Begeleiden bij duaal en alternerend leren
Lerenden krijgen via duaal leren of andere vormen van alternerend leren de kans om zowel in een schoolse omgeving als op de werkvloer kennis en vaardigheden te verwerven. Als trajectbegeleider ondersteunt u de lerende bij de werkplekcomponent in deze opleidingen.
Stappenplan - Begeleiding bij de werkplekcomponent
Er komt heel wat kijken bij de begeleiding van lerenden bij de werkplekcomponent van een duaal of alternerend leertraject. Met onderstaand stappenplan wil het Departement Werk en Sociale Economie u handvaten aanreiken om gemakkelijk alle belangrijke informatie terug te vinden.
- Stap 1
Er is heel wat ondersteuning voorzien bij het zoeken van erkende en potentiële leerondernemingen:
- Lees meer over de ondersteuning voor trajectbegeleiders uit het secundair onderwijs.
- Lees meer over de ondersteuning voor trajectbegeleiders uit het volwassenenonderwijs.
- Stap 2
Breng ondernemingen die interesse hebben in het aanbieden van een leerwerkplek, op de hoogte van de erkenningsvoorwaarden en de erkenningsprocedure en over de rechten en plichten van de leeronderneming.
- Stap 3
Controleer voordat u verdere stappen onderneemt in het digitale loket app.werkplekduaal.be (opent in nieuw venster)of de onderneming erkend is als leeronderneming voor de opleiding waarvoor u een overeenkomst wilt sluiten.
Kijk de detailpagina van de erkenning na, om zicht te krijgen of alle competenties kunnen worden aangeleerd. Zie hier (PDF bestand opent in nieuw venster)voor een overzicht per sector hoe zij in het digitale loket te werk gaan wanneer niet alle competenties van de opleiding aangeleerd kunnen worden.
- Stap 4
Ondersteun de lerende bij de voorbereiding van het intakegesprek.
In het intakegesprek bespreken de onderneming en de lerende de wederzijdse verwachtingen, schetst de onderneming een realistisch beeld van de job en peilt ze naar de motivatie van de lerende. Op die manier wordt de kans op een goede match tussen lerende en leerwerkplek groter.
- Stap 5
Het opleidingsplan beschrijft het individuele leertraject van de lerende, rekening houdend met specifieke noden van de lerende en de context van de leerwerkplek.
In het opleidingsplan wordt ook vastgelegd welke competenties aangeleerd zullen worden op school en welke op de leerwerkplek.
- Stap 6
Stel een overeenkomst op en bespreek die met de lerende en de onderneming. Laat de overeenkomst ondertekenen door de betrokken partijen en registreer de overeenkomst in het digitale loket app.werkplekduaal.be.
Voor leerlingen secundair onderwijs vraagt u hierbij ook de leerlingenpremie alternerende opleiding aan. Om de premie aan te vragen geeft u bij de registratie van de overeenkomst de toestemming voor het ontvangen van de premie en het rekeningnummer van de leerling door en laadt u een ondertekende verklaring van de leerling(PDF bestand opent in nieuw venster) op. Dit moet gebeuren binnen de 3 maanden na de start van de overeenkomst.
Voor leerlingen die een overeenkomst alternerende opleiding hebben van minstens 4 maanden en in het Brussels Gewest wonen, kan de premie ‘Jongere in alternerende opleiding’(opent in nieuw venster) bij Actiris aangevraagd worden.
- Stap 7
Door regelmatig contact te onderhouden met de onderneming, volgt u de vorderingen van de lerende nauw op.
Verloopt de samenwerking met de leeronderneming minder vlot? Mail naar werkplekduaal@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). U kan ook een klacht indienen. Lees hier waar u terecht kan met uw klacht en wat de mogelijkheden zijn.
Ondersteuning voor trajectbegeleiders
Het Departement Werk en Sociale Economie ondersteunt u op verschillende manieren bij uw taken als trajectbegeleider. Via infofiches en vormingen informeert het departement u over de verschillende facetten van de werkplekcomponent. Het aanbod is gericht op beginnende en ervaren trajectbegeleiders in alternerend leren in het secundair onderwijs (duaal leren, DBSO en leertijd) en duaal leren in het volwassenenonderwijs. In samenwerking met de sectorale partnerschappen ondersteunt het departement u ook bij het vinden van voldoende leerwerkplekken voor lerenden.