Gedaan met laden. U bevindt zich op: Mijn VerbouwPremie voor elektriciteit en sanitair

Mijn VerbouwPremie voor elektriciteit en sanitair

Opgelet: wijzigingen Mijn VerbouwPremie vanaf 1 juli 2025

De Vlaamse Regering keurde op 26 maart 2025 een aantal wijzigingen aan Mijn VerbouwPremie een eerste keer principieel goed. Het is de bedoeling dat de hervormingen ingaan vanaf 1 juli 2025.

Dit dossier moet nog een regelgevend traject doorlopen en kan tijdens dit traject nog wijzigen. Zodra er een definitieve beslissing is van de Vlaamse Regering komt de informatie over de wijzigingen op de website. Hou deze webpagina in de gaten. 

Vraag hier Mijn VerbouwPremie aan

Welke werken

Voor wie

Elke uit de laagste en middelste inkomenscategorie en kan een premie krijgen voor de categorie elektriciteit en sanitair.

Bij werken aan de van het kan de investeerder van het volledige appartementsgebouw geen basispremie krijgen voor elektriciteit en sanitair. Toch moet hij de premie aanvragen voor deze categorie als er werken werden uitgevoerd. Eigenaar-bewoners uit de laagste en middelste inkomenscategorie én verhuurders aan een woonmaatschappij kunnen een aanvullende Mijn VerbouwPremie aanvragen voor werken aan elektriciteit en sanitair van de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw.

Voorwaarden

Bedrag van de mijnverbouwpremie

Benieuwd welke premies u kunt aanvragen en op welk premiebedrag u recht hebt? Raadpleeg de simulator(opent in nieuw venster) 2025.

Welke documenten

Documenten die nodig zijn om de premie aan te vragen

  • Verplichte documenten:
    • het keuringsattest (bij enkel sanitair is een keuringsattest niet vereist) van een elektrische installatie moet:
      • van toepassing zijn op de woning waarvoor de aanvraag gebeurt

      • dateren van voor de aanvraagdatum

      • dateren van na de elektriciteitswerken

      • aangeven dat de elektrische installatie conform is

      • uitgeschreven zijn door een erkend keuringsorgaan.

    • voorschot-, tussentijdse facturen als eindfacturen. Voor elektriciteit mogen facturen niet meer dan één maand na keuringsdatum dateren.

  • Sterk aangeraden documenten:
    • Als u een offerte heeft, graag toevoegen aan de aanvraag.
  • U moet alle documenten tot 2 jaar na de uitbetaling van de premie bijhouden. De originele documenten, de betalingsbewijzen van de facturen en de foto’s (voor en na de werken) moet u op vraag steeds kunnen voorleggen.

  • Een overzicht van de noodzakelijke documenten(PDF bestand opent in nieuw venster) om Mijn VerbouwPremie aan te vragen, kunt u hier ook downloaden in PDF-vorm.

  • Voor alle details over de aanvraagprocedure, zie: Hoe vraag ik Mijn VerbouwPremie aan?

Veelgestelde vragen