Vertrouwenspersoon blended
- LIANTIS EXTERNE DIENST VOOR PREVENTIE EN BESCHERMING
- ODB-1003529
- op: 14 november 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 32 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: ja
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Medewerkers die aangesteld zijn in de functie van vertrouwenspersoon of deze functie in de toekomst zullen uitoefenen
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Tijdens de opleiding wordt de nodige kennis en vaardigheden aangereikt aan de deelnemers die nodig zijn bij het vervullen van hun functie als vertrouwenspersoon.
De start van de opleiding wordt gegeven door een online kick off. Na de kennismakingsronde, legt de coördinator van de opleiding het opzet en de doelstellingen van de opleiding, alsook de werkwijze van de opleiding/ Er wordt meegegeven wat er van de deelnemers verwacht wordt, waar de deadlines liggen, hoe het platform werkt, en hoe er geëvalueerd wordt.
Na de kick-off bereiden de deelnemers zich digitaal voor via onderstaande opdrachten:
Ze volgen 3 interactieve e-learnings om op een laagdrempelige manier in aanraking te komen met het wettelijk kader, de procedure en de psychosociale risicoâs. Komt aan bod in de e-learning: historiek, welzijnswet, preventieprincipes, dynamische risicobeheersingssysteem, rol en statuut van de Informele procedures in kader van psychosociale risicoâs op het werk (informele en formele procedures. Risicoanalyse, grensoverschrijdend gedrag, verzoek tot psyschosociale interventie en deontologie.
Deze e-learnings nemen zij door op hun eigen tempo. Op deze manier krijgen ze inzicht in wie ze kunnen betrekken rekening houdend met het beroepsgeheim en het ruimere kader waarbinnen zij mogen handelen in de onderneming.
Op de eerste fysieke lesdag wordt er uitgebreid stilgestaan bij verschillende gesprekstechnieken, en worden deze vaardigheden uitgebreid ingeoefend. In de rol van vertrouwenspersoon is het belangrijk om neutraal te blijven, en dus voldoende aandacht te hebben voor de communicatie tussen verzoeker/collega en vertrouwenspersoon. De informatie moet met andere woorden effectief en efficiënt uitgewisseld worden tussen de verschillende betrokken partijen in de werkcontext.
In de tweede fysieke lesdag krijgen de deelnemersmeer inzicht in conflicten en de daar bijhorende conflicthantering (op organisatie, team- en individueel niveau). Bemiddeling wordt aangeleerd door stil te staan bij de uitgangspunten, aanpak en vaardigheden die noodzakelijk zijn. Vervolgens wordt dit ingeoefend door de deelnemers.
Naast het omgaan met conflicten, is er tijdens de opleiding ook aandacht voor andere themaâs omtrent psychosociaal welzijn en dit op de derde fysieke lesdag, binnen een werkcontext (stress, burn-out, agressie en alcohol- en drugsgebruik). Hierbij staan we zowel stil bij de theorie als de vaardigheden die nodig zijn om een gesprek te voeren rond deze themaâs. Bovendien moeten de deelnemers na de opleiding in staat zijn om gericht advies te geven rond deze themaâs aan de betrokken partijen binnen het welzijnsbeleid.
Op de vierde fysieke lesdag Naast zelfzorg, staat ook het leren uit ervaring centraal (zowel van hunzelf als collega-deelnemers) door middel van intervisie. Deze ervaringsuitwisseling wordt ook steeds gekoppeld aan de achterliggende theorie of wetgeving. Tijdens de intervisie wordt eveneens voldoende ruimte voorzien om theoretische en praktische vragen te stellen over de themaâs die aan bod gekomen zijn doorheen de hele opleiding.
De deelnemers krijgen toegang tot Talent LMS. Via dit platform hebben zij toegang tot de e-learnings en kunnen zij alle documenten raadplegen die worden gebruikt doorheen de opleiding. Daarnaast kunnen hier ook alle documenten gedownload worden die nodig zijn in de rol van vertrouwenspersoon.