Gedaan met laden. U bevindt zich op: Werken aan leren. Over de kwaliteit van leerwerkprojecten

Werken aan leren. Over de kwaliteit van leerwerkprojecten

Onderzoeksrapport
december 2002
Departement Werk en Sociale Economie
‘Leren’ wordt in die naamgeving behouden om naar een essentiële kwaliteit van stages te verwijzen. Stages kunnen ook leerrijke omgevingen zijn. Maar ze zijn dat niet per definitie, ondanks de slogans over het realistische, het concrete, het direct toepasbare, enz. dat aan het werkplekleren wordt toegeschreven in vergelijking met het schoolse of het leren in cursussen. Het onderzoek toont aan dat het leerpotentieel van stages heel vaak niet goed geëxploiteerd wordt. We konden diverse kritische succesfactoren ontdekken die vervolgens als hefbomen kunnen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat er in een leerwerkproject “iets gebeurt” en een succeservaring tot stand komt. Deze hefbomen hanteren en daartoe een voorwaardenscheppend beleid ontwikkelen, vergt nog heel wat ‘werken aan leren’. We hopen dat met dit onderzoek daartoe een bijdrage wordt geleverd.
Publicatiedatum
December 2002
Publicatietype
Onderzoeksrapport
Thema's
Arbeidsmarkt , Talent , Toegang tot de arbeidsmarkt
Auteur(s)
HIVA - KULeuven, CPVBO - COP, Lieve Ruelens, Tine Baert , Herman Baert, Mia Douterlungne, René Bouwen
Reeks
WSE-onderzoeksrapporten