Gedaan met laden. U bevindt zich op: Stopzetting huurpremie

Stopzetting huurpremie

Valse e-mails in omloop

Op dit ogenblik zijn er phishingmails in omloop, zogezegd verstuurd vanuit de dienst Huurpremie. Omdat deze e-mails de officiële mails van de Vlaamse overheid goed nabootsen, zijn ze heel misleidend. 

Bij twijfel kan u contact opnemen met het gratis informatienummer 1700. 

U kunt voor onbepaalde duur een huurpremie krijgen, zolang u aan alle voorwaarden voldoet. Als u niet langer voldoet aan bepaalde voorwaarden wordt uw huurpremie tijdelijk of definitief stopgezet.

Tijdelijke stopzetting (opschorting) van de huurpremie

De huurpremie wordt tijdelijk stopgezet (opgeschort) als:

  • het berekende huurpremiebedrag negatief is;
  • uw recentste gezinsinkomen de maximumgrens overschrijdt;
  • uw geïndexeerde huurprijs de maximumgrens overschrijdt;
  • u verhuist naar een andere woning op de private huurmarkt;
  • u uw woning verlaat om een woning te betrekken die u niet huurt;
  • uw woning bij besluit ongeschikt, onbewoonbaar of overbewoond wordt verklaard.

Werd uw huurpremie stopgezet omdat het berekende huurpremiebedrag negatief was of uw inkomen en/of uw huurprijs te hoog was? Wonen in Vlaanderen volgt uw dossier verder op via de jaarlijkse controle en herberekening.

In de andere gevallen wordt de uitbetaling van uw huurpremie heropgestart vanaf het moment dat u opnieuw aan alle voorwaarden voldoet.

Na een verhuis naar een andere woning op de private huurmarkt ontvangt u een nieuw aanvraagformulier. Zorg er wel voor dat u altijd ingeschreven blijft bij een actief in de gemeente waar u woont, anders wordt de huurpremie definitief stopgezet.

Definitieve stopzetting van de huurpremie

De uitbetaling van de huurpremie wordt definitief stopgezet als u als rechthebbende:

  • een sociale huurwoning krijgt toegewezen door uw woonmaatschappij;
  • wordt geschrapt uit het inschrijvingsregister van uw ;
  • een aangeboden sociale woning weigert of niet reageert op een aanbod van sociale woning door uw woonmaatschappij;
  • niet meer voldoet aan de eigendomsvoorwaarden (bv. u verwerft een eigen woning of bouwgrond);
  • verhuist buiten het werkingsgebied van uw domiciliemaatschappij en u zich niet binnen 9 maanden na uw verhuis inschrijft bij uw nieuwe .

Opgelet: laat u niet schrappen bij uw oude woonmaatschappij vooraleer uw nieuwe inschrijving en uw adreswijziging volledig verwerkt zijn.

Veelgestelde vragen