleerd op bandenmaten en bandenstructuur (radiaal/diagonaal): banden moeten alleen nog dezelfde structuur en afmeting hebben.
Strengere controle op bandenslijtage
De slijtage-indicator, een blokje in de hoofdgroef van de band, geeft aan wanneer de band toe is aan vervanging. Vanaf 1 december wordt deze indicator als referentie van de controle genomen.
Als de slijtage-indicator gelijk loopt met de band, zal de auto worden afgekeurd (rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid). Vandaag krijgt u nog een groen keuringsbewijs met normale geldigheid en een opmerking om de banden nauwlettend in het oog te houden.
Als de slijtage-indicator aangeeft dat de profieldiepte van de band lager is dan 1,6 mm krijgt u vanaf 1 december een rood keuringsbewijs met verbod tot het verkeer. Vandaag krijgt u nog een rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid.
Bestuurders kunnen eenvoudig zelf controleren of de banden aan vervanging toe zijn.
Verplichte e-markering voor banden
Vanaf 1 december dienen banden op voertuigen die voor het eerst zijn ingeschreven vanaf 1 januari 2004 een goedkeuringsmerkteken (e-markering) te hebben. Dit merkteken geeft aan of de band voldoet aan de Europese veiligheidsnormen. Het ontbreken van deze markering resulteert in een afkeuring (rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid).