Ambities, plannen en doelstellingen van het Regionaal Mobiliteitsplan van Vervoerregio Westhoek
Hoe gaan we ons verplaatsen? Hoe vervoeren we onze goederen? En kan het op een duurzame manier? Bekijk de ambities en doelstellingen van het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Westhoek. Daarin kijken we vooruit naar 2030, met een doorkijk naar 2050.
Vanuit acht ambities formuleert het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Westhoek evenveel strategische doelstellingen. De ambities kunnen ruim worden opgevat, ze vormen de kapstok van het Regionaal Mobiliteitsplan. De strategische doelstellingen verduidelijken de effecten die beoogd worden bij elke ambitie.
Veilig
Ambitie: We aanvaarden geen dodelijke verkeersslachtoffers meer.
Doelstelling: Iedere dode in het verkeer is er één te veel. Daarom ondersteunen we actief het Vlaamse streven naar Vision Zero in 2050. Ook het aantal gewonden neemt sterk af. We zoeken actief naar de onveilige plaatsen voor fietsers en werken die stelselmatig weg. De schoolomgevingen en zwarte punten pakken we bij voorrang aan. In 2030 zijn reeds vier op vijf inwoners tevreden over de veiligheid van straten en pleinen.
Vlot
Ambitie: We houden onze steden, dorpen en economische knooppunten vlot bereikbaar.
Doelstelling: Geen welvaart zonder bereikbaarheid. Daarom investeren we volgens het STOP-principe onder meer in goed uitgeruste en herkenbare overstappunten tussen de verschillende vervoeropties, in goede fietsinfrastructuur, een vlot en veilig wegennet en een kwalitatief openbaar vervoer. Bus, tram, auto en fiets hebben in de stad dezelfde reistijd.
Anders
Ambitie: We laten meer en meer de wagen en de vrachtwagen aan de kant.
Doelstelling: Tegen 2024 doen we 40% van onze dagdagelijkse verplaatsingen met een duurzaam vervoersmiddel. Dit wil zeggen te voet, met de step of de fiets - al dan niet elektrisch - of met het openbaar vervoer. Ook ons goederenvervoer moet anders. We willen meer investeringen in het spoor en de binnenvaart. De zeehavens buiten de vervoerregio spelen daarbij een cruciale rol.
Groen
Ambitie: We verminderen de druk op het milieu en we verbruiken minder energie.
Doelstelling: Het aantal kilometers dat auto’s afleggen op onze wegen daalt: min 15% tegen 2030. Het aantal vrachtwagenkilometers moet minder snel stijgen. Tegen 2050 stoot de transportsector helemaal niets meer uit. We schakelen massaal over op elektrische aandrijving en waterstof. Hiervoor worden overal laadpalen en tankpunten voorzien. De lokale besturen doen maximale inspanningen om voor het eigen wagenpark enkel zero-emissievoertuigen aan te kopen.
Leefbaar
Ambitie: We weren het drukke verkeer uit onze steden en dorpskernen.
Doelstelling: Het aantal mensen dat hinder ondervindt van het verkeer, daalt sterk. In 2030 zijn reeds vier op vijf inwoners tevreden over hun straten en pleinen. Ze zijn aantrekkelijk en praktisch. In de steden gaan we voor een halvering van het gebruik van voertuigen op klassieke brandstoffen. Goederen worden in de stad op termijn alleen nog vervoerd als dit gebeurt
Sociaal
Ambitie: We garanderen iedereen de mogelijkheid om zich te verplaatsen
Doelstelling: Tegen 2030 moet het aantal mensen dat problemen ondervindt om zich te verplaatsen sterk gedaald zijn. Mobiliteit blijft bovendien betaalbaar voor iedereen. We maken de haltes voor het openbaar vervoer versneld toegankelijk voor iedereen. Mensen met een handicap die geen gebruik kunnen maken van een eigen wagen of het openbaar vervoer krijgen aan een sociaal tarief aangepast vervoer.
Slim
Ambitie: We zijn koploper op vlak van slimme systemen voor onze mobiliteit.
Doelstelling: We bezorgen informatie over mobiliteit aangepast aan ieders behoefte. Slimme mobiliteit betekent ook dat GPS-operatoren ons zoveel mogelijk bannen uit de buurt van scholen. Informatie uit slimme wagens helpt ons om onveilige locaties te vinden. Slimme verkeerslichten en verkeersborden bevorderen een goede doorstroming. Op lange termijn kijken we uit naar de zelfrijdende auto’s en drones.
Nabij
Ambitie: We dragen bij tot een duurzame mobiliteit met een goeie ruimtelijke ordening.
Doelstelling: We bouwen en ondernemen bij voorkeur vlakbij knooppunten van openbaar vervoer of op wandel- en fietsafstand van winkels en voorzieningen in het centrum. Logisch. Want hoe dichter je woont, hoe minder je je moet verplaatsen. We sparen daarmee de open ruimte en beperken de nood aan verplaatsingen. Ook de verkeersinfrastructuur zelf neemt minder ruimte in