Veilig en efficient rijden met de vrachtwagen
- Opleidingsverstrekker
- VOC BRUGGE
- Registratienummer
- ODB-1003583
- Geregistreerd
- op: 10 december 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 133 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Chauffeurs vrachtwagen
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Modules
Het doel van dit onderwerp: deelnemers bewust maken van de technologieën die er bestaan, hoe u ze bedient en wanneer u ze kunt gebruiken.
Waarom moet u iets weten van vrachtwagentechnologie?
de vrachtwagen vroeger en nu: geschiedenis en nieuwe systemen
waarom is kennis van het voertuig belangrijk voor uw veiligheid en het milieu?
veiligheidssystemen
welke zijn vandaag verplicht, welke niet, welke zijn standaard?
wat doen veiligheidssystemen, wat doen ze niet, wat zijn hun beperkingen?
hoe gebruikt u veiligheidssystemen?
hoe correct aan- en afpikken zodat de veiligheidssystemen correct werken?
banden â de belangrijkste veiligheidsuitrusting
waarom zijn de banden zo belangrijk?
hoe controleert u banden en houdt u ze op druk?
remcircuit
hoe werkt het remcircuit?
correct gebruik van het remcircuit
kennis van het eigen voertuig
waar vindt u informatie over veiligheids- en milieuopties?
hoe gebruikt u de handleiding bij uw voertuig?
milieusystemen
Euro 6, AdBlue, SCR, EGR, â¦
hoe gebruikt u die correct?
kleine defecten en onderhoud
kleine defecten detecteren
communiceren over kleine defecten met de garage of de hersteller en over de planning van het bedrijf.
De chauffeur moet die opleiding meteen in de praktijk kunnen brengen.Volgende onderwerpen komen aan bod :
toelichting vakbekwaamheid
vervoer voor eigen rekening â rekening van derden (CMR)
rij â en rusttijden
bediening van de tachograaf
de verschillende kaartenDeze opleiding bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte :
Theorie
schade en ongevallenstatistieken
problematiek dode hoek
directe en indirecte kijktechnieken en hulpmiddelen om dodehoekongevallen en manoeuvreerschade te voorkomen
mentale aspecten bij (voorkomen van) dode hoekongevallen:
observatietechnieken
aankomst/vertrek
vliegende amsterdammertjes
mentale voorbereiding
uitstappen en gaan kijken
mentale hinderpalen
controles voor vertrek â gebruik van de (bestaande) checklist
efficiënt sturen
hoe hulp/begeleiding geven en vragen van magazijniers, buitenstaanders, collegaâs, â¦
belang van weersomstandigheden om dodehoekongevallen en manoeuvreerschade te voorkomen
aan- en afpikken, gelinkt aan schade
onderdoor rijden
spoilers beschadigen
muilkoppeling Rockinger
geen remdruk, trailer of combinatie gaat lopen
schade en veiligheidsrisicoâs door juist behandelen van deuren (openen, sluiten, bevestiging, vering, â¦)
schade door gebrek aan aandacht voor infrastructuur: omgaan met blokken, aandoksystemen, wielkeggen, â¦
procedures bij bedrijven, melden van schade, â¦.
reglementering over stilstaan en parkeren, langdurig parkeren, laad- en losplaatsen
bestaande spiegelafstelplaatsenPraktijkoefeningen
spiegelafstelling en een spiegelafstelplaats gebruiken
cameraâs en andere hulpmiddelen gebruiken bij het kijken
stuur- en manoeuvreertechnieken
oefeningen op het meten van de dode hoek en het vermijden van dodehoekongevallen
afhankelijk van het voertuig (C/CE) kiest u verschillende van deze oefeningen:
slang
kade
rechte lijn
garage
met en tegen de hand
tot op de centimeter juist manoeuvreren bij heel weinig ruimte
aan- en af pikken
voertuigcontrole voor vertrek, gelinkt aan manoeuvreren en dode hoek
de zitplaats instellen en zithouding
gesloten deuren
luchtdruk, luchttanks en ophanging controleren
onderdelen controleren die de lading van het voertuig beveiligen:
koetswerk
plaatwerk
laaddeuren
ladingsmechanismeVolgende onderwerpen komen aan bod :
verschillende vormen van criminaliteit waarmee de chauffeur geconfronteerd kan worden:
illegale migratie
ladingdiefstal
inbraak in de cabine
overval
diefstal van materieel
brandstofdiefstal
vandalisme
agressie tegen en bedreiging van de chauffeur
kopiëren van brandstofkaarten
preventie: hoe criminaliteit herkennen en voorkomen? Bijvoorbeeld: discretie over de lading, planning van de rit, waar parkeren, checklist illegale migratie, ...
aansprakelijkheid van de chauffeur
wie verwittigen bij problemen?
praktijkoefeningen onder de vorm van een rollenspelVolgende onderwerpen komen aan bod :
de wervelkolom en de werking van de rug
risicofactoren voor overbelasting
gevolgen van overbelasting
een correcte lichaamshouding
een correcte zithouding, ook in functie van deelname aan het verkeer
in en uit de bestuurderscabine en de laadruimte stappen
de laadruimte openen en sluiten
heffen en tillen
trekken en duwen
oefeningen en oefenschema om rugspieren te verstevigen
stretchoefeningen (en wanneer je die moet doen)
gebruik van hulpmiddelen
praktijk:
heffen en tillen
trekken en duwenVoor dit onderwerp ligt de focus op actieve werkvormen.
Er worden oefeningen gegeven die gericht zijn op bewustwording.
Er wordt genoeg aandacht besteed aan zelfreflectie.
er worden voorbeelden gebruikt uit het dagelijkse leven van de deelnemers.Volgende onderwerpen kunnen aan bod komen :
gezonde voeding
stress en vermoeidheid
slaapstress bij werken in shiften
bewustwording van de eigen levensstijl
BMI
buikomtrek
gezonde voeding, met ook aandacht voor specifieke problemen zoals vaak in wegrestaurants eten
roken
alcohol
medicijnen
drugs
rugproblemen
mentale gezondheid
burn-out en bore-out
De persoonlijke situatie van de deelnemers moet aan bod komen. Dit gebeurt op basis vanhun BMI berekenen
calorieën berekenen
buikomtrek meten
een persoonlijk actieplan opstellen
een dagplanning maken
de longinhoud testen of bewegingsoefeningen, ...Noodsituaties beoordelen:
gedrag bij noodsituaties
de situatie inschatten
erger voorkomen
hulpdiensten waarschuwen
hulp verlenen aan gewonden en eerstehulpverlening
optreden bij brand
inzittenden van de vrachtwagen of passagiers van de bus redden
de veiligheid van alle passagiers waarborgen
reactie in geval van agressieBasisbeginselen invulling schadeformulier
Inleiding
a. Ongevallen met âgrote voertuigenâ zoals vrachtwagens en bussen
b. Wat kan men verwachten van een professioneel chauffeur bij een ongeval?
c. Hoe vaak komen deze ongevallen voor en wat is de ernst?
d. Wat kan JIJ doen om ongevallen te voorkomenUitrusting
a. Wettelijke uitrusting
b. Nuttige hulpmiddelen bij ongevallenVeiligheid
a. Menselijke reacties na een ongeval
b. Zorg voor veiligheid
c. Verplaatsen van voertuigen
d. Gevarendriehoek
e. Gevaarsknipperlichten
f. Fend offHulpdiensten
a. Welke hulpdiensten
b. Hoe verwittigen
c. Wanneer politie bellen
d. 112.be app
e. eCall
f. Reddingsstrook
g. TakeldienstenAanrijdingsformulier
Bewijsmateriaal
a. Waarom bewijsmateriaal verzamelen
b. Hoe bewijsmateriaal verzamelen
c. Gebruik van de dashcam
d. Verzekeringsfraude
e. Tachograaf en trackingsystemeenEerste hulp
a. Opleidingen eerste hulp
b. Hulpmiddelen voor eerste hulp
c. Letsels bij verkeersongevallen
d. Hulpmiddelen om letsels te voorkomen of te beperken
e. Hoe eerste hulp verlenen
f. Levensbedreigende situaties herkennen
g. Basisvaardigheden met de hulpmiddelen uit de verbandkoffer voertuig
h. Zorg voor comfortBrand
a. Wat is brand?
b. Oorzaken van voertuigbranden
c. Factoren bij voertuigbranden (diesel, LNG, elektrisch, â¦)
d. Welke brandbestrijdingsmiddelen
e. Blussen van een lading / voertuigbrand
f. Brand in een tunnel
g. Hoe moet je blussen
h. Evacuatie van passagiersAlcohol / drugs
a. Factor alcohol / drugs bij verkeersongevallen
b. Zorgen voor een persoon onder invloed
c. Gevolgen bij verkeersongevallen
d. Controle alcohol & drugsVluchtmisdrijf
a. Wat is vluchtmisdrijf
b. Waarom plegen mensen vluchtmisdrijf
c. Straffen bij vluchtmisdrijf
d. Wat doe je als slachtoffer
e. Wat is schuldig verzuimJuridisch
a. Juridische procedure na een ongeval
b. Wat doet een verkeersdeskundige
c. Verhoor
d. Politierechtbank
e. Vervallen recht tot sturen
f. StrafregisterGevolgen
a. Korte termijn: agressie
b. Langere termijn: lichamelijke en psychische schade
c. Waar kan je terecht als chauffeur
d. Waar kan je terecht als slachtoffer
e. Omgaan met media aandacht
Volgende onderwerpen komen aan bod :
Zorg voor veiligheid.
Ga na wat er gebeurd is en wat de gevaren zijn voor uzelf, de slachtoffers en de omstanders.
Zorg voor veiligheid: evalueer de situatie en de gevaren, plaats een gevarendriehoek, parkeer uw vrachtwagen veilig, maak de weg vrij als dat mogelijk is, â¦
Beoordeel de toestand van het slachtoffer.
Controleer het bewustzijn en de ademhaling.
Maak de ademhalingswegen vrij (hyperextensie en kinlift).
Wees alert voor een wervelletsel.
Bel de hulpdiensten.
Wat is er gebeurd en wat zijn de gevaren?
Waar worden de hulpdiensten precies verwacht?
Wie zijn de slachtoffers en in welke toestand bevinden ze zich?
Verleen verdere eerste hulp.
Verleen na de alarmering gepaste eerste hulp tot de gespecialiseerde hulp er is:
reanimatie en AED
stabiele zijligging
halfzittende houding
situaties waarbij vitale functies ernstig bedreigd zijn
Controleer regelmatig het bewustzijn en de ademhaling.
Vermeld uw bevindingen aan de gespecialiseerde hulp.
Handel altijd volgens de basisprincipes van eerste hulp:
Blijf rustig in een noodsituatie.
Vermijd besmetting: trek indien mogelijk wegwerphandschoenen aan.
Handel als eerstehulpverlener.
Zorg voor het comfort van het slachtoffer: bescherm het bijvoorbeeld tegen koude of warmte.
Verleen psychosociale eerste hulp.
Houd rekening met emotionele reacties nadien.
Uitleg over materiaal dat in het voertuig aanwezig is (wettelijk verplicht en bijkomend nuttig).Volgende onderwerpen komen aan bod :
Rol van de chauffeur in het commercieel proces
Hoe draagt de chauffeur bij tot het imago van het bedrijf
Commerciële en financiële gevolgen van geschillen
Persoonlijk actieplan
Attitude in het verkeer
Voorkomen van chauffeur en vrachtwagen/bus
Klantvriendelijkheid
Omgaan met een ontevreden klant
Respect voor procedures en afspraken
Hanteren van actieve werkvormen.Volgende onderwerpen komen aan bod :
- voertuigkennis
administratief
veiligheidsuitrusting van het voertuig
controles van de trekker en de oplegger - voorbereiding door de bestuurder
persoonlijke documenten
stuur- en zithouding
kennis van de voertuigbediening - kennis en toepassing van de wegcode
algemene regels
borden
voorrang
snelheid
inhalen
belangrijke recente wijzigingen
verschillen ten opzichte van de omringende EU-landen - defensief rijden
ongevallen
veilig gedrag en attitude
fysieke gezondheid
rijvaardigheid
verkeersinzicht
manoeuvreren
rijden onder verschillende weersomstandigheden - economisch rijden
impact van het verkeer op het milieu
euronormen en lage-emissiezones (LEZâs) in België
reductie van de roet-, NOx- en CO2-uitstoot
zuinig rijden
- voertuigkennis
Volgende onderwerpen komen aan bod:
Diverse soorten agressie en bijhorende kenmerken benoemen
Begrip van verbale en non verbale communicatie
Gedrag bespreekbaar maken (feedback geven en ontvangen)
Omgaan met conflicten en stress
Herkennen agressie, proberen voorkomen en ermee omgaan
Hanteren van actieve werkvormen.De kern van dit onderwerp draait rond attitude en zelfreflectie. Vóór de deelnemers de weg opgaan, moeten ze de voertuigen controleren.
De praktijk kan op dezelfde dag doorgaan als de theorie of op een ander dag (binnen de 2 maand na de theorie)
Minimumeisen theorie
het belang van defensief rijden
oorzaken van ongevallen
anticiperen
afleiding en stress
kijktechniek
remafstand, reactietijd en stopafstand
snelheid aanpassen en afstand houden
kennis van het voertuig: staat van het voertuig, veiligheidssystemen en correct gebruik van het voertuig
zelfkennisMinimumeisen praktijk
zithouding
spiegelafstelling
veiligheidsgordel
voertuigcontrole
in- en uitstappenVolgende onderwerpen komen aan bod :
koppel en vermogen
prestatiediagram
schakelen op vlakke weg of helling
traagheid en weerstanden: lucht, parcours, rol, helling
tips om zuinig te rijden: route plannen, vertrek met warme motor, toerental, stationair draaien, uitbollen, bandenspanning, boordcomputer, cruisecontrol, remvertrager en motorrem
milieuvriendelijk rijden: euronormen (AdBlue), â¦
recente voertuigontwikkelingen: hybride, â¦Volgende onderwerpen komen aan bod :
het doel van ladingzekering: waarom moet een lading goed vastgezet worden? Illustreer met voorbeelden hoe het fout kan lopen en geef aan hoe u dat kunt vermijden.
basisprincipes van de fysica
wrijvingskrachten
traagheidskrachten
wetten van Newton
wat zijn de risicoâs bij slechte ladingzekering?
kantelen van de lading
wandelen van de lading
schuiven van de lading
welke verplichtingen heeft de bestuurder volgens de wetgeving?
internationale context (de wetgeving van andere EU-lidstaten en minstens van de buurlanden)
aandacht voor het multimodale aspect
aandacht voor aslastenverdeling, onder andere het zwaartepunt van het voertuig
opbouw van voertuigen
welke normen bestaan er en wat betekenen ze?
aan welke eisen moeten verankeringspunten voldoen?
welke middelen zijn er om een lading vast te zetten en hoe gebruik je ze correct?
spanbanden
middelen die de wrijving verhogen zoals antislipmatten, kettingen, kabels, hoekbeschermers, stuwbalken, luchtkussens, â¦
welke informatie vind je op het etiket van spanbanden? (Onder andere neersjorren versus kopsjorren)
welke ladingzekeringsmethodes zijn er?
opsluiten
directe stuwing
neerwaartse stuwing
het effect van een goede transportverpakking, bijvoorbeeld vormvaste verpakkingen
hulpmiddelen om een juiste ladingzekering te bereiken
eenvoudige berekeningen
gebruik van tabellen/schijven/apps van leveranciers
goede voorbeelden
European Best Practice Guidelines on Cargo Securing for Road Transport
uitstekende lading: signalisatie, wanneer is het uitzonderlijk vervoer?, â¦Volgende onderwerpen komen aan bod :
Persoonlijke veiligheidsuitrusting
Verantwoordelijkheden bij het laden van vrachtwagens
Laden en lossen met mobiele arbeidsmiddelen
In beeld brengen van de fysieke belasting en risicoâs
Vereiste brevetten bij gebruik van machines
Gebruik van middelen bij manipulatie van goederenVolgende onderwerpen komen aan bod :
risicoâs bij het niet naleven van de regels, het belang van regels
definities en symbolen
dagelijkse en wekelijkse rij- en rusttijden
dubbele bemanning
sancties
tachograaf
werking van de digitale tachograaf, inclusief lezen van een print en de analoge tachograaf
rechten en plichten van de ondernemer en de chauffeur
verlies, beschadiging en slechte werking
correct toepassen van uitzonderingen, richtsnoeren, afwijkingen: overmacht,...
recente wijzigingen in regelgeving of techniek
manuele invoering
onderbrekingen (pauzes)
vrijstellingen tachograaf
oefeningen: demosoftware en andereVolgende onderwerpen komen aan bod :
Massa: MBT, MTM en laadvermogen
Plaats op de openbare weg, het verkeer in tunnels en de voorrangsregels
Snelheid: relatieve en absolute beperkingen. Onderscheid volgens de nationale regioâs
Voorrang: algemene regel en uitzonderingen, gedrag bij een kruispunt en rotonde
Inhalen: inhaalverbod, uitzonderingen, verplichtingen
Gebruik van lichten: tijdens het rijden, bij stilstaan en als signalisatie.
Stilstaan en parkeren: verschil tussen stilstaan en parkeren, waar toegelaten of verboden
Verkeer in tunnels: wat bij ongeval, brand, rook
Recente wijzigingen: verkeersborden, gordelplicht, veiligheidsmateriaal, regionale verschillen,â¦Volgende onderwerpen komen aan bod :
Tijdens dit onderwerp moeten minstens onze buurlanden Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg aan bod komen.
massa's van de voertuigen
snelheden
afstanden tot de voorligger en afstanden in tunnels (Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk)
stilstaan en parkeren
voorrang
busstroken, bijzonder overrijdbare beddingen, andere soorten wegen in het buitenland, ...
andere verkeersborden dan in België
inhalen en inhaalverboden
gedrag aan verkeerslichten
gedrag tegenover andere weggebruikers zoals fietsers, tractoren en bromfietsen: wat mag en wat mag niet?
drugs en alcoholbeleid
voertuigeisen: fluohesje, gevarendriehoek, reservemateriaal, banden, â¦
rechten van de chauffeur bij controles
milieuzones
tolVolgende onderwerpen komen aan bod :
limieten voor standaardvervoer
technische documenten
de âbrugwetâ
wetgeving over uitzonderlijk vervoer
categorieën van uitzonderlijk vervoer
vergunningen voor uitzonderlijk vervoer
transporttijden
eisen voor voertuigen die gebruikt worden voor uitzonderlijk vervoer
signalisatie
veiligheidsuitrusting
routes
begeleiding
verkeersborden
attitude