Gedaan met laden. U bevindt zich op: Signalen van centra voor leerlingenbegeleiding. Topproblemen en oplossingen vanuit CLB-perspectief

Signalen van centra voor leerlingenbegeleiding. Topproblemen en oplossingen vanuit CLB-perspectief

Rapport
november 2024
Kinderrechtencommissariaat
De afgelopen jaren kreeg het Kinderrechtencommissariaat regelmatig onrustwekkende signalen van directeurs en medewerkers van Centra voor Leerlingenbegeleiding, scholen en ouders over kinderen en jongeren die niet geholpen kunnen worden of niet naar school kunnen door lange wachttijden in de jeugdhulp en in de geestelijke gezondheidszorg of door te weinig plaatsen in de B-stroom, de arbeidsmarktgerichte finaliteit, OKAN of het buitengewoon onderwijs. Ook in de meldingen op onze Klachtenlijn zien we hoe tekorten in de hulpverlening en wachttijden het schooltraject en het welzijn van kinderen en jongeren blokkeren. Om een zicht te krijgen op waarom bepaalde leerlingen thuiszitten en niet op de schoolbanken en wat de achterliggende factoren zijn, bevroeg het Kinderrechtencommissariaat eind mei 2024 alle CLB’s in Vlaanderen en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De resultaten van het onderzoek ‘thuiszitters onder de radar’ worden in 2025 voorgesteld. In die bevraging vroegen we de CLB’s onder andere ook naar de grootste problemen die zij in hun werking ervaren. De resultaten hiervan bundelen we in het rapport 'Signalen van centra voor leerlingenbegeleiding. Topproblemen en oplossingen vanuit CLB-perspectief.' Het gaat over rapportering door de CLB’s zelf. De bevraging kon rekenen op representatieve respons. De problemen die de CLB’s signaleren, zien wij als een ernstige indicatie van de schending van kinderrechten. Door hun functie binnen onderwijs en hun draaischijffunctie tussen onderwijs en welzijn vervullen de Centra voor Leerlingenbegeleiding immers een cruciale rol in de realisatie van verschillende kinderrechten.
Publicatiedatum
November 2024
Publicatietype
Rapport
Thema's
Leerlingen, studenten en ouders
Doelgroep
Beleidsmedewerkers, Docenten, Leerkrachten, Lokale besturen, Overheid, Ruim publiek, Scholen