- onderzoekt klachten over de handelingen en de werking van de Vlaamse overheidsdiensten en bemiddelt om te proberen de standpunten van de klager en de administratieve overheid met elkaar te verzoenen
- verwijst andere klachten of verzoeken om informatie door naar de juiste dienst
- formuleert waar nodig voorstellen en aanbevelingen om de dienstverlening van de Vlaamse overheidsdiensten te verbeteren en brengt daarover verslag uit
- meldt mogelijke overtredingen op de Deontologische Code voor de Vlaamse volksvertegenwoordigers aan de voorzitter van het Vlaams Parlement.
Daarnaast kan de Vlaamse Ombudsdienst meldingen van klokkenluiders onderzoeken en die klokkenluiders beschermen.
De Vlaamse Ombudsdienst heeft een Lokale Kamer:
- Steden en gemeenten kunnen de Vlaamse Ombudsvrouw aanstellen als hun lokale Ombudsvrouw.
- Met klachten over de dienstverlening van Kortrijk, Pelt, Sint-Truiden, Opwijk, Halle, Kortenberg, Sint-Pieters-Leeuw, Beerse, Boutersem, Zoersel, As, Oudsbergen, Sint-Katelijne-Waver, Bilzen, Dessel, Wervik, Keerbergen, Melle, Roeselare, Haacht, Wetteren, Sint-Martens-Latem en Kontich kunt al bij de Lokale Kamer van de Vlaamse Ombudsdienst terecht.