Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding tot loopbaancoach

Opleiding tot loopbaancoach

Opleidingsverstrekker

DELAVIE

Registratienummer

ODB-1003649

Geregistreerd

op: 10 maart 2025

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 87 uur

Eindbeoordeling voorzien: ja

Blended leren: ja

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://www.delavie.be/event-details/digitale-opleiding-tot-loopbaancoachopent in nieuw venster

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

De opleiding loopbaancoach bij DELAVIE biedt een diepgaande en praktijkgerichte training om cliënten professioneel te begeleiden bij hun loopbaanvragen. Je leert een kwaliteitsvol coachingtraject vormgeven, krijgt toegang tot een uitgebreide toolbox met werkvormen en oefeningen, en ontwikkelt de vaardigheden om zelfverzekerd en deskundig als loopbaancoach aan de slag te gaan.

Na deze opleiding kan je:
✔ Loopbaanbegeleiding structureren en cliënten begeleiden in hun professionele groei.
✔ Loopbaancompetenties en loopbaanthema’s herkennen en deze doelgericht aanpakken.
✔ Effectieve coachingmethodieken toepassen om cliënten inzicht en richting te geven.
✔ Sociale wetgeving en de arbeidsmarkt begrijpen om cliënten correct te informeren.
✔ Praktische tools en werkvormen inzetten om het coachingsproces te ondersteunen.

Deze opleiding bereidt je niet alleen voor om als zelfstandige loopbaancoach te werken, maar biedt ook een sterke basis voor interne loopbaanbegeleiding in organisaties.

Inhoud van de opleiding

📌 Deel 1: Een traject loopbaancoaching vormgeven

Wettelijk kader: wat is loopbaancoaching en wat niet?
Werken met loopbaancheques: voorwaarden, procedures en administratieve taken.
Opbouw en structuur van een coachingtraject.
Loopbaancompetenties en loopbaanthema’s in kaart brengen.
Het persoonlijk ontwikkelingsplan en tevredenheidsmeting.

📌 Deel 2: Coachende vaardigheden ontwikkelen

Effectieve coachingmodellen en gespreksmethodieken.
Actief luisteren, krachtige vragen stellen en doorvragen.
Valideren van sterke punten en omgaan met belemmerende overtuigingen.
Zelfreflectie en ethiek als loopbaancoach.

📌 Deel 3: Coachen naar zelfinzicht

Cliënten begeleiden in ‘Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?’.
Werkvormen en tools om drijfveren, talenten en waarden te ontdekken.
Competenties en ontwikkelpunten van cliënten analyseren.
Diverse methodieken om richting en focus te bepalen.

📌 Deel 4: Arbeidsmarkt, opleidingen en sociale wetgeving

Inzicht in arbeidsmarkt en loopbaantrends.
Sociale wetgeving en sociale zekerheid in loopbaancoaching.
Opleidingsmogelijkheden en financiële ondersteuningsmaatregelen.
Werkvormen en methodieken voor arbeidsmarktexploratie.

📌 Deel 5: Gezond, veerkrachtig en gelukkig werken

Coachen rond stress, werkdruk en werkgeluk.
Begeleiding bij re-integratie na ziekte of burn-out.
Thema’s als perfectionisme, assertiviteit en timemanagement.
Tools en oefeningen om werk-privébalans en welzijn te versterken.

📌 Praktijksessies en digitale toolbox

Toegang tot een toolbox met meer dan 50 werkvormen, tests en oefeningen.
Oefensessies en intervisie onder begeleiding van een ervaren trainer.

Evaluatie en certificering via een praktijkopdracht en eindtoets.
Met deze opleiding ontwikkel je een stevige basis als loopbaancoach, met zowel de theoretische kennis als de praktische vaardigheden om cliënten effectief te begeleiden.