Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onderwijssysteem en studiebewijzen uit India ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen Buitenlandse onderwijssystemen en studiebewijzen ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen

Onderwijssysteem en studiebewijzen uit India ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen

Deze pagina bevat informatie over het onderwijssysteem in India. Je ontdekt met welke Vlaamse studiebewijzen je bepaalde studiebewijzen uit India kunt vergelijken.

Versie 1.0 – 01/06/2024. De informatie op deze pagina’s wordt ad-hoc bijgewerkt. NARIC-Vlaanderen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verkeerd gebruik van de informatie, zie: disclaimer van de Vlaamse Overheid.

Onderwijsniveaus India

Het basis- en secundair onderwijs bestaat uit 8 jaar basisonderwijs, 2 jaar secundair onderwijs en 2 jaar hoger secundair onderwijs. Het academiejaar loopt meestal van juli tot april. Er is alleen leerplicht voor kinderen van 6 tot en met 14 jaar.

  • Stap 1

    Basisonderwijs

    Het basisonderwijs (primary education) duurt in 8 jaar. De opleiding leidt tot het ‘Certificate of completion’. De eerste 5 jaar zijn bestemd voor kinderen tussen 6 en 11 jaar en worden gevolgd aan de ‘lower primary school’. De volgende 3 jaren basisonderwijs zijn bestemd voor kinderen van 11 tot 14 jaar oud en worden gevolgd aan de upper primary school of middle school.

    Secundair onderwijs

    Het secundair onderwijs duurt 4 jaar. De onderwijstaal is Hindi of de regionale taal. In veel privéscholen wordt er ook lesgegeven in het Engels. Het onderwijsprogramma in het secundair onderwijs wordt bepaald door een examination board. Er zijn 4 examination boards:

    1. de State Education Board

    2. All India Boards

      • The Central Board of Secondary Education (CBSE)

      • The Council for the Indian School Certificate Examinations (CISCE)

      • The National Institute of Open Schooling (NIOS)

    Lager secundair onderwijs

    De eerste 2 jaar secundair onderwijs, ‘class 9’ en ‘class 10’, zijn bestemd voor kinderen tussen 14 en 16 jaar. De opleiding leidt tot het ‘Secondary School Certificate’ (SSC) ofStandard 10’ (Standard X).

    Het examen wordt georganiseerd door de ‘Education Board’ en de titel van het SSC certificaat kan variëren naargelang de uitreikende board.

    Hoger secundair onderwijs

    De volgende 2 jaren secundair onderwijs, ‘class 11’ en ‘class 12’ zijn bestemd voor kinderen tussen 16 en 18 jaar. Het onderwijs wordt gegeven door scholen en ‘junior colleges’.

    De opleiding leidt tot het ‘Higher Secondary Certificate’ (HSC) of ‘Standard 12’.

    De openbare examens in het hoger secundair onderwijs worden georganiseerd door individuele Indiase staten of bij één van de 3 ‘All India Boards’ (zie hierboven: secundair onderwijs’). De titel van het HSC certificaat kan daardoor variëren.

  • Stap 2

    Secundair technisch en beroepsonderwijs

    Opleidingen in secundaire scholen

    De beroeps- en technische opleidingen van secundaire scholen duren 2 jaar en leiden tot een beroepsgericht hoger secundair certificaat: het ‘Vocational Higher Secondary Examination Certificate’. De opleidingen zijn bedoeld om mensen op te leiden voor de arbeidsmarkt en om studenten voor te bereiden op hoger onderwijs in een verwant studiegebied.

    Opleidingen in polytechnische instituten

    De opleidingen van polytechnische instituten duren meestal 3 jaar en leiden tot een ‘Diploma’. De opleidingen zijn bedoeld om mensen op te leiden voor de arbeidsmarkt. Studenten kunnen ook verder studeren in het hoger onderwijs, maar wel in een verwant studiegebied (zie hieronder ‘Hoger Onderwijs: toegang tot het hoger onderwijs’). Het gaat bijvoorbeeld om opleidingen in informatietechnologie (IT) en ingenieurswetenschappen.

    Sommige korte opleidingen van technische instituten duren tot één jaar. Deze opleidingen leiden tot een ‘Certificate’.

    Hoger technisch en beroepsonderwijs

    Nadat studenten een ‘Diploma’ behalen, kan voor een aantal specialisaties een opleiding van 1 tot 2 jaar gevolgd worden die leidt tot een ‘Post Diploma’ of ‘Advance(d) Diploma’. Soms is er een bepaalde hoeveelheid relevante werkervaring vereist om deze opleiding te mogen volgen. In bepaalde gevallen kan de opleiding gevolgd worden na het behalen van een universitair diploma in een verwant studiegebied.

    Verpleegkunde en verloskunde

    Er worden 3 soorten programma’s aangeboden door scholen op verschillende niveaus:

    • Hulpverpleging en verloskunde: ‘Auxiliary Nursing and Midwifery’ - ANM (zie hieronder ‘Gezondheidszorgberoepen’ - farmaceutische wetenschappen)

    • Algemene verpleeg- en verloskunde: ‘General Nursing and Midwifery’ - GNM (zie hieronder ‘Gezondheidszorgberoepen’ - verpleegkunde)

    • ‘Post basic speciality diploma’ cursussen (zie hieronder ‘Gezondheidszorgberoepen’ - verpleegkunde)

    Apotheker

    Om te kunnen werken als apotheker, hebben studenten minstens een ‘Diploma in Pharmacy’ nodig (zie hieronder ‘Gezondheidszorgberoepen’ - farmaceutische wetenschappen). Dit diploma kan toegekend worden door een:

    • State Board of Technical Education

    • State Directorate of Medical Education

    • Erkende universiteit

  • Stap 3

    Het hoger onderwijs in India wordt aangeboden door verschillende universiteiten en onderwijsinstellingen. Er zijn:

    1. openbare universiteiten
    2. privé-universiteiten
    3. verschillende programma’s aangeboden via afstandsonderwijs
    4. sterk gespecialiseerde onderwijsinstellingen die door het bedrijfsleven zijn opgericht en maar één faculteit hebben.

    Toegang tot het hoger onderwijs

    Alleen leerlingen met het ‘Higher Secondary Certificate (HSC)’, ook wel ‘Standard 12’ genoemd (zie hierboven ‘Secundair technisch en beroepsonderwijs: secundair technisch en beroepsonderwijs) in een relevante richting, hebben toegang tot het hoger onderwijs. De toegang hangt ook af van de behaalde resultaten en van de onderwijsinstelling en de faculteit. Het Beroepsgericht Hoger Secundair Certificaat VHSC ofwel het ‘Vocational HSC’ kan aanvaard worden door sommige instellingen wanneer studenten een relevante studierichting volgden.

    Een aantal instellingen organiseren toegangsexamens om toegang te krijgen tot een faculteit. Voor de volgende opleidingen wordt er een nationaal toelatingsexamen georganiseerd:

    • Architectuur: ‘National Aptitude Test In Architecture’

    • Tandheel- en geneeskunde: ‘National Eligibility cum Entrance Test for Undergraduates (NEET-UG)’ vroeger heette dit ‘the All India Pre-Medical’ ofwel ‘Pre-Dental Entrance Test’

    • Ingenieurswetenschappen: ‘Joint Entrance Examination’

    • Diergeneeskunde: ‘All India Pre-Veterinary Test’ (AIPVT)

    Studiebewijzen

    Bachelor

    Bacheloropleidingen duren 3 jaar en leiden tot een Bachelor of Arts / Science / Commerce (general bachelor). Professionele bachelors duren vaak 4 of 5 jaar en leiden meestal tot een Bachelor of…

    Voorbeelden bachelors van 4 jaar:

    • landbouwkunde

    • ingenieurswetenschappen

    • verpleegkunde

    • farmaceutische wetenschappen

    • psychotherapie

    • technologie

    Voorbeelden bachelors van minstens 5 jaar:

    • architectuur

    • tandheelkunde

    • beeldende kunst

    • geneeskunde

    • diergeneeskunde

    In het verleden bestonden er in India ook bachelors van 2 jaar.

    In plaats van een gewoon diploma ofwel een ‘Pass of General’, kunnen studenten ook een ‘Special of Honours’ diploma behalen. De studenten volgen in het laatste jaar dan geen 3 vakken, maar slechts één vak, waarin ze zich specialiseren. Ze schrijven ook extra papers.

    Postgraduate Diploma

    Postgraduaatsopleidingen worden gevolgd na een bacheloropleiding en duren 6 maanden tot 2 jaar. Ze leiden tot een Postgraduate Diploma. Het gaat meestal om managementopleidingen.

    Master

    Masteropleidingen duren 2 jaar en leiden tot een ‘Master of Arts’, ‘Master of Science’, ‘Master of Commerce’ (general Master) of tot een professionele ‘Master of…’ Om een professionele masteropleiding te kunnen volgen, moeten studenten eerst een professionele bachelor behalen in hetzelfde vakgebied. Er wordt vaak geen scriptie geschreven, maar voor professionele masters moeten de studenten wel een onderzoeksproject voltooien. De examens aan het einde van het eerste en tweede jaar worden respectievelijk het deel 1 examen en deel 2 examen genoemd.

    Combinatie bachelor en master

    Er bestaan opleidingen van 5 tot 6 jaar die een bachelor- en masteropleiding combineren. Ze leiden tot een ‘Dual Master’s Degree’, waarbij er zowel een bachelor- als een masterdiploma uitgereikt wordt, of tot een ‘Integrated Master’s Degree, waarbij er alleen een masterdiploma wordt uitgereikt. Bij deze opleidingen voltooien de studenten meestal een onderzoeksproject. Het meest voorkomende voorbeeld van een ‘Integrated Master’s Degree’ is de ‘Master of Technology’ (MTech).

    Voorbereidende opleiding doctoraat

    De voorbereidende opleiding voor een doctoraat duurt één tot 2 jaar en leidt tot een ‘Master of Philosophy’. Om deze opleiding te kunnen volgen is, een ‘Master of Arts’, ‘Master of Science’ of ‘Master of Commerce’ vereist. De studenten specialiseren zich in één onderwerp, dat op het diploma wordt vermeld, en schrijven een scriptie. Dit is een uitdovend diploma omdat het voor veel instellingen geen toelatingsvereiste meer is om een doctoraatsprogramma te mogen volgen.

    Doctoraatsopleiding

    De doctoraatsopleiding leidt tot een ‘Doctor of Philosophy’ (PhD) en kan gevolgd worden na een algemeen of professioneel masterdiploma. De opleiding is gebaseerd op eigen onderzoek en studenten schrijven een uitgebreide scriptie die ze mondeling verdedigen.

Nationaal kwalificatieraamwerk

Uit onderzoek blijkt dat het Indiase onderwijssysteem zo divers is dat het moeilijk te vergelijken is met de standaarden van het nationaal kwalificatiekader NQF (National Qualifications Frameworks). Zo is het ook moeilijk om gelijkwaardigheid van diploma’s vast te stellen. Bovendien is er alleen al in het hoger onderwijs in India meer dan één kwalificatiekader.

Alle bedenkingen over het Indiase kwalificatiekader zijn te lezen in het onderzoeksartikel ‘Emerging National Qualification Framework in India: A Journey of Dilemmas (in het Engels)(opent in nieuw venster)’.

Schematische voorstelling onderwijssysteem India

Beoordelingssysteem

Vergelijking studiebewijzen India en Vlaanderen

Studiebewijs India

Overeenkomstig studiebewijs Vlaanderen

All India Secondary School Examination

Getuigschrift van de tweede graad

Secondary School Certificate (SSC) of ‘Standard X’

Getuigschrift van de tweede graad

All India Senior School Certificate Examination

Diploma secundair onderwijs (ASO/TSO)

Higher/Senior Secondary Certificate (HSC) of ‘Standard XII’

Diploma secundair onderwijs (ASO/TSO)

Vocational Higher Secondary Examination Certificate

Diploma secundair onderwijs (BSO)

General Bachelor of Arts/Science/Commerce (3 jaar)

Bachelor

Professional Bachelor degrees (3-5 jaar)

Bachelor

General Master of Arts/Science/Commerce (geen scriptie)

Bachelor

Professional Master degrees (met scriptie)

Master

Doctor of Philosophy

PhD

Het onderzoek van NARIC-Vlaanderen naar de gelijkwaardigheid van het studiebewijs start op dit niveau. Elk dossier wordt individueel onderzocht. Deze tabel geeft geen enkele garantie welke gelijkwaardigheid er uiteindelijk zal toegekend worden.

Gezondheidszorgberoepen

Erkenningsproces

Voor de volledige procedure voor Indiase aanvragers en een overzicht van de beroepen, zie: een gereglementeerd gezondheidszorgberoep uitoefenen in België.

Bachelor, master en doctor
Bachelor en master
Opleidingen van verschillende niveaus

Lerarenopleidingen

Lesgeven in

Vereist studiebewijs India

Duur opleiding

Kleuteronderwijs + eerste 2 jaar primary education

  • Diploma in preschool education/

    Diploma in Early Childhood Education

  • Bachelor of Education –preschool/nursery education

  • 2 jaar

Lower primary school (1-5)

  • Diploma in Elementary Education

  • 2 jaar

Upper primary school (6-8)

  • Bachelor + Diploma in Elementary Education

  • Bachelor of Elementary Education

  • Bachelor + eenjarige Bachelor in Education

  • Integrated Bachelor of Arts of Science en Bachelor of Education

  • 4 jaar

Secondary education
(9-10)

  • Bachelor of Education na general Bachelor

  • Integrated general Bachelor + Bachelor of Education-programma

  • 2 jaar (voor 2015: 1 jaar) na 3 jaar bachelor

  • 4 jaar

Higher Secondary education (11-12)

  • Bachelor of Education + Master

  • 2 jaar (voor 2015: 1 jaar) + Master

Higher education

  • docent

  • hoofddocent

  • Master of Doctoraat

  • Doctor of Philosophy (PhD)

Beleid/ directeurs/…

  • Master of Education degree

  • 2 jaar

Ingenieursopleidingen

Studiebewijs India

Vereist voordiploma India
(zie ‘Schematische voorstelling onderwijssysteem India’)

Duur opleiding

  • Polytechnic diploma/basic diploma in engineering

Na standard 10

3 jaar

  • Post diploma/ advance diploma in engineering

Na standard 12 of basic diploma

2-3 jaar

  • Bachelor of Engineering (BE)

  • Bachelor of Technology (BTech)

Na standard 12 of Diploma

4 jaar /(3 jaar)

Joint Entrance Exam

  • Master of Engineering (ME)

  • Master of Technology (MTech)

  • Master of Science in Engineering (MSc)

BE/BTech

2 (of meer) jaar
Graduate Aptitude Test in Engineering/ werkervaring
Scriptie

De ‘All India Council for Technical Education’ (AICTE) en de ‘Engineering Council of India(opent in nieuw venster)’ (ECI) reguleren de ingenieursopleidingen en technische opleidingen in India. ECI staat ook in voor de registratie van verschillende types ingenieurs: ‘Professional Engineers’, ‘Associate Professional Engineers’, ‘Apprentice Engineers’, ‘Junior Apprentice Engineers’ en ‘Student Engineers’.

  • De criteria voor een ‘Professional Engineer’ (PE) zijn:

    • ‘Bachelor in engineering’ of ‘Bachelor in technology’ van een erkende instelling

    • Minimum 7 jaar relevante werkervaring, waarvan mintens 2 jaar als verantwoordelijke

    • Bewijs goed gedrag en zeden

    • Schriftelijk of mondeling examen door ECI of member association

    • Professionele verdere ontwikkeling sinds afstuderen

    • Akkoord met de ethische code van ECI

    • Fee aan ECI (afwijkingen mogelijk)

  • De criteria voor een ‘Associate Professional Engineer’ (APE) zijn:

    • Zelfde voorwaarden als bij PE

    • Minstens 4 jaar relevante werkervaring vereist

  • De criteria voor een ‘Apprentice Engineer’ (Ap.E) zijn:

    • zelfde voorwaarden als bij PE

    • maar met relevante werkervaring van maximum 4 jaar

  • De criteria voor een ‘Junior Apprentice Engineer’ (JAp.E) zijn:

    • Zelfde voorwaarden als bij P.E.

    • Maar met Engineering Diploma ipv Bachelor en relevante werkervaring van maximum 5 jaar

  • De criteria voor een ‘Student Engineer (SE)’:

    • Ingeschreven zijn in bacheloropleiding ingenieur of technologie

Accreditatie en kwaliteit

Sinds de onafhankelijkheid in 1947 heeft India een goed ontwikkeld systeem dat de kwaliteit verzekert voor bijna alle opleidingsgebieden en beroepen. Verschillende overheidsinstanties, ook wel topinstanties genoemd, zijn verantwoordelijk om de normen te bepalen in het onderwijs. Ze kregen bevoegdheden door een wet van het parlement, een wetgevende vergadering of door centrale of deelstaatregeringen.

De ‘University Grants Commission’ (UGC) stelt curriculumnormen vast voor opleidingen en bepaalt de minimumnormen waaraan instellingen moeten voldoen om bevoegdheden te verwerven die hun graad toekennen. In 2013 heeft de UGC voor alle instellingen die onder haar bevoegdheid vallen, waaronder universiteiten, geaffilieerde hogescholen en autonome hogescholen, om verplicht te worden geaccrediteerd door een nationale accreditatie-instantie, meestal de Nationale Raad voor Assessment en Accreditatie (NAAC). Technische instellingen en universiteiten die graden in technische vakken aanbieden, moeten worden goedgekeurd door deAll India Council of Technical Education’ (AICTE).

De NAAC werd in 1994 opgericht als een autonome partner van de UGC om instellingen en academische afdelingen te evalueren en te accrediteren. NAAC-accreditatie is een proces in 4 fasen, bestaande uit:

  1. Indienen van aanvraag voor accreditatie door de instelling

  2. Voorbereiden van zelfstudieverslag door de instelling om aan de Raad voor te leggen

  3. Bezoek aan de instelling door een extern evaluatieteam

  4. Indelen, certificeren en accrediteren van de instelling door de Raad.

Controle echtheid studiebewijzen

NARIC-Vlaanderen voert bij elk onderzoek een authenticiteitsonderzoek uit. Om na te gaan hoe authentiek of ‘echt’ de diploma’s zijn (en dus een controle te doen op echtheid), bieden veel hoger onderwijsinstellingen een verificatiedienst aan tegen betaling. Voor een volledig overzicht van de verificatiediensten: Lijst met erkende boards voor verificatie authenticiteit Indiase diploma’s secondary education en higher secondary education(opent in nieuw venster)

Documentbenamingen

Voor een vergelijking van documentbenamingen uit Nederland en India, zie pagina’s voor aanvragers: documenten voor je aanvraag bij NARIC-Vlaanderen.

Feedback op deze pagina?

Bezig met laden...